29 Αυγούστου 2021

Έκτη (Fb) Summa.


29 | 8 | 2 μ.Κ (Year ΙΙ AQ) | 2021

Μουσική Συνοδεία


Εδώ η πρώτη, η δεύτερη, η τρίτη, η τέταρτη και η πέμπτη (Fb) Summa.

~

Ι
Η επόμενη μορφή τρομοκρατίας δε γνωρίζω εάν θα έχει πολιτικά, ιδεολογικά, θρησκευτικά ή άλλα κίνητρα, γνωρίζω όμως ποιοι θα είναι οι κύριοι στόχοι της. 

Από τα Προλεγόμενα και ύστερα έχει επισημανθεί πολλές φορές ότι τα μητροπολιτικά κέντρα και οι μεγαλουπόλεις, αυτές οι γιγαντιαίες εκτεχνικευμένες αστικές συσσωματώσεις, αποτελούν τους κόμβους του διεθνούς εμπορίου, τις έδρες του χρήματος και τα κέντρα της τεχνολογικής ανάπτυξης. 

Οι μεγαλουπόλεις δεν δημιουργήθηκαν για να ζουν άνθρωποι σε αυτές αλλά προκειμένου να διακινούνται εμπορεύματα, να συσσωρεύεται χρήμα και να παράγεται τεχνολογία.

Στις επιθέσεις της 11η Σεπτεμβρίου 2001, δηλαδή σε αυτό το κομβικό σημείο της σύγχρονης για εμάς ιστορίας που σηματοδότησε την απαρχή ενός ιστορικού κύκλου που ολοκληρώνεται, χτυπήθηκαν οι δίδυμοι πύργοι του Παγκοσμίου Κέντρου Εμπορίου στη Νέα Υόρκη, και το Πεντάγωνο, δηλαδή τα κεντρικά γραφεία του Υπουργείου Άμυνας των Η.Π.Α, στη Βιρτζίνια.

Στον Νέο Ιστορικό Κύκλο, που έχει ξεκινήσει με την έναρξη της πανδημίας και την ολοκλήρωση του αμερικανοκινούμενου παγκοσμίου πολέμου κατά της τρομοκρατίας, οι δομές του διεθνούς εμπορίου ασφαλώς και θα παραμείνουν στόχος τρομοκρατικών ενεργειών, ωστόσο, ολοένα και περισσότερο, θα κάνουν την εμφάνισή τους στόχοι που θα σχετίζονται, πρώτον, με τα κέντρα τεχνολογικής ανάπτυξης και παραγωγής, δεύτερον, με τους κόμβους ρύθμισης και ελέγχου κυκλοφορίας, καθώς και με το ψηφιακό τους ανάλογο, δηλαδή, τρίτον, με τις υποδομές συνδεσιμότητας.

Αυτοί θα είναι, εκτιμώ, συμβολικά ή λειτουργικά, οι κύριοι στόχοι μιας τρομοκρατίας την οποία θα μπορούσαμε να χαρακτηρίσουμε ως υψηλή τρομοκρατία. Για τις ηθικές στοχεύσεις, αλλά και για μια άλλη μορφή τρομοκρατίας την οποία θα μπορούσαμε να χαρακτηρίσουμε ως χαμηλή τρομοκρατία, θα αναφερθώ αναλυτικότερα στο μέλλον.

~

II
Στα γεγονότα, τις ημερομηνίες και τις εξελίξεις, που καθόρισαν τις Ηνωμένες Πολιτείες της Αμερικής την τελευταία εικοσαετία (2001-2021), πλέον μπορούν να προστεθούν η αποχώρηση των αμερικανικών στρατευμάτων από το Αφγανιστάν και η επίθεση στο αεροδρόμιο της Καμπούλ, η ιστορία του νεαρού στρατιώτη-πεζοναύτη Rylee McCollum, που σκοτώθηκε στη συγκεκριμένη επίθεση και ο οποίος ήταν μωρό όταν έγιναν οι επιθέσεις της 11η Σεπτεμβρίου 2001, οι  πρόσφατες συγκρούσεις διαδηλωτών στο Πόρτλαντ, ή ακόμα και μια πιθανή μελλοντική κατάρρευση ή μια βαθύτατη κρίση νομιμοποίησης της Προεδρίας Μπάιντεν.

Το κείμενο δημοσιεύτηκε πριν από έξι μήνες (προνοητικό και προγνωστικό). Θα μπορούσε να είχε δημοσιευτεί σήμερα, δίχως καμία αλλαγή παρά μόνο τις προσθήκες που αναφέρω, και καταληκτικό γεγονός, που ολοκληρώνει αυτόν τον εικοσαετή ιστορικό κύκλο, όχι την εισβολή στο Καπιτώλιο την 6η Ιανουαρίου 2021 αλλά την πτώση της Καμπούλ στους Ταλιμπάν την 15η Αυγούστου 2021.

Το συγκεκριμένο κείμενο ίσως να πρέπει να λάβει μια μορφή που συνεχώς θα ανανεώνεται και θα εμπλουτίζεται, αν και πλέον είναι τόσα πολλά τα γεγονότα, οι ημερομηνίες και οι εξελίξεις, που οριστικοποιούν την ολοκλήρωση του συγκεκριμένου ιστορικού κύκλου, που μάλλον κάτι τέτοιο θα ήταν περιττό.


Επιλέγω ως χρονικά σημεία έναρξης και λήξης τα έτη 2001 και 2021 αντίστοιχα, όχι επειδή έχουν μεσολαβήσει ακριβώς είκοσι έτη ανάμεσα στις δύο αυτές χρονιές αλλά γιατί οι επιθέσεις της 11ης Σεπτεμβρίου 2001, στο Παγκόσμιο Κέντρο Εμπορίου και στο Πεντάγωνο, σηματοδότησαν την αρχή ενός κύκλου ο οποίος ολοκληρώθηκε με την εισβολή στο Καπιτώλιο την 6η Ιανουαρίου 2021.

Το 2001 φανερώθηκε η αδυναμία αποτροπής μιας εξωτερικής επίθεσης στα κύρια εμπορικά και στρατιωτικά σύμβολα της παγκόσμιας αμερικανικής ηγεμονίας ενώ το 2021 δεν απετράπη μια εσωτερική απειλή για το κύριο πολιτικό και πολιτειακό σύμβολο της αμερικανικής εθνικής ενότητας. Η εξωτερική αμφισβήτηση της αίγλης και του μύθου της εμπορικής και στρατιωτικής υλικής ισχύος το 2001 ολοκληρώθηκε με την εσωτερική αμφισβήτηση του κύριου συμβόλου της συνοχής και του ηθικού κύρους της ομοσπονδιακής εξουσίας το 2021.

Το κείμενο περιλαμβάνει κάποιες παραγράφους και στην αγγλική λόγω ανυπαρξίας χρόνου που απαιτείται για τη μετάφρασή τους. Μελλοντικά, τα κυριότερα γεγονότα αυτού του αμερικανοκεντρικού εικοσαετούς κύκλου (2001-2021), σκοπεύω να τα εντάξω σε ευρύτερους ιστορικούς κύκλους, με στόχο την ανάδυση πολιτικών και ιστορικών νοημάτων που θα συμβάλλουν τόσο στην ανάδειξη και την κατανόηση μεταβολών που έχουν συμβεί σε πλανητική κλίμακα όσο και στη μελέτη της πορείας κρατών (όπως οι Η.Π.Α) και ηπείρων (όπως η Ευρώπη), κατά τη διάρκεια της μακράς ιστορικής περιόδου από τον 19ο μέχρι τον 21ο αιώνα.



.~`~.

Αν θεωρείτε πως ο χρόνος που αφιερώνεται και οι ιδέες που εκφράζονται έχουν αξία, μπορείτε να χρησιμοποιήσετε το κουμπί Donate, προκειμένου να συμβάλλετε στην απρόσκοπτη συνέχιση του εγχειρήματος της Κοσμοϊδιογλωσσίας. Ευχαριστώ.


29 | 8 | 2 μ.Κ (Year ΙΙ AQ) | 2021

26 Αυγούστου 2021

25 Αυγούστου 2021

Ο Joe Biden και ο Võ Nguyên Giáp (και ο Ulama).


25 | 8 | 2 μ.Κ (Year ΙΙ AQ) | 2021

Μουσική Συνοδεία


Στο μέρος I ο Joe Biden, μέσα από τα λεγόμενά του, φανερώνει μια νοοτροπία και στάση (μια mentalite και ένα mindset) που διαπερνά τον τρόπο που προσεγγίζουν τα πράγματα και τον κόσμο οι Ηνωμένες Πολιτείες της Αμερικής, δηλαδή οι διαμορφωτές πολιτικής και τα κέντρα λήψης αποφάσεων του συγκεκριμένου κράτους (λίγο υλισμός, λίγο εμπειρισμός, λίγο τεχνοκεντρισμός με κοινή συνισταμένη τον φιλελευθερισμό). Στο μέρος II τα λόγια του Võ Nguyên Giáp αντηχούν από τον τάφο του, δίνοντας μια πιθανή απάντηση (σε άμεση συσχέτιση με την προηγούμενη νοοτροπία και στάση), στο ερώτημα γιατί οι Αμερικανοί ηττήθηκαν και στο Αφγανιστάν. 

Με αυτά τα δύο μέρη ολοκληρώνεται το κείμενο για έναν Ευρωπαίο και Αμερικανό. Ωστόσο, επειδή έναν Μουσουλμάνο πιθανόν να μην τον εξέφραζαν τα λόγια του... Võ Nguyên Giáp (χαμογελώ), έχω προσθέσει και ένα επιπλέον τρίτο μέρος. Στο μέρος III παραθέτω τα λόγια ενός Ουλεμά (φανταστικού χαρακτήρα) από μια συγκεκριμένη κινηματογραφική παραγωγή ― την ταινία Syriana, μια από τις καλύτερα μελετημένες και ποιοτικότερες αμερικάνικες κινηματογραφικές παραγωγές που κυκλοφορήσαν την περίοδο του λεγόμενου Παγκόσμιου Πολέμου κατά της Τρομοκρατίας, και μάλιστα σε μια ιδιαίτερα κρίσιμη χρονιά (2005). Το Syriana έχει αρκετή ιστορία και λεπτομέρειες πίσω του, που έχουν ιδιαίτερο ενδιαφέρον. Ο τρόπος που περιγράφω και χαρακτηρίζω την ταινία δεν προέρχεται τόσο από μια κινηματογραφόφιλη πλευρά όσο από ιστορική και πολιτική (με απλά λόγια δεν θα την τοποθετούσα σε μια λίστα με τις καλύτερες ταινίες της δεκαετίας ―2000s― αλλά θα την πρότεινα ως must see για λόγους μη κινηματογραφικούς).

Οπότε έχετε τρεις διαφορετικές ματιές και νοοτροπίες στη διάθεσή σας. Του Joe Biden, του Võ Nguyên Giáp ―οι δύο βασικές― και του Ulama. 

Τέλος, υπάρχει και ένα τέταρτο μέρος στο οποίο εκφράζω κάποιες σύντομες σκέψεις σε συνάφεια με τα τρία προηγούμενα μέρη (εδώ μπορείτε να διαβάσετε περισσότερα κείμενα για τις Η.Π.Α).


I

THE PRESIDENT: Together, with our NATO Allies and partners, we have trained and equipped — nearly 300,000 current serving members of the military — of the Afghan National Security Force, and many beyond that who are no longer serving. Add to that, hundreds of thousands more Afghan National Defense and Security Forces trained over the last two decades.

We provided our Afghan partners with all the tools — let me emphasize: all the tools, training, and equipment of any modern military. We provided advanced weaponry. And we’re going to continue to provide funding and equipment. And we’ll ensure they have the capacity to maintain their air force...

Q    Mr. President — Is a Taliban takeover of Afghanistan now inevitable?

THE PRESIDENT:  No, it is not.

Q    Why?

THE PRESIDENT:  Because the Afghan troops have 300,000 well-equipped — as well-equipped as any army in the world — and an air force against something like 75,000 Taliban. It is not inevitable.


II

Despite its military power, America misgauged the limits of its power. In war there are two factors — human beings and weapons. Ultimately, though, human beings are the decisive factor. Human beings! Human beings!

Võ Nguyên Giáp

III

They will try to disguise the difference, to make Muslims who speak about religion appear to be fanatics or backward people. 

They will tell us the dispute is over economic resources or military domination and if we believe that we play right into their hands, with only ourselves to blame.

It is not possible to bridge the divide between human nature and modern life through free trade. 

Impossible. 

The divine and the worldly are but a single concept.

The Koran.

No separation of religion and state.

The Koran.

Instead of Kings legislating and slaves obeying.

The Koran.

The pain of modern life cannot be cured by deregulation, privatization, economic reform or lower taxes. 

The pain of living in the modern world will never be solved by a liberal society. 

Liberal societies have failed.

Christian theology has failed.

The West has failed.

IV

Ο Joe Biden μίλησε για εξοπλισμούς, χρηματοδότηση, εργαλεία (έδωσε έμφαση, μάλιστα, επαναλαμβάνοντας δύο φορές τη λέξη εργαλεία), για ποσότητες και αριθμούς, για μοντέρνο στρατό, προηγμένα όπλα. Ο Võ Nguyên Giáp, αφού επισήμανε πως οι Η.Π.Α δεν εκτίμησαν σωστά και παρερμηνεύσαν τα όρια της ισχύος τους, ουσιαστικά είπε: φίλε ωραία είναι όλα αυτά που λες, όμως ξεχνάς το άλλο μέρος της εξίσωσης. Στον πόλεμο υπάρχουν δύο παράγοντες — τα όπλα και οι άνθρωποι. Και στο τέλος-τέλος, ο άνθρωπος και όχι τα όπλα είναι ο καθοριστικός παράγοντας. Ο άνθρωπος! Ο άνθρωπος! 

Δε σχολιάζω τα λόγια του Ουλεμά γιατί είναι φανταστικός χαρακτήρας και γιατί οι προηγούμενοι δύο μιλάνε για τον πόλεμο υπό στενή έννοια (ενώ ο Ulama εν ευρεία. Άλλωστε το δηλώνει ρητά: Θα μας πουν ότι η διαμάχη είναι για οικονομικούς πόρους ή για στρατιωτική κυριαρχία, και αν πιστέψουμε κάτι τέτοιο, τότε άθελα μας παίζουμε το παιχνίδι τους, και θα φταίμε εμείς. Για τον Ulama το υλικό είναι προπέτασμα για το ηθικό, και όχι αντίστροφα: στο κέντρο βρίσκεται ο πόνος που βιώνει ο σύγχρονος άνθρωπος, πόνος που δημιουργείται από το χάσμα μεταξύ ανθρώπινης φύσης και μοντέρνας ζωής). 

Δε χρειάζεται ούτε υψηλή φιλοσοφία ούτε σοβαρή ανάλυση για να αντιληφθεί κάποιος πως όταν έχεις στη διάθεσή σου τεχνολογικά μέσα και στρατιωτική ισχύ που μπορεί, αυτοστιγμής, να εξαφανίσει ολόκληρες πόλεις και, εντός λίγων ωρών, να γονατίσει μικρά και μεσαία κράτη, τότε το πρόβλημα που έχεις βρίσκεται στο άλλο μισό της εξίσωσης: δηλαδή στον άνθρωπο. Και άνθρωπος, μιλώντας επιφανειακά και πρόχειρα, μεταξύ άλλων, σημαίνει βούληση, ήθος, αρετή, διάνοια. Ο Ulama, αν ήταν υπαρκτό πρόσωπο, μάλλον θα ισχυριζόταν πως το πρόβλημά είναι ηθικό και πως η δικαιοσύνη μίλησε. Ο Võ Nguyên Giáp, αν ζούσε σήμερα, ίσως εξέφραζε την άποψη πως δεν υπάρχει η απαραίτητη βούληση, καθώς και η διάθεση να πληρωθεί ο φόρος αίματος που απαιτείται, δηλαδή να γίνει θυσία. Θα μπορούσε ακόμα να ειπωθεί πως οι άνθρωποι αυτοί ―δηλαδή οι διαμορφωτές πολιτικής και τα κέντρα λήψης αποφάσεων στις Ηνωμένες Πολιτείες της Αμερικής―, το πρόβλημα το έχουν στο μυαλό τους: είτε λόγω νοοτροπίας, είτε λόγω στρατηγικής ανεπάρκειας, είτε λόγω υπερεκτίμησης των δυνατοτήτων τους και μη κατανόησης των ορίων της ισχύος τους, είτε λόγω αδυναμίας ορισμού του εχθρού και κυρίως των σκοπών που θέλουν να επιτύχουν (αοριστολογούν και συνθηματολογούν προκειμένου να έχουν τη δυνατότητα να κάνουν ό,τι γουστάρουν και να δικαιολογούν τα πάντα κατά περίπτωση), είτε επειδή, στο τέλος-τέλος, πιστεύουν τα ακριβώς αντίθετα απ' ό,τι πιστεύει ο Võ Nguyên Giáp: πως τα όπλα, δηλαδή η τεχνολογία, είναι ο καθοριστικός παράγοντας και όχι ο άνθρωπος. 

Όπως και να 'χει. Οι Ταλιμπάν επέδειξαν ορισμένα χαρακτηριστικά και ορισμένες ποιότητες (θα μπορούσαμε να μιλήσουμε για virtue αν η έννοια δεν ήταν τόσο ταυτισμένη, πρώτον, με την ευρωπαϊκή παράδοση και, δεύτερον, με το καλό) σε επίπεδο θέλησης, παιχνιδιού με το χρόνο, θυσίας, πνευματικής και ηθικής δύναμης ―δηλαδή πίστης―, αποφασιστικότητας, φρόνησης, αντοχής και υπομονής, έχοντας απέναντι τους την υλική, μηχανική και τεχνολογική ανωτερότητα. Και νίκησαν. 

Η ιστορία έγραψε, και πιθανότατα μελλοντικά η 15η Αυγούστου 2021 να μην αποτελεί μια απλή ημερομηνία, αλλά ένα ιστορικό σημείο καμπής. 


.~`~.

Αν θεωρείτε πως ο χρόνος που αφιερώνεται και οι ιδέες που εκφράζονται έχουν αξία, μπορείτε να χρησιμοποιήσετε το κουμπί Donate, προκειμένου να συμβάλλετε στην απρόσκοπτη συνέχιση του εγχειρήματος της Κοσμοϊδιογλωσσίας. Ευχαριστώ.


25 | 8 | 2 μ.Κ (Year ΙΙ AQ) | 2021

20 Αυγούστου 2021

Πέμπτη (Fb) Summa.


20 | 8 | 2 μ.Κ (Year ΙΙ AQ) | 2021

Μουσική Συνοδεία


Εδώ η πρώτη, η δεύτερη, η τρίτη και η τέταρτη (Fb) Summa.

~

Ι
Στον κόσμο και στην πραγματικότητα ―όπως και στους περισσότερους ανθρώπους στον πλανήτη― δεν κυριαρχούν οι υπαρξιακές αγωνίες και οι εσωτερικές συγκρούσεις που κυριαρχούν στα μυαλά και στον ψυχισμό ορισμένων ανθρώπων.

Η αγωνία ενός ανθρώπου που αναγκάζεται να επιλέξει, με βαριά καρδιά, ανάμεσα σε νομιμοποιημένη (στη δική του συνείδηση) βία και αποδεκτό (στο δικό του μυαλό) θάνατο που προκαλούν οι Αμερικανοί (επειδή αποτελούν φορείς προόδου) και σε μη νομιμοποιημένη βία και μη αποδεκτό θάνατο που προκαλούν οι Ταλιμπάν ή οι Παστούν (επειδή αποτελούν φορείς καθυστέρησης, δηλαδή εμπόδιο στην πρόοδο), αποτελεί ένα «πρόβλημα» και μια εσωτερική σύγκρουση της αυτοκατανόησης και της ταυτότητας ―βασικά της λογικής― ενός πολύ συγκεκριμένου ανθρωπολογικού τύπου (που κατοικεί κυρίως σε περιοχές της Ευρώπης και της βόρειας Αμερικής, ή της λεγόμενης Δύσης, προϋποθέτει ένα κοσμοείδωλο και ένα συγκεκριμένο σύστημα ηθικών αξιών, πιστεύει νομοτελειακά και δογματικά σε μια προοδευτική αντίληψη και πορεία της ιστορίας κ.ο.κ), όχι του κόσμου και της πραγματικότητας.

Ο κόσμος και η πραγματικότητα ―όπως και οι περισσότεροι άνθρωποι στον πλανήτη― δεν ενδιαφέρονται για τα «προβλήματα» ταυτότητας, την αυτοκατανόηση, τις αγωνίες και τις εσωτερικές συγκρούσεις, δηλαδή για τα ιδεολογικά και υπαρξιακά αδιέξοδα, του συγκεκριμένου ανθρωπολογικού τύπου.

~

II
Αφού είναι ανώτεροι τεχνολογικά (είχαν μάλιστα και A και Ι, δηλαδή AI), γιατί ηττήθηκαν;

Αφού είναι πλούσιοι (ενώ οι άλλοι είναι φτωχοί), γιατί δεν νίκησαν;

Αφού πρεσβεύουν την ελευθερία (ενώ οι άλλοι την ανελευθερία), γιατί ηττήθηκαν;

Αφού πρεσβεύουν την δημοκρατία (ενώ οι άλλοι τον δεσποτισμό), γιατί δεν νίκησαν;

Αφού πρεσβεύουν τη χειραφέτηση (ενώ οι άλλοι τη χειραγώγηση), γιατί ηττήθηκαν;

Αφού πρεσβεύουν την πρόοδο (ενώ οι άλλοι την καθυστέρηση), γιατί δεν νίκησαν;

Αφού είναι ανεπτυγμένοι (ενώ οι άλλοι είναι υπανάπτυκτοι), γιατί ηττήθηκαν;

Αφού είναι κοσμικοί (ενώ οι άλλοι είναι θρησκευόμενοι), γιατί δεν νίκησαν;


~

III
Στο Αφγανιστάν ολοκληρώνονται πολλοί περισσότεροι ιστορικοί κύκλοι από αυτούς που γίνονται αντιληπτοί με μια πρώτη ματιά. Οπωσδήποτε αυτή είναι η μεγαλύτερη και σημαντικότερη μεταβολή. Οι ΙΣΤΟΡΙΚΟΙ ΚΥΚΛΟΙ. Ωστόσο δεν είναι η μόνη. Υπάρχουν και μικρότερες μεταβολές. Στο Αφγανιστάν, επίσης, επανακαθορίζεται ή αναθεωρείται η ΕΝΝΟΙΑ ΤΗΣ ΙΣΧΥΟΣ (υπό την έννοια της επιρροής και του ελέγχου επί της βούλησης, της συμπεριφοράς και του αποτελέσματος). Εγκαταλείπονται ΕΧΘΡΟΙ για να έρθουν στην επιφάνεια νέοι. Απαρχαιώνονται ΔΟΓΜΑΤΑ ΕΘΝΙΚΗΣ ΑΣΦΑΛΕΙΑΣ μαζί με τα ιδεολογικά θεμέλια και τους λόγους (τις ορολογίες, τις λέξεις) που τα συνόδευαν. Διαψεύδονται ή διέρχονται κρίση υποτιθέμενα ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΑ ΔΟΓΜΑΤΑ (αναφέρομαι σε κλάδους όπως οι πολιτικές επιστήμες, η κοινωνιολογία κ.λπ). Εκτίθενται ανεπανόρθωτα ΝΟΟΤΡΟΠΙΕΣ και ΣΤΑΣΕΙΣ (υπό την έννοια του Mindset) καθώς και μεγάλες ΙΔΕΕΣ πάνω στις οποίες θεμελιώθηκαν εθνικοί ΕΞΑΙΡΕΤΙΣΜΟΙ (Exceptionalism) οι οποίοι τελειώνουν. Καταρρέουν ΜΥΘΟΙ. Και αρκετά ακόμα.

Θα τα εξετάσουμε όλα, σιγά-σιγά, στον καιρό και στο χρόνο τους.

.~`~.

Αν θεωρείτε πως ο χρόνος που αφιερώνεται και οι ιδέες που εκφράζονται έχουν αξία, μπορείτε να χρησιμοποιήσετε το κουμπί Donate, προκειμένου να συμβάλλετε στην απρόσκοπτη συνέχιση του εγχειρήματος της Κοσμοϊδιογλωσσίας. Ευχαριστώ.


20 | 8 | 2 μ.Κ (Year ΙΙ AQ) | 2021

16 Αυγούστου 2021

Τέταρτη (Fb) Summa.


16 | 8 | 2 μ.Κ (Year ΙΙ AQ) | 2021

Μουσική Συνοδεία



Εδώ η πρώτη (Fb) Summa, εδώ η δεύτερη (Fb) Summa και εδώ η τρίτη (Fb) Summa.

~

Ι
Ο πρώτος παγκόσμιος πόλεμος, εναντίον της Γερμανίας [1], κερδήθηκε με τη θυσία και το αίμα των Γάλλων και των Βρετανών στρατιωτών [1]. 

Ο δεύτερος παγκόσμιος πόλεμος κερδήθηκε με τις τρομακτικές απώλειες και θυσίες των Ρώσσων-Σοβιετικών (στο ευρωπαϊκό θέατρο. Στο ασιατικό το μεγαλύτερο φόρο αίματος πλήρωσαν οι Κινέζοι). 

Και στις δύο περιπτώσεις, οι αμερικανικές απώλειες ήταν ελάχιστες συγκριτικά με τους κύριους πρωταγωνιστές (Γάλλοι, Βρετανοί, Γερμανοί και Ρώσσοι στον πρώτο, Ρώσσοι-Σοβιετικοί, Γερμανοί, Ιάπωνες και Κινέζοι στον δεύτερο) ενώ η κρίσιμη αμερικανική συνεισφορά ήταν (και στις δύο περιπτώσεις) κυρίως οικονομική. 

Από τότε, πότε κέρδισαν πραγματικά έναν πόλεμο οι Ηνωμένες Πολιτείες της Αμερικής; 

Από το 1945 μέχρι σήμερα η λεγόμενη υπερδύναμη έχει μόλις ΜΙΑ καθαρή νίκη: στον Πόλεμο του Κόλπου (1991). 

Με εξαίρεση λοιπόν το 1991 [2], και ξεκινώντας από το τέλμα-αδιέξοδο στην Κορέα [3], μέχρι και τις τελευταίες παταγώδεις αποτυχίες (δηλαδή ήττες) σε Ιράκ και Αφγανιστάν, ΕΠΙ 70 ΟΛΟΚΛΗΡΑ ΧΡΟΝΙΑ, είναι δύσκολο να βρεθεί ΕΣΤΩ ΜΙΑ καθαρή αμερικανική πολεμική νίκη. 


Επισημάνσεις-Σημειώσεις
[1] Αναφέρομαι στη Γερμανία ως βασικό αντίπαλο. Στον πρώτο παγκόσμιο πόλεμο, μετά από τους Γερμανούς, οι Ρώσσοι είχαν τις μεγαλύτερες απώλειες για όσο χρονικό διάστημα συμμετείχαν στον πόλεμο, ενώ τους ακολούθησαν οι Γάλλοι ― ωστόσο, λόγω της εξόδου της Ρωσσίας από τον πόλεμο και του επίκεντρου του κειμένου που είναι οι Η.Π.Α, αναφέρομαι σε Γάλλους και Βρετανούς. Σε απώλειες τους Γερμανούς, Ρώσσους και Γάλλους ακολούθησαν οι ΑυστροΟύγγροι, οι Βρετανοί, οι Ιταλοί, οι Οθωμανοί και οι Σέρβοι.

[2] Όμως ακόμα και σε ό,τι αφορά τη μόνη καθαρή στρατιωτική και πολεμική αμερικανική νίκη, μπορεί να μιλήσει κανείς για στρατηγική γκάφα που ακολούθησε. Η αποτυχία να μεταφραστεί ο στρατιωτικός θρίαμβος των Η.Π.Α, επί του Ιράκ του Σαντάμ Χουσεΐν το 1991, σε ειρήνη με τη Βαγδάτη, οδήγησε σε ένα γαϊτανάκι προς το χάος: 1) καταστροφή της ισορροπίας δυνάμεων στον Περσικό Κόλπο, συνοδευόμενη από την 2) αχαρακτήριστη πολιτική επιλογή του ''dual containment'' των Ιράκ και Ιράν από την κυβέρνηση Κλίντον, που απαιτούσε μόνιμη παρουσία αμερικανικών στρατευμάτων σε διάφορα κράτη του Κόλπου ―με κυριότερο από αυτά τη Σαουδική Αραβία― και σε περιοχές που θεωρούνταν «ιερά εδάφη» κ.λπ. Εξέλιξη που δεν ήταν άσχετη με τις 3) επιθέσεις της 11ης Σεπτεμβρίου, οι οποίες με τη σειρά τους οδήγησαν σε 4) εισβολές σε Ιράκ και Αφγανιστάν και στον λεγόμενο πόλεμο κατά της τρομοκρατίας κ.ο.κ για να φτάσουμε στο σήμερα.

[3] Με την ολοκλήρωση του λεγόμενου Μακρού Πολέμου (The Long War), που διήρκησε 20 χρόνια, πλέον όλο και περισσότεροι θα αρχίσουν σίγα-σιγά να θεωρούν τον Πόλεμο της Κορέας ως τον Μακρύτερο Ανολοκλήρωτο Πόλεμο των Ηνωμένων Πολιτειών της Αμερικής.

~

II
Στην επιφάνεια βρίσκεται η ήττα των Αμερικανών στο Αφγανιστάν. Στο βάθος βρίσκεται η κατάρρευση ενός ολόκληρου διανοητικού οικοδομήματος και η διάψευση κοσμικών δογμάτων των τελευταίων δύο αιώνων. 

Διαβάστε το Πρώτο Μέρος (I, II, III και Γέφυρα) για να καταλάβετε το ΤΙ (συμβαίνει) και κυρίως το ΓΙΑΤΙ (συμβαίνει):


Για τα υπόλοιπα, ή για την επιφάνεια, δηλαδή για τον λεγόμενο Μακρύ Πόλεμο ή τον Πόλεμο κατά της Τρομοκρατίας στον οποίο οι Ηνωμένες Πολιτείες της Αμερικής υπέστησαν πανωλεθρία καθώς, είκοσι χρόνια μετά από την έναρξή του, το κόστος του πολέμου εκτιμάται σε περισσότερα από 5 τρισεκατομμύρια δολάρια ενώ κατά τη διάρκειά του χρησιμοποιήθηκε πάνω από το 60% του συνολικού διαθέσιμου προσωπικού του αμερικανικού στρατού (όσο περίπου και κατά τη διάρκεια του Β' Παγκοσμίου Πολέμου), ποσοστό το οποίο ξεπέρασε το 70% με τους ενεργούς στρατιώτες που είχαν αναπτυχθεί πλήρως σε Ιράκ και Αφγανιστάν το 2011, θα τα πούμε εν καιρό (βασικά τα γράφω εδώ και χρόνια αλλά, τέλος πάντων).


.~`~.

Αν θεωρείτε πως ο χρόνος που αφιερώνεται και οι ιδέες που εκφράζονται έχουν αξία, μπορείτε να χρησιμοποιήσετε το κουμπί Donate, προκειμένου να συμβάλλετε στην απρόσκοπτη συνέχιση του εγχειρήματος της Κοσμοϊδιογλωσσίας. Ευχαριστώ.


16 | 8 | 2 μ.Κ (Year ΙΙ AQ) | 2021

9 Αυγούστου 2021

Ποιο είναι το κόστος των ψεμάτων;


9 | 8 | 2 μ.Κ (Year ΙΙ AQ) | 2021

Μουσική Συνοδεία


Το απόσπασμα που ακολουθεί ισχύει από υπάρξεως ανθρώπινου κόσμου μέχρι σήμερα, ανεξαρτήτως τόπου και χρόνου. Ισχύει τόσο σε προσωπικό όσο και σε συλλογικό επίπεδο (και θα μπορούσε να είναι συναφές με την διαχείριση της πανδημίας, των πυρκαγιών κ.λπ είτε σε πλανητική είτε σε τοπική κλίμακα).


I
Ποιο είναι το κόστος των ψεμάτων;

Δεν είναι ότι θα τα μπερδέψουμε με την αλήθεια.

Ο πραγματικός κίνδυνος είναι ότι αν ακούσουμε αρκετά ψέματα, τότε δεν αναγνωρίζουμε καθόλου την αλήθεια.

Τι μπορούμε να κάνουμε τότε;

Τι άλλο μένει, εκτός από το να εγκαταλείψουμε ακόμα και την ελπίδα της αλήθειας και να αρκεστούμε μόνο σε ιστορίες.

Σε αυτές τις ιστορίες, δεν έχει σημασία ποιοι είναι οι ήρωες. Το μόνο που θέλουμε να ξέρουμε είναι: Ποιος είναι ο φταίχτης;

II

Όλοι βρισκόμαστε σε επικίνδυνα μονοπάτια αυτή τη στιγμή.

Εξαιτίας των μυστικών μας και των ψεμάτων μας.

Πρακτικά αυτά μας καθορίζουν.

Όταν η αλήθεια  προσβάλλει, λέμε ψέματα μέχρι να ξεχάσουμε ακόμη και την ύπαρξή της.

Όμως αυτή υπάρχει.

Κάθε ψέμα που λέμε δημιουργεί ένα χρέος προς την αλήθεια.

Αργά η γρήγορα το χρέος πληρώνεται.


III

Είμαστε τόσο προσηλωμένοι στην έρευνα μας για την αλήθεια, που δεν αντιλαμβανόμαστε τελικά πόσο λίγοι είναι αυτοί που θέλουν να τη βρούμε.

Αλλά είναι πάντοτε εκεί, είτε θέλουμε να τη δούμε είτε όχι, είτε επιλέγουμε να τη δούμε είτε όχι.

Η αλήθεια δε νοιάζεται για τις ανάγκες ή τα θέλω μας.

Δεν την ενδιαφέρουν οι κυβερνήσεις, οι ιδεολογίες, οι θρησκείες.

Θα μείνει εκεί περιμένοντας για πάντα.

Εκεί που κάποτε φοβόμουν το κόστος της αλήθειας, τώρα ρωτώ μόνο:

Ποιο είναι το κόστος των ψεμάτων;


.~`~.
...
..
.

Ποιο είναι το κόστος των ψεμάτων;

Όλοι βρισκόμαστε σε επικίνδυνα μονοπάτια αυτή τη στιγμή.

Εξαιτίας των μυστικών μας και των ψεμάτων μας.

Πρακτικά αυτά μας καθορίζουν.

Όταν η αλήθεια  προσβάλλει λέμε ψέματα μέχρι να ξεχάσουμε ακόμη και την ύπαρξή της.

Όμως αυτή υπάρχει.

Κάθε ψέμα που λέμε δημιουργεί ένα χρέος προς την αλήθεια.

Αργά η γρήγορα το χρέος πληρώνεται.

Η αλήθεια δε νοιάζεται για τις ανάγκες ή τα θέλω μας.

Θα μείνει εκεί περιμένοντας για πάντα.


Ποιο είναι το κόστος των ψεμάτων;


.~`~.
~.~


Από τo αμερικανικό ιστορικό δράμα

Chernobyl

Created and written by Craig Mazin and directed by Johan Renck
Music by Hildur Guðnadóttir

~.~

Το πρώτο σπουδαίο απόσπασμα που δημοσιεύθηκε την περίοδο της | μ.Κ - AQ | Κοσμοϊδιογλωσσίας ήταν από την τραγωδία επιστημονικής φαντασίας Dark. Εδώ μπορείτε να διαβάσετε όλα τα Σπουδαία Αποσπάσματα.

.~`~.


9 | 8 | 2 μ.Κ (Year ΙΙ AQ) | 2021

6 Αυγούστου 2021

Τρίτη (Fb) Summa.


6 | 8 | 2 μ.Κ (Year ΙΙ AQ) | 2021

Μουσική Συνοδεία


Εδώ η πρώτη (Fb) Summa και εδώ η δεύτερη (Fb) Summa.

~

Ι
Φανταστείτε την εξής συνθήκη (δε χρειάζεται και ιδιαίτερη φαντασία): τη νύχτα η ατμόσφαιρα και το αστικό μικροκλίμα (π.χ το λεγόμενο urban heat island) σε μια μητροπολιτική περιοχή ή σε μια μεγαλούπολη είναι τέτοια που προκαλεί στους ανθρώπους δυσφορία, λόγω καύσωνα. Την επόμενη ημέρα η ατμόσφαιρα λόγω πυρκαγιάς, καπνού και στάχτης, έχει γίνει αποπνικτική. Οι αρχές προτείνουν την μείωση των άσκοπων μετακινήσεων και την παραμονή σε κλειστούς χώρους, το κλείσιμο παραθύρων, τον περιορισμό του φυσικού αερισμού των εσωτερικών χώρων κ.λπ, προκειμένου να περιοριστεί η άμεση επικοινωνία με το εξωτερικό περιβάλλον και να υπάρξει προστασία από τον καπνό και τα αιωρούμενα σωματίδια. 

Τη συγκεκριμένη συνθήκη ακολουθεί η διακοπή της παροχής ηλεκτρικού ρεύματος, δηλαδή η απώλεια της δυνατότητας τεχνητού δροσισμού μέσω συστημάτων κλιματισμού των εσωτερικών χώρων μονοκατοικιών και πολυκατοικιών (ο οποίος τεχνητός δροσισμός, βέβαια, ενισχύει την αποπνικτική ατμόσφαιρα και τη θεσμική δυσφορία στο εξωτερικό αστικό μικρο-κλίμα/περιβάλλον, αλλά ας το αφήσουμε αυτό στην άκρη), προκαλώντας περαιτέρω θερμική δυσφορία και αποπνικτική ατμόσφαιρα και στο εσωτερικό των σφραγισμένων κτιρίων.

Πόσο βιώσιμη είναι μια τέτοια κατάσταση;

~

II
Από εδώ πάντως, πριν από χρόνια, είχατε διαβάσει το εξής: «η ιστοριογραφική, ιδεολογική και φαντασιακή καθήλωση στις πρώτες δεκαετίες και τα μέσα του 20ου αιώνα, υποβαθμίζει ή εξαφανίζει από τις συνειδήσεις την πιθανότητα τα καθεστώτα αυτά να φαίνονται σαν παιδική χαρά και βόλτα στο πάρκο συγκριτικά με αυτό που, δυνητικά, μπορεί να προκύψει μεσοπρόθεσμα στις μέρες μας».
~
Ο Ολοκληρωτισμός που υποβόσκει και που δυνητικά μπορεί να εκδηλωθεί στον 21ο αιώνα, ή κατά τη διάρκεια του νέου ιστορικού κύκλου στον οποίο έχουμε εισέλθει, θα κάνει τα καθεστώτα του 20ου αιώνα να μοιάζουν με ερασιτεχνικούς πειραματισμούς (και τον χαρακτηρισμό τους ως «Ολοκληρωτικά» να φαντάζει αδόκιμος, υπερβολικός ή κενός περιεχομένου και στερούμενος νοήματος).

~

III
Εμπιστοσύνη και αξιοπιστία.  Τα υπόλοιπα είναι αέρας κοπανιστός, ιδεολογικές σαπουνόφουσκες και λόγια του αέρα.

~

III
Η μωροφιλόδοξη ιδέα ή το προοδευτικό ιδεολόγημα: «Ο άνθρωπος ως κυρίαρχος και κάτοχος της φύσης».

Η ρεαλιστική πιθανότητα: Ο άνθρωπος (να κινδυνεύσει) να συνθλιβεί ανάμεσα στις δυνάμεις της τεχνολογίας και της φύσης.


.~`~.

Αν θεωρείτε πως ο χρόνος που αφιερώνεται και οι ιδέες που εκφράζονται έχουν αξία, μπορείτε να χρησιμοποιήσετε το κουμπί Donate, προκειμένου να συμβάλλετε στην απρόσκοπτη συνέχιση του εγχειρήματος της Κοσμοϊδιογλωσσίας. Ευχαριστώ.


6 | 8 | 2 μ.Κ (Year ΙΙ AQ) | 2021

5 Αυγούστου 2021

1 Αυγούστου 2021

Τι θα συμβεί εάν...


1 | 8 | 2 μ.Κ (Year ΙΙ AQ) | 2021

Μουσική Συνοδεία

Όλος ο πολιτισμός είναι δομημένος, θεμελιώνεται και στηρίζεται, στη λειτουργία των κόμβων του διεθνούς εμπορίου, των εδρών του χρήματος και των κέντρων της τεχνολογικής ανάπτυξης, δηλαδή στα μεγάλα αστικά-μητροπολιτικά κέντρα.

Αυτές οι αστικές υπερδομές και συσσωματώσεις είναι ενεργοβόρες: απαιτούν υψηλότατα επίπεδα συνεχούς ενεργειακής δαπάνης προκειμένου να συντηρηθούν ― τόσο οι ίδιες οι μεγαλουπόλεις (megacities) όσο και οι άνθρωποι που κατοικούν σε αυτές.

Τι θα συμβεί σε ένα γιγαντιαίο μητροπολιτικό κέντρο, δηλαδή σε ένα θερμαινόμενο αστικό σπήλαιο, εάν σταματήσει η παροχή ρεύματος για εκτεταμένο χρονικό διάστημα εν μέσω παρατεταμένου ακραίου καύσωνα; (ή καταστροφικής πλημμύρας).

~




.~`~.

Αν θεωρείτε πως ο χρόνος που αφιερώνεται και οι ιδέες που εκφράζονται έχουν αξία, μπορείτε να χρησιμοποιήσετε το κουμπί Donate, προκειμένου να συμβάλλετε στην απρόσκοπτη συνέχιση του εγχειρήματος της Κοσμοϊδιογλωσσίας. Ευχαριστώ.


1 | 8 | 2 μ.Κ (Year ΙΙ AQ) | 2021