23 Δεκεμβρίου 2021

Ανασκόπηση Κοσμοϊδιογλωσσίας 2021 | Year ΙΙ AQ | 2 μ.Κ.


23 | 12 | 2 μ.Κ (Year ΙΙ AQ) | 2021

Μουσική Συνοδεία



Τα κείμενα είναι κατηγοριοποιημένα σε θεματικές ενότητες, εξαιρουμένης της τελευταίας λίστας. Ενδεικτικά: Σπουδαία αποσπάσματα από βιβλία, κινηματογραφικές και τηλεοπτικές παραγωγές. Πίστη και Τεχνολογία: η πίστη δεν ταυτίζεται με την θρησκεία και η τελευταία δεν είναι ταυτόσημη με τον θεϊσμό ενώ, παραδείγματος χάριν, η πίστη στην τεχνολογία έχει γεννήσει ψευδοεπιστήμες και τεχνοθρησκείες. | π.Κ - BQ | ~ | μ.Κ - AQ | Η θέση που εκφράστηκε στην Κοσμοϊδιογλωσσία, ήδη από την αρχή του ξεσπάσματος της πανδημίας, είναι πως η διαχείρισή της και πολλές όψεις της σηματοδοτούν μια τομή σε προ (π.Κ - BQ) και μετά (μ.Κ - AQ) εποχή. Στην κατηγορία αυτή περιλαμβάνονται κείμενα που εξετάζουν τέτοιες όψεις. Επιπλέον, υπάρχουν κείμενα τόσο από το 2020, συμπτυγμένα σε έκταση μιας παραγράφου, όσο και από το 2021 υπό τη μορφή λίστας. Λόγω θεματικής κατηγοριοποίησης συναντάμε ορισμένες επαναλήψεις. Στις λίστες δεν περιλαμβάνονται πολλά κείμενα για τις Ηνωμένες Πολιτείες της Αμερικής και λίγα κείμενα Διακρατικής Πολιτικής. Εδώ μπορείτε να βρείτε όλες τις (Fb) Summæ και εδώ όλες τις μουσικές της Κοσμοϊδιογλωσσίας: Ανθρωποποίηση.

Στο τέλος, για όσες και όσους δεν έχουν χρόνο, ή δεν επιθυμούν κείμενα θεματικά κατηγοριοποιημένα ή πολλαπλώς σχετιζόμενα, υπάρχουν τα 25 πιο πολυδιαβασμένα κατά τη διάρκεια του έτους που ολοκληρώνεται: 2021 | Year ΙΙ AQ | 2 μ.Κ.

.~`~.

Σπουδαία Αποσπάσματα ~

1 μ.Κ Year Ι AQ | 2020 • Τι είναι ο άνθρωπος; ― Περιπλανιόμαστε στο σκοτάδι. [Dark• Ο έναστρος ουρανός πάνω μου και ο ηθικός νόμος μέσα μου. [Kant] • Τα μεγαλύτερα κατορθώματα, αν δεν τα διαφυλάξει η ιστορία παραδίδοντας τα στη μνήμη, τα σβήνει το σκοτάδι της σιωπής. [Άννα Κομνηνή] • Με την τέχνη δημιουργήθηκε αυτός ο μέγας Λεβιάθαν, που άλλο δεν είναι παρά τεχνητός άνθρωπος. [Hobbes] • 1 Όλες, χωρίς εξαίρεση, οι περιπτώσεις όπου αυξάνεται και μειώνεται η παράσταση μας για την ελευθερία και την ανάγκη έχουν μονάχα τρεις αιτίες 2 Οτιδήποτε κι αν συμβεί, πάντα θ' αποδειχθεί πως αυτό ακριβώς είχε προβλεφθεί 3 Κάθε φορά που συντελείται ένα γεγονός [Tolstoy] • Αυτό είναι το νόημα όλων των περιπτώσεων παρακμής στην ιστορία. [Spengler] • Στην αρχή της ζωής του δεν έχει κανείς να θυμάται τίποτε, έχει όμως περιθώριο να ελπίζει τα πάντα... τα γηρατειά, επομένως, είναι που άνοιξαν το δρόμο για τη δειλία. [Αριστοτέλης] • Πρέπει, θα λέγαμε, να πετάξει μακριά την ανεμόσκαλα, αφού ανέβει πρώτα με αυτή. [Wittgenstein]

2 μ.Κ | Year ΙΙ AQ | 2021















Πίστη και Τεχνολογία ~

1 μ.Κ Year Ι AQ | 2020 • Όλες, χωρίς εξαίρεση, οι περιπτώσεις όπου αυξάνεται και μειώνεται η παράσταση μας για την ελευθερία και την ανάγκη έχουν μονάχα τρεις αιτίες. • Κάθε φορά που συντελείται ένα γεγονός... • Οτιδήποτε κι αν συμβεί, πάντα θ' αποδειχθεί πως αυτό ακριβώς είχε προβλεφθεί... • Περί της κρίσης του διανοητικού οικοδομήματος και θεμελιωδών κοσμικών δογμάτων των τελευταίων αιώνων ― και ορισμένες επισημάνσεις για την Κωνσταντινούπολη και την Αγία Σοφία. • Προλεγόμενα ενός νέου Ιστορικού Κύκλου. • Summa Ι. ― Πρώτη βαθμίδα και χρονική ανάπαυλα | μ.Κ - AQ | Κοσμοϊδιογλωσσίας.

2 μ.Κ | Year ΙΙ AQ | 2021















Μακροϊστορία και Ιστορικοί Κύκλοι ~


2 μ.Κ | Year ΙΙ AQ | 2021












| π.Κ - BQ | ~ | μ.Κ - AQ | ~


2 μ.Κ | Year ΙΙ AQ | 2021


Κινηματογραφικά και τηλεοπτικά ~


2 μ.Κ | Year ΙΙ AQ | 2021












~ . ~

25 πιο πολυδιαβασμένα κατά τη διάρκεια του έτους
2 μ.Κ | Year ΙΙ AQ | 2021



























~ . ~

Την 23η ημέρα του τρίτου μήνα (Μαρτίου) του έτους 2020 μ.Χ | 1441 سَنة هِجْريّة, δηλαδή πριν από εικοσιένα μήνες, ή πριν από ένα χρόνο και εννέα μήνες, έθεσα ένα νέο σύστημα χρονολόγησης ή μια νέα χρονολογία: 1 μ.Κ | Year Ι AQ ― σηματοδοτώντας κατά αυτόν τον τρόπο μια τομή σε προ (π.Κ - BQ) και μετά (μ.Κ - AQ) εποχή. Η συγκεκριμένη αντίληψη εκφράστηκε προτού ένας τέτοιος λόγος αποτελέσει κοινό τόπο σε παγκόσμια κλίμακα. Από εκείνη κιόλας τη στιγμή υπήρχε συνείδηση της κοσμοϊστορικής τομής που λάμβανε χώρα με φόντο την πανδημία. Πλέον, φράσεις όπως post-COVID, COVID-19 era κ.λπ, αποτελούν κοινό τόπο. Όμως ήταν στην Κοσμοϊδιογλωσσία που για πρώτη φορά, σε παγκόσμια κλίμακα, υποδηλώθηκε μια ιστορική τομή μεταξύ δυο εποχών. Η συνείδηση του μεγέθους, της έκτασης και του βάθους των επικείμενων μεταβολών στα πλαίσια της απαρχής του Νέου Ιστορικού Κύκλου ―ο οποίος συνεχίζεται με το νέο έτος―, υπήρξε η αφορμή για την επιστροφή της | π.Κ - BQ | και την έναρξη της | μ.Κ - AQ | Κοσμοϊδιογλωσσίας.



Καλό χειμώνα, καλά Χριστούγεννα και καλή δύναμη

Εν αναμονή

3 μ.Κ | Year ΙΙΙ AQ | 2022

.~`~.

Αν θεωρείτε πως ο χρόνος που αφιερώνεται και οι ιδέες που εκφράζονται έχουν αξία, μπορείτε να χρησιμοποιήσετε το κουμπί Donate, προκειμένου να συμβάλλετε στην απρόσκοπτη συνέχιση του εγχειρήματος της Κοσμοϊδιογλωσσίας. Ευχαριστώ.


23 | 12 | 2 μ.Κ (Year ΙΙ AQ) | 2021

21 Δεκεμβρίου 2021

Δωδέκατη (Fb) Summa.


21 | 12 | 2 μ.Κ (Year ΙΙ AQ) | 2021

Μουσική Συνοδεία


Οι (Fb) Summæ αποτελούνται από σύντομες παρεμβάσεις που γράφονται είτε με αφορμή την επικαιρότητα είτε υπό την πίεση του χρόνου, και δημοσιεύονται μόνο στη σελίδα της Κοσμοϊδιογλωσσίας στο facebook. Ο στόχος της επαναδημοσίευσής τους σε αυτή καθεαυτή την Κοσμοϊδιογλωσσία, δηλαδή εδώ, είναι η δυνατότητα ανάγνωσης για όσους δεν διαθέτουν λογαριασμό σε κοινωνικά δίκτυα. Εδώ μπορείτε να βρείτε συγκεντρωμένες όλες τις (Fb) Summæ.

~

I

Η στάση των πολιτών απέναντι στα μέτρα που λαμβάνουν οι κυβερνήσεις για τη διαχείριση της πανδημίας βασίζεται σε τρία θεμέλια. Όλα τα υπόλοιπα έρχονται μετά, είναι επιπρόσθετα ή λειτουργούν υποστηρικτικά σε αυτά τα τρία θεμέλια που είναι η πίστη, η αυθεντία και η εμπιστοσύνη. 

Το πρώτο έχει να κάνει με τους ίδιους τους πολίτες, το δεύτερο με τους επιστήμονες και τους ειδικούς και το τελευταίο με τους κυβερνήτες. Με διαφορετικά λόγια, η στάση των πολιτών βασίζεται στην πίστη και την πειθώ.

~

Εάν κάποιος επικαλείται μια άποψη που προκύπτει από επιστημονική συναίνεση ή μια αιρετική θέση που εκφράζει ένας επιστήμονας, προκειμένου να δικαιολογήσει τη στάση του ή μια απόφασή του, αποτελεί υποπερίπτωση της πειθούς (ειδικότερα της αυθεντίας, πρώτα και κύρια, και δευτερευόντως του λόγου, καθώς σε ποσοστό 97% οι πολίτες, για λόγους οικονομίας, δεν ασχολούνται σοβαρά με επιστημονικές μελέτες και έρευνες. Αυτονόητο είναι πως όταν κλονίζεται η αξιοπιστία είτε του επιστήμονα είτε του κυβερνήτη αποδυναμώνεται η πειθώ). Ενώ η καλλιέργεια μη ρεαλιστικών προσδοκιών, λόγω των ανακοινώσεων περί εμβολίων, το φθινόπωρο του 2020 ―για την ανεδαφικότητα των οποίων προσδοκιών είχα προειδοποιήσει ασκώντας κριτική ήδη από τότε―, ότι μέχρι την άνοιξη του 2021 περίπου όλα θα έχουν τελειώσει, αποτελούσε ζήτημα πίστης (Αυτονόητο είναι ότι η διάψευση των προσδοκιών συνέβαλλε στην απώλεια αξιοπιστίας). Τέλος, κάποιος μπορεί να επικαλεστεί την εμπειρία. Ωστόσο, η εμπειρία ήταν ανύπαρκτη τους πρώτους μήνες έναρξης της πανδημίας σε οποιαδήποτε κοινωνία, καθώς το 99% των ανθρώπων δεν είχαν γνωστό που να έχει μολυνθεί ή να νοσηλεύεται σε κάποιο νοσοκομείο. Με άλλα λόγια, οι άνθρωποι πιστεύουν και πείθονται. Όλα τα υπόλοιπα ακολουθούν την πίστη και την πειθώ.

~

II

Επιτέλους, το είπε κάποιος! (από τους προβεβλημένους). Υπάρχουν ακόμη άνθρωποι που προβάλλονται διεθνώς, έχουν οικονομική ισχύ, επαφή με την τεχνολογία, και δεν είναι ευθέως ή κεκαλυμμένα μισάνθρωποι.



Υ.γ: μην ασχολείστε με τα επιμέρους. Η ουσία είναι πως πήρε θέση ενάντια στο περί «υπερπληθυσμού» δόγμα, το οποίο έμμεσα ή άμεσα προωθείται από τα περισσότερα κέντρα ισχύος, τη μαζική κουλτούρα, και από τους αφελείς αδύναμους και τους ιδιοτελείς ισχυρούς που το προπαγανδίζουν.

~

III

Στην απογραφή του 2011, πριν από δέκα χρόνια, δεν άκουγες ανθρώπους να ρωτάνε ο ένας τον άλλον: «γιατί κάνει απογραφή το κράτος;», «ποιος ακριβώς είναι ο σκοπός της απογραφής;» ή «γιατί το κράτος κάνει απογραφή τώρα;».

Οι απαντήσεις σε αυτά τα ερωτήματα είναι αυτονόητες και οι απλούστερες δυνατές. Το 2011 δεν χρειαζόταν να απαντηθούν, το 2021 χρειάζεται.

Επαναλαμβάνω ό,τι είχα γράψει το καλοκαίρι (III)

Εμπιστοσύνη και αξιοπιστία. Τα υπόλοιπα είναι αέρας κοπανιστός, ιδεολογικές σαπουνόφουσκες και λόγια του αέρα.


.~`~.

Αν θεωρείτε πως ο χρόνος που αφιερώνεται και οι ιδέες που εκφράζονται έχουν αξία, μπορείτε να χρησιμοποιήσετε το κουμπί Donate, προκειμένου να συμβάλλετε στην απρόσκοπτη συνέχιση του εγχειρήματος της Κοσμοϊδιογλωσσίας. Ευχαριστώ.


21 | 12 | 2 μ.Κ (Year ΙΙ AQ) | 2021

19 Δεκεμβρίου 2021

~ Υπάρχει μόνο μια σταθερά, αμετάβλητη, συμπαντική αλήθεια. Η αιτιότητα. - Όλα ξεκινάνε με την επιλογή.


19 | 12 | 2 μ.Κ (Year ΙΙ AQ) | 2021

Μουσική Συνοδεία


Υπό μια έννοια, τυχερή ήταν η γενιά που είχε την ευκαιρία να αποκτήσει την πρώτη της επαφή με τον κόσμο του Matrix στον κινηματογράφο, δίχως καμία πρότερη εμπειρία και γνώση του συγκεκριμένου κόσμου. 

Καθόλου τυχαίο πως γίνεται προσπάθεια επανεκκίνησης του franchise 22 χρόνια μετά από την κυκλοφορία του πρώτου μέρους, δηλαδή εντός του χρονικού διαστήματος μιας γενιάς. Παρόμοια πράγματα ισχύουν και για το ελαφρώς διασκευασμένο τραγούδι του trailer (το οποίο υπάρχει ως προτεινόμενη μουσική συνοδεία, μαζί με το πλέον ταυτισμένο με το Matrix μουσικό ορχηστρικό κομμάτι: Clubbed to Death του Rob Dougan), το περίφημο White Rabbit από την Grace Slick που έγινε γνωστό μέσω των Jefferson Airplane, όχι όμως στο χρονικό πλαίσιο της μιας αλλά των δύο γενεών, 54 έτη μετά από την κυκλοφορία του ― αυτό είναι ουσιαστικά το ζήτημα που είχα θίξει στο κείμενο με τίτλο Εισαγωγή στο ζήτημα των γενεών, έχοντας υποσχεθεί μια ακόμα δημοσίευση που θα εξέταζε το συγκεκριμένο θέμα μέσα από τη σκοπιά της μαζικής κουλτούρας (κυρίως της μουσικής, δευτερευόντως του κινηματογράφου κ.λπ), για την οποία μέχρι στιγμής δεν βρέθηκε ο χρόνος. Αναφέρομαι στο ζήτημα της συνειδητής στην προκειμένη περίπτωση, αλλά και της ασυνείδητης σε άλλες περιπτώσεις, οριοθέτησης, παραλαβής και παράδοσης μεταξύ γενεών, από τους προηγούμενους στους επόμενους, στη μικρότερη χρονικά κλίμακα, δηλαδή εντός δύο ή το πολύ τριών γενεών, και πέραν των βιολογικών δεσμών, δηλαδή της οικογένειας. 

Βέβαια από τότε (1999) μέχρι σήμερα (2021) ο λόγος περί τεχνητής νοημοσύνης έχει γίνει κοινός τόπος, ενώ η πραγματικότητα ως προσομοίωση είναι μια από τις κύριες μεταφυσικές ιδέες που κυριαρχούν και προωθούνται με διάφορους τρόπους. 

Στο Matrix μπορεί να βρει κανείς στοιχεία που υπάρχουν σε έργα του Πλάτωνα, του Σοπενχάουερ και του Μπωντριγιάρ. Το κύριο έργο του μεσαίου είναι ο Κόσμος ως (Βούληση και) Παράσταση. Σήμερα, μιλάνε για την πραγματικότητα ως προσομοίωση. Ο Σοπενχάουερ πιθανότατα να αντιδρούσε, με ένα δηλητηριώδες ύφος, ως εξής: Ωραία, παρουσιάζετε αυτά που έγραφα εγώ διακόσια χρόνια πριν, παραλλαγμένα και ακατέργαστα χρησιμοποιώντας επιστημονικοφανίζουσες τεχνοκεντρικές έννοιες κενές περιεχομένου και ουσίας. Από το τίποτα, κάτι είναι και αυτό! ― άλλωστε, το δήλωνε ήδη στον πρόλογο της δεύτερης έκδοσης του κύριου έργού του «Ούτε στους συγχρόνους μου ούτε στους συμπατριώτες μου, αλλά στην ανθρωπότητα παραδίδω το ολοκληρωμένο τώρα πλέον έργο μου, ευελπιστώντας ότι θα έχει γι' αυτήν αξία, έστω και αν η αξία του αναγνωριστεί καθυστερημένα, όπως άλλωστε είναι το πεπρωμένο του καλού πράγματος κάθε είδους... η μέθοδος της συστηματικής αγνόησης και αποσιώπησης μπορεί να αντέξει για αρκετό ακόμη καιρό». Ωστόσο, αφού τέλειωνε με τις κριτικές και τα παραπονά του, ο Σοπενχάουερ εάν ζούσε θα ρωτούσε: Ναι, αλλά τι υπάρχει πίσω από την προσομοίωση; Τίνος πράγματος φαινόμενο αποτελεί η προσομοίωση; Ποια είναι η εσωτερική ουσία της προσομοίωσης; 

Η απάντηση που δίνει το Matrix είναι η τελευταία από τις εικόνες που ακολουθούν, ή το τελευταίο και μεγαλύτερο μέρος μιας ουσιαστικά τριαδικής εικόνας που υπάρχει στο παράρτημα. Όμως, μέχρι να φτάσουμε στο τέλος ―το οποίο ακολουθείται από έναν δικό μου σχολιασμό―, ας θυμηθούμε ορισμένα σπουδαία αποσπάσματα από την τριλογία The Matrix




•  Φαντάζομαι ότι τώρα νιώθεις κάπως σαν την Αλίκη που κατρακυλάει στην τρύπα...

- Θα μπορούσες να το πεις αυτό.

•  Το βλέπω στα μάτια σου. Έχεις την έκφραση ανθρώπου που δέχεται αυτό που βλέπει επειδή περιμένει να ξυπνήσει. Ειρωνεία, αλλά κάτι τέτοιο δεν απέχει πολύ απ' την αλήθεια. Πιστεύεις στη μοίρα;

- Όχι.

•  Γιατί όχι;

- Δεν μου αρέσει η ιδέα ότι δεν ελέγχω τη ζωή μου.

•  Ξέρω καλά τι εννοείς. Θα σου πω γιατί είσαι εδώ. Επειδή ξέρεις κάτι. Δεν μπορείς να το εξηγήσεις. Αλλά το νιώθεις. Το ένιωθες σε όλη σου τη ζωή. Υπάρχει κάτι λάθος στον κόσμο. Δεν ξέρεις τι είναι, αλλά σε βασανίζει, σαν ένα θραύσμα στο μυαλό σου, που σε τρελαίνει. Αυτή η αίσθηση σε έφερε σ' εμένα. Ξέρεις για τι μιλάω;

- Το Μάτριξ; 

•  Θέλεις να μάθεις τι είναι;

Το Μάτριξ είναι παντού. Μας περιβάλλει. Ακόμη και τώρα, σ' αυτή την αίθουσα. Το βλέπεις έξω απ' το παράθυρό σου ή όταν ανοίγεις την τηλεόρασή σου. Το νιώθεις όταν πηγαίνεις στη δουλειά. Όταν πας στην εκκλησία, όταν πληρώνεις τους φόρους. Είναι ο κόσμος που σου σκέπασε τα μάτια για να σε τυφλώσει απ' την αλήθεια.

- Ποια αλήθεια;

•  Ότι είσαι ένας σκλάβος, Νίο. Όπως όλοι, γεννήθηκες στη δουλεία. Σε μια φυλακή που δεν γεύεσαι, δεν μυρίζεις, δεν αγγίζεις. Μια φυλακή για το μυαλό σου. Δυστυχώς, δεν μπορώ να σου πω τι είναι το Μάτριξ. Πρέπει να το δεις μόνος σου. Αυτή είναι η τελευταία σου ευκαιρία. Μετά από αυτό, δεν υπάρχει γυρισμός.

Αν πάρεις το μπλε χάπι, η ιστορία τελειώνει, θα ξυπνήσεις στο κρεβάτι σου και θα πιστεύεις ό,τι θέλεις.

Αν πάρεις το κόκκινο θα μείνεις στη Χώρα των Θαυμάτων, και θα σου δείξω πόσο βαθιά φτάνει ο λάκκος...



Να θυμάσαι. 
Σου προσφέρω μόνο την αλήθεια
Τίποτα περισσότερο.


~

•  Ήθελες να μάθεις τι είναι το Μάτριξ;

- Τώρα είμαστε μέσα σ' ένα πρόγραμμα;

•  Τόσο απίστευτο είναι; Τα ρούχα σου έχουν αλλάξει. Τα βύσματα χάθηκαν. Τα μαλλιά σου έχουν αλλάξει. Η εμφάνισή σου τώρα είναι αυτό που ονομάζουμε υπολειμματική εικόνα του εαυτού. Η νοερή προβολή του ψηφιακού σου εαυτού.

- Δεν είναι αληθινό;

•  Τι είναι αληθινό; Πώς ορίζεις το αληθινό; Αν μιλάς γι' αυτό που νιώθεις, που μυρίζεις, γεύεσαι ή βλέπεις, τότε το αληθινό είναι ηλεκτρικά σήματα που ερμηνεύει ο εγκέφαλος σου. Αυτός είναι ο κόσμος που γνωρίζεις. Ο κόσμος όπως ήταν στο τέλος του 20ού αιώνα. Υπάρχει σαν μέρος μίας νευροπαρεμβατικής εξομοίωσης που ονομάζουμε Μάτριξ. Ζούσες σ' έναν κόσμο ονείρων. Αυτός είναι ο κόσμος όπως υπάρχει σήμερα.
 
Καλώς ήρθες στην έρημο του πραγματικού.




•  Έχουμε μόνο κομμάτια πληροφοριών. Μα ξέρουμε ότι κάποια στιγμή στις αρχές του 21ου αιώνα όλο το ανθρώπινο είδος ενώθηκε για να γιορτάσει. Θαυμάζαμε το μεγαλείο μας καθώς γεννούσαμε την ΤΝ.

- ΤΝ; Εννοείς Τεχνητή Νοημοσύνη. 

•  Μια ενιαία συνείδηση που γέννησε μια ολόκληρη γενιά μηχανών. Δεν ξέρουμε ποιος χτύπησε πρώτος, εμείς ή εκείνες. Αλλά ξέρουμε ότι εμείς καταστρέψαμε τον ουρανό. Εκείνη την περίοδο ήταν εξαρτημένα από την ηλιακή ενέργεια. Και πιστεύαμε πως θα ήταν αδύνατον να επιβιώσουν χωρίς μια πηγή ενέργειας τόσο άφθονη όσο ο ήλιος. Σε ολόκληρη την ανθρώπινη ιστορία εξαρτιόμασταν από μηχανές για να επιβιώνουμε.

Η μοίρα διαθέτει μία αίσθηση ειρωνείας.



~

Τι είναι το Μάτριξ;

Έλεγχος. 

Είναι ένας κόσμος ονείρων που παράγεται από υπολογιστή, φτιαγμένος για να μας κρατά υπό έλεγχο, προκειμένου να μετατρέπουν το ανθρώπινο είδος... 

...σε αυτό.



Όχι. Δεν το πιστεύω. Δεν είναι δυνατόν.


Δεν είπα ότι θα ήταν εύκολο. Μόνο ότι θα ήταν η αλήθεια.


~ . ~

•  Ξέρεις γιατί ήρθαμε εδώ.

~ Μεταφέρω πληροφορίες. Ξέρω πολλά πράγματα. Το θέμα είναι αν ξέρεις εσύ γιατί είσαι εδώ;

•  Ψάχνουμε για τον Κλειδοκράτορα.

~ Α, ναι, πράγματι. Ο Κλειδοκράτορας, φυσικά. Μα δεν είναι αυτός ο λόγος, δεν είναι το γιατί. Ο Κλειδοκράτορας είναι το μέσον, όχι ο σκοπός. Άρα τον ψάχνετε για να βρείτε έναν τρόπο να κάνετε... τι;

- Ξέρεις την απάντηση στην ερώτηση.

~ Εσύ, όμως, την ξέρεις; Νομίζεις ότι την ξέρεις, αλλά δεν την ξέρεις. Είσαι εδώ γιατί σε έστειλαν. Σου είπαν να έρθεις και υπάκουσες. Αυτός είναι, ασφαλώς, ο τρόπος των πραγμάτων. Βλέπεις, υπάρχει μόνο μια σταθερά, αμετάβλητη, συμπαντική αλήθεια. Η αιτιότητα. Δράση, αντίδραση. Αιτία, αποτέλεσμα.

- Όλα ξεκινάνε με την επιλογή.

~ Όχι. Λάθος. Η επιλογή είναι μια ψευδαίσθηση που δημιουργείται μεταξύ αυτών που έχουν εξουσία και αυτών που δεν έχουν... 

Τι φταίει λοιπόν; Ποιος είναι ο λόγος; Σύντομα δεν θα έχει σημασία. Σύντομα, το γιατί και η αιτία χάνονται κι αυτό που έχει σημασία είναι το ίδιο το συναίσθημα. Αυτή είναι η φύση του κόσμου. Το πολεμάμε, αγωνιζόμαστε να το αρνηθούμε, αλλά ασφαλώς προσποιούμαστε. Ένα ψέμα. Πίσω απ' την ισορροπημένη προσποιητή εμφάνιση, η αλήθεια είναι ότι είμαστε εντελώς εκτός ελέγχου. 

Αιτιότητα. Δεν μπορούμε να της ξεφύγουμε. Είμαστε σκλάβοι της. Μόνη μας ελπίδα, μόνη μας γαλήνη, να κατανοήσουμε το γιατί. Το γιατί είναι αυτό που ξεχωρίζει εμάς από αυτούς, εσένα από εμένα.  Το γιατί είναι η μόνη πηγή δύναμης. Χωρίς αυτό, είσαι ανίσχυρος. 




~ . ~

Πως είναι δυνατόν;


Είναι ο Εκλεκτός



~ . ~


Γιατί! 
Γιατί επιμένεις;!


Γιατί το επιλέγω.



~ . ~



- Απλώς δεν έχω...

~ Ξανακούσει πρόγραμμα να μιλά για αγάπη;

- Είναι ανθρώπινο συναίσθημα.

~ Όχι, είναι μια λέξη. Μα σημασία έχει η σύνδεση που υπονοεί η λέξη.

Βλέπω ότι εσύ είσαι ερωτευμένος.

Πες μου τι θα θυσίαζες για να κρατήσεις τη σύνδεση αυτή.

- Τα πάντα.




.~`~.
Παράρτημα 
ή 
ο Κόσμος


ως Βούληση


και Παράσταση



Για το Matrix, η εσωτερική ουσία  του Κόσμου είναι ο κώδικας, το ψηφίο. Το Matrix είναι το τηλεοπτικό  και κινηματογραφικό ευαγγέλιο των προγραμματιστών και της ψηφιοποίησης. 

Το κήρυγμα του τεχνολογικού ευαγγελίου πρωτοέλαβε χώρα στον τηλεοπτικό άμβωνα των κινηματογραφικών αιθουσών, η υλοποίηση  του λόγου του κοσμικού αυτού ευαγγελίου συνεχίζεται με προσπάθειες όπως το Metaverse (το κίνητρο της δημιουργίας του κόσμου των ονείρων που παράγεται από τον υπολογιστή, κατά τα λόγια του Μορφέα, είναι «για να μας κρατά υπό έλεγχο, προκειμένου να μετατρέπουν το ανθρώπινο είδος σε»... μπαταρία. Ο έλεγχος παραμένει, πάντοτε, απλώς στη θέση της μπαταρίας βρίσκονται τα data). 

Ο Σοπενχάουερ, ασφαλώς, θα διαφωνούσε με την άποψη ότι η εσωτερική ουσία του Κόσμου είναι ο ψηφιακός κώδικας. Και θα ισχυριζόταν ότι και οι τρεις τελευταίες εικόνες, τόσο η προσομοίωση του κόσμου του 20ου αιώνα και ο κατεστραμμένος κόσμος των μηχανών, όσο και ο ψηφιακός κόσμος (εντός) του Matrix, αποτελούν και οι τρεις, εξίσου, (ανα)παράσταση, δηλαδή φαινόμενα και όχι την εσωτερική ουσία του Κόσμου. 

Νωρίτερα, όμως (και σε αυτή την παράγραφο αυθαιρετώ φιλοσοφικά αλλά όχι κινηματογραφικά), στο παράρτημα προηγείται μια διπλή εικόνα, το φιλί, στην οποία διαπιστώνουμε την επανάληψη του ορίου που είδαμε και στο Interstellar, μέσω παλαιότερου κείμενου που προσέγγισε την επιστημονική φαντασία ως εκκοσμικευμένη αποκαλυπτική και θρησκευτική μορφή. Το κλειδί της υπέρβασης του αδιεξόδου, τόσο των φυσικών όσο και των ψηφιακών νόμων, είναι ένα και κοινό, το ίδιο ― η αγάπη. Ο Σοπενχάουερ πιθανότατα θα μετατρεπόταν σε βομβιστή αυτοκτονίας, ή σε Wolverine ή Logan (δες παρακάτω), με τη βλασφημία μιας τέτοιας ερμηνευτικής ρηχότητας και βεβήλωσης ― δηλαδή με την ταύτιση της εσωτερικής ουσίας του Κόσμου με την αγάπη, και συνεπακόλουθα με την αναγωγή της βούλησης στην αγάπη (εξαντικειμενίκευση της οποίας αποτελεί το φιλί). Εντούτοις, όπως είπαμε, αυτό είναι το κλειδί που διαθέτουν και το όριο που αγγίζουν τόσο το Interstellar όσο και το Matrix.

Ωστόσο, το Matrix δεν σταματάει στην ιδέα της πραγματικότητας ως προσομοίωσης, καθώς θέτει ευρύτερα ζητήματα περί της συνείδησης των μηχανών και της ελευθερίας της βούλησης.

Για το ζήτημα της ελεύθερης βούλησης, όπως παρουσιάζεται στο Matrix, ο Σοπενχάουερ πιθανότατα θα έλεγε, and i quote:

Αν τώρα ρωτούσε κανείς σχετικά έναν εντελώς απροκατάληπτο άνθρωπο, αυτός δεν θα εξέφραζε παρά την άμεση εκείνη συνείδηση, η οποία τόσο συχνά θεωρείται συνείδηση της ελευθερίας της βούλησης, με τα εξής περίπου λόγια: «Μπορώ να κάνω ό,τι θέλω· θέλω να πάω αριστερά, πηγαίνω αριστερά, θέλω πάλι να πάω δεξιά, πηγαίνω δεξιά. Αυτό εξαρτάται από τη βούλησή μου, άρα είμαι ελεύθερος». Η δήλωση αυτή είναι, ασφαλώς, απόλυτα αληθής και σωστή· μόνο που εμπεριέχει ήδη τη βούληση ως προϋπόθεση, καθώς υποθέτει ότι ο άνθρωπος έχει ήδη αποφασίσει...

Είναι αποκλειστικά και μόνο η υποκείμενη σ' αυτήν τη δήλωση συνείδηση που κάνει εδώ τον απροκατάληπτο, τον φιλοσοφικά δηλαδή ακαλλιέργητο άνθρωπο ―ο οποίος, παρεμπιπτόντως, μπορεί σε άλλους τομείς να είναι κάλλιστα εξαιρετικός λόγιος― να θεωρεί την ελευθερία της βούλησης κάτι τόσο βέβαιο ώστε να τη διακηρύσσει ως αδιαμφισβήτητη αλήθεια και να μην μπορεί καν να πιστέψει ότι οι φιλόσοφοι αμφιβάλλουν στα σοβαρά γι' αυτήν, τρέφοντας ενδόμυχα την άποψη ότι όλη αυτή η φλυαρία είναι απλώς εριστική άσκηση σχολαστικής διαλεκτικής και, κατά βάθος, καλαμπούρι...

...αν τώρα η αλήθεια που υπερασπίζομαι συγκαταλέγεται σ' εκείνες που αντίκειται στις προσχηματισμένες απόψεις της κοντόφθαλμης μάζας, και δη στις σκανδαλώδεις για τους αδαείς και τους αδύναμους, τούτο δεν επιτρεπόταν να με αποτρέψει από το να την παρουσιάσω δίχως επιφυλάξεις και περιστροφές λαμβανομένου υπ' όψιν ότι εδώ δεν μιλάω στον λαό, αλλά σε μια πεφωτισμένη ακαδημία, η οποία δεν διατύπωσε το πολύ επίκαιρο ερώτημά της για να εδραιώσει την προκατάληψη, αλλά χάριν της αλήθειας.

Επιπλέον, ο έντιμος ερευνητής της αλήθειας, εφόσον το ζητούμενο είναι να διαπιστώσει μια αληθή πρόταση και να την πιστοποιήσει, εξετάζει την αλήθεια πάντα και μόνο ως προς τους λόγους που τη θεμελιώνουν και όχι ως προς τις συνέπειες που επισύρει· ο καιρός να αποτιμηθούν οι συνέπειές της θα έρθει όταν η ίδια θα έχει πλέον εδραιωθεί.
Περί της ελευθερίας της βούλησης, 1839
Αρθούρος Σοπενχάουερ




Όταν έχεις να «σηκώσεις» τέτοιες θεματικές, με τις οποίες επιπρόσθετα έχεις καταπιαστεί πετυχημένα στο παρελθόν, η απογοήτευση ―αν όχι η ελαφρότητα ή και η παρωδία― είναι σχεδόν βέβαιη. Τουλάχιστον σε ό,τι αφορά τη γενιά που κατηχήθηκε, ερχόμενη για πρώτη φορά σε επαφή με τον κόσμο του Matrix, μέσω του κινηματογραφικού άμβωνα. Για τη γενιά που την ακολουθεί, και τώρα βρίσκεται στη θέση της, από την άλλη μεριά ίσως τα πράγματα να είναι διαφορετικά... 

Θα δούμε εάν το Matrix Ressurections έχει κάποια παραπάνω απάντηση να δώσει, όχι μόνο περί της ελευθερίας της βούλησης και της συνείδησης των μηχανών αλλά και περί της πραγματικότητας ως προσομοίωσης ― ή μήπως ως ονείρου;   

 Ίδωμεν... 

.~`~.

Αν θεωρείτε πως ο χρόνος που αφιερώνεται και οι ιδέες που εκφράζονται έχουν αξία, μπορείτε να χρησιμοποιήσετε το κουμπί Donate, προκειμένου να συμβάλλετε στην απρόσκοπτη συνέχιση του εγχειρήματος της Κοσμοϊδιογλωσσίας. Ευχαριστώ.


19 | 12 | 2 μ.Κ (Year ΙΙ AQ) | 2021

17 Δεκεμβρίου 2021

Τεχνολογικοί «ελέφαντες στο δωμάτιο».


17 | 12 | 2 μ.Κ (Year ΙΙ AQ) | 2021

Μουσική Συνοδεία


Η Γη έχει χτυπηθεί από άπειρες ηλιακές εκλάμψεις και μαγνητικές καταιγίδες και οι άνθρωποι, επί δεκάδες χιλιετίες, επιβιώσαν στην επιφάνειά της. Είναι μόνο τώρα, υπό τις τρέχουσες τεχνολογικές συνθήκες, που ο ανθρώπινος πολιτισμός διατρέχει κίνδυνο πιθανής κατάρρευσης, ακριβώς λόγω της βαθιάς τεχνολογικής εξάρτησης τόσο πολλών όψεων της πνευματικής και υλικής ανθρώπινης ύπαρξης, από τα απλούστερα μέχρι τα ζωτικότερα πράγματα· πιο συγκεκριμένα, λόγω του τρόπου οργάνωσης και της βαθιάς εξάρτησης ανθρώπινων κοινωνιών π.χ από τη δορυφορική και ψηφιακή τεχνολογία, σε τομείς από την ασφάλεια και την άμυνα μέχρι τις επικοινωνίες, το εμπόριο και την επεξεργασία τροφίμων (για να αναφέρουμε παραδείγματα ζωτικής σημασίας). Ο άνθρωπος απέκτησε μια απειλή που δεν αντιμετώπιζε στο παρελθόν. Το φυσικό φαινόμενο υπήρχε, η απειλή από αυτό όμως όχι. 

Ένα φυσικό φαινόμενο μετατράπηκε σε σχεδόν υπαρξιακή απειλή για τον άνθρωπο μέσα από μια συγκεκριμένη χρήση της τεχνολογίας.

Αυτός είναι ένας πρώτος «ελέφαντας στο δωμάτιο», για τον οποίον ουδείς ομιλεί. Θέμα του κειμένου, βέβαια, δεν είναι τόσο η τεχνολογία per se όσο συγκεκριμένες χρήσεις της. Κυρίως, όμως, είναι η ανάδειξη ορισμένων τεχνολογικών όψεων («ελεφάντων») που περνάνε απαρατήρητες 

1. Η τεχνολογία, μέσω συγκεκριμένων χρήσεων της, φέρνει τον άνθρωπο αντιμέτωπο με απειλές ―και μάλιστα σε ορισμένες περιπτώσεις με απειλές υπαρξιακού χαρακτήρα― που ήταν ανύπαρκτες παλαιότερα. Δηλαδή, γεννά νέες απειλές για τον άνθρωπο που δεν υπήρχαν πριν από μια συγκεκριμένη τεχνολογική χρήση.

2. Η τεχνολογία, σε αρκετές περιπτώσεις, δίνει λύσεις μόνο ή κυρίως σε προβλήματα που η ίδια ή κάποια χρήση της δημιουργεί: η πρόγνωση μια ηλιακής καταιγίδας είναι αναγκαία και απαραίτητη προκειμένου να κλείσουν εγκαίρως και να μην καταστραφούν ηλεκτρονικά συστήματα. Μια τέτοια πρόγνωση ήταν άχρηστη, δηλαδή δεν είχε καμία χρηστική αξία και σημασία, για μια ανθρώπινη κοινωνία που δεν έκανε χρήση δορυφορικών ή ψηφιακών συστημάτων για τις ζωτικές της λειτουργίες και για τις οργανωτικές της δομές.

3. Στα προηγούμενα θα πρέπει να συνυπολογιστούν οικονομικές απαιτήσεις, ζημίες και κόστη από μια απειλή που δεν υπήρχε πριν από μια συγκεκριμένη τεχνολογική χρήση, καθώς και η χρηματοδότηση και οι επενδύσεις για τη συντήρηση και την ανανέωση μιας υποδομής πρόληψης της συγκεκριμένης, ανύπαρκτης πρωτύτερα, απειλής : π.χ έγκαιρης πρόγνωσης μιας μαγνητικής καταιγίδας ή ηλιακής έκλαμψης, υποστήριξης χώρων αποθήκευσης ψηφιακών δεδομένων κ.λπ. Επενδύσεις που όταν γίνουν μη συμφέρουσες και μη αποδοτικές, δηλαδή μόλις αποτελέσουν φθίνουσες επενδύσεις, θα καταστήσουν μια τεχνολογία άχρηστη ― αυτός δεν είναι ο μόνος μη τεχνολογικός τρόπος μέσω του οποίου καθίσταται άχρηστη μια τεχνολογία: η άποψη που ισχυρίζεται πως μια τεχνολογία υπερβαίνεται αποκλειστικά και μόνον από μια νέα τεχνολογία είναι μεν αληθής αλλά αγνοεί τα ζητήματα της χρηστικότητας και της σχέσης κόστους-οφέλους, τα οποία είναι μη τεχνολογικά.

4. Επιπλέον, τα κόστη από τη χρήση μιας τεχνολογίας δεν είναι μόνο οικονομικά [Σημείωση].

5. Ερωτήματα: Η ανάπτυξη της τεχνολογίας... 

Σημαίνει πρόοδο; Εάν αφήσουμε στην άκρη την αοριστολογία του περιεχομένου της συγκεκριμένης έννοιας, μπορούμε να απαντήσουμε ναι. Ωστόσο, δεν μπορούμε παρά να αναρωτηθούμε, πρόοδο σε σχέση με τι ακριβώς;  

Σημαίνει περισσότερη ισχύ; Ασφαλώς ναι. Όμως, προκειμένου να απαντήσουμε ναι χωρίς αστερίσκους και υποσημειώσεις θα πρέπει να  προϋποθέσουμε, αγνοώντας πολύ βολικά, το κομβικότερο όλων των ζητημάτων, αυτό της ενέργειας που απαιτείται για να παραχθεί αυτή η μεγαλύτερη ισχύς. 

Σημαίνει, άραγε, περισσότερη ασφάλειαΌχι. Ίσως μάλιστα σημαίνει το ακριβώς αντίθετο:

6. Ο ανθρώπινος πολιτισμός είναι πιο ευάλωτος και πιο εύθραυστος από ποτέ. Σε ολόκληρη την ανθρώπινη ιστορία, ποτέ δεν υπήρξαν τόσες ταυτόχρονες απειλές που θα μπορούσαν να οδηγήσουν σε μαζική κατάρρευση αδιανόητης κλίμακας. Ποτέ κατά το παρελθόν, ο άνθρωπος δεν αντιμετώπιζε τόσες πολλές απειλές πρώτου μεγέθους και ποτέ δεν είχε τόσο περιορισμένες αντοχές απέναντι στο χρόνο.

Εδώ ο καθένας και η καθεμιά, ανάλογα με τα γούστα, μπορεί να διαλέξει: αυτός που θεωρεί υπερβολική μια περιβαλλοντική ή καλύτερα κλιματική απειλή δεν μπορεί να αγνοήσει την απειλή μιας ηλιακής-μαγνητικής καταιγίδας (η οποία θα επηρεάσει μια κοινωνία του παρόντος ή του κοντινού μέλλοντος δυσανάλογα συγκριτικά με μια κοινωνία του σχετικά πρόσφατου παρελθόντος ―λίγες γενεές πριν―, π.χ του πρώτου παγκοσμίου πολέμου. Σήμερα, μια ηλιακή έκλαμψη μπορεί να αποβεί μοιραία, παραλύοντας και αποδιοργανώνοντας τα πάντα). Ένα άτομο που θεωρεί υπερβολική μια ιογενής απειλή δεν μπορεί να αγνοήσει την απειλή ενός πυρηνικού ολέθρου. Ενώ κάποιος τρίτος, που υποτιμά μια απειλή προερχόμενη από την πειραματική μοριακή βιολογία, δεν μπορεί να αγνοήσει μια απειλή κατάρρευσης οικοσυστημάτων και αφανισμού ζωικών ειδών, που θα είχε αλυσιδωτές αντιδράσεις και επιπτώσεις. Υπάρχει ποικιλία για όλες και όλους. Το κοινό στοιχείο είναι ότι απειλές τέτοιου μεγέθους και χαρακτήρα, και μάλιστα παράλληλα και ταυτόχρονα, δεν υπήρξαν ποτέ στην μέχρι τώρα ιστορία του ανθρώπου.  



Επισήμανση και Σημείωση
Θα πρέπει να επισημανθεί ότι η νοοτροπία και η λογική ―κατ' ουσίαν η πίστη― που πρεσβεύει την άποψη πως για κάθε ανθρώπινο πρόβλημα υπάρχει μια τεχνολογική λύση, καθώς και την θέση ότι για κάθε απειλή που αντιμετωπίζει ο άνθρωπος υπάρχει μια επίσης τεχνολογική σωτηρία, δεν είναι μόνο παραπλανητική ―εκτός από αφελής― αλλά και εσφαλμένη. Μια τέτοια ιδέα λειτουργεί ως ιδεολογικό ναρκωτικό όχι μόνο επειδή αποκρύπτει ορισμένους από τους προηγούμενους τεχνολογικούς «ελέφαντες» αλλά και γιατί δημιουργεί ψευδαισθήσεις.

Σημείωση: Η τελευταία έμμεση αναφορά στο ζήτημα της τεχνολογίας και της εξάρτησης από αυτήν σε συνάφεια με το ζήτημα της ευθραυστότητας της σύγχρονης κοινωνίας συγκριτικά με τις παλαιότερες, και της αντοχής και της ανθεκτικότητάς των παλαιότερων απέναντι στο χρόνο, έγινε στην ενδέκατη Summa (II). Στο παρόν κείμενο αναδείχθηκαν ορισμένες ακόμα πτυχές, μεταξύ των οποίων και αυτή των νέων απειλών που υπάρχουν σήμερα και δεν υπήρχαν στο παρελθόν. Τέλος, στα Προλεγόμενα ενός νέου Ιστορικού Κύκλου, μεταξύ πολλών άλλων, τέθηκε τόσο το ζήτημα της φθίνουσας επένδυσης όσο και τα μη οικονομικά κόστη από συγκεκριμένες χρήσης μιας τεχνολογίας. Περισσότερα κείμενα σχετιζόμενα έμμεσα ή άμεσα με την Τεχνολογία μπορείτε να βρείτε εδώ.

.~`~.

Αν θεωρείτε πως ο χρόνος που αφιερώνεται και οι ιδέες που εκφράζονται έχουν αξία, μπορείτε να χρησιμοποιήσετε το κουμπί Donate, προκειμένου να συμβάλλετε στην απρόσκοπτη συνέχιση του εγχειρήματος της Κοσμοϊδιογλωσσίας. Ευχαριστώ.


17 | 12 | 2 μ.Κ (Year ΙΙ AQ) | 2021