31 Αυγούστου 2022

6.000 πόδια πέρα από τον άνθρωπο και τον χρόνο.


31 | 8 | 3 μ.Κ ~ Year ΙΙΙ AQ | 2022

Μουσική Συνοδεία


Θα διηγηθώ τώρα την ιδέα του Ζαρατούστρα. Η βασική σύλληψη του έργου αυτού, η ιδέα της αιώνιας επιστροφής, αυτή η ανώτατη διατύπωση της κατάφασης, χρονολογείται από τον Αύγουστο του έτους 1881: γράφτηκε σ' ένα φύλλο χαρτιού με την υποσημείωση: «6.000 πόδια πέρα από τον άνθρωπο και τον χρόνο». 

Τη μέρα εκείνη διέσχιζα τα δάση που βρίσκονται κοντά στην όχθη της λίμνης Σιλβαπλάνα· σταμάτησα μπροστά σ' έναν πελώριο βράχο, που υψωνόταν μπροστά μου σε μορφή πυραμίδας. 




Τότε μου ήρθε αυτή η ιδέα. ― Αν γυρίσω λίγους μήνες πίσω απ' αυτή τη μέρα, ανακαλύπτω σαν οιωνό μια αιφνίδια και πολύ αποφασιστική αλλαγή στο γούστο μου, ιδίως όσον αφορά τη μουσική. Ολόκληρος ίσως ο Ζαρατούστρας δεν αποκαλύπτει τίποτε άλλο παρά μουσική...


~ . ~

Όταν έγινε τριάντα χρονών ο Ζαρατούστρα, εγκατέλειψε τον τόπο που είχε γεννηθεί και τη λίμνη του τόπου του και πήγε στο βουνό. Εκεί απόλαυσε το πνεύμα του και τη μοναξιά του δίχως να κουραστεί, για δέκα ολόκληρα χρόνια. Στο τέλος όμως, η καρδιά του άλλαξε ― κι ένα πρωί, καθώς ρόδιζε η αυγή, σηκώθηκε, παρουσιάστηκε μπροστά στον ήλιο και του μίλησε ως εξής:

«Εσύ, μεγάλο άστρο! Αν δεν είχες αυτούς που φωτίζεις, τι θα ήταν η ευτυχία σου; Δέκα χρόνια ερχόσουν εδώ πάνω από τη σπηλιά μου· μια μέρα θα βαριόσουν το φως σου και τούτον τον δρόμο, αν δεν υπήρχα εγώ, ο αετός μου και το φίδι μου. Εμείς όμως σε περιμέναμε κάθε πρωί, σε απαλλάσαμε από το περίσσευμά σου και σε ευλογούσαμε γι' αυτό. Δες! Έχω μπουχτίσει τη σοφία σου, σαν την μέλισσα που έχει μαζέψει παρά πολύ μέλι, έχω ανάγκη από χέρια που απλώνονται. Θα μου άρεσε να προσφέρω απλόχερα και να μοιράζω, ώσπου εκείνοι που είναι σοφοί ανάμεσα στους ανθρώπους να χαρούν και πάλι την τρέλα τους και εκείνοι που είναι φτωχοί τον πλούτο τους. Γι' αυτό πρέπει να κατέβω στα βάθη: όπως κάνεις εσύ το βράδυ, όταν πηγαίνεις πίσω από τη θάλασσα και φέρνεις το φως ακόμη και στον κάτω κόσμο, εσύ υπερβολικά πλούσιο άστρο! Εγώ πρέπει σαν εσένα, να δύσω, όπως λένε οι άνθρωποι, στους οποίους θέλω να κατέβω. Δωσ' μου λοιπόν, την ευλογία σου, εσύ ήρεμο μάτι, που μπορείς να βλέπεις δίχως φθόνο ακόμη και μια υπερβολικά μεγάλη ευτυχία! Ευλόγησε το κύπελλο, που θέλει να ξεχειλίσει ώσπου το νερό να κυλήσει από μέσα του χρυσό και να φέρει παντού την αναλαμπή της αγαλλίασής σου! Δες! Αυτό το κύπελλο θέλει πάλι να αδειάσει, κι ο Ζαρατούστρα θέλει πάλι να γίνει άνθρωπος».

― Έτσι άρχισε η δύση του Ζαρατούστρα.

~ . ~

Οι επτά σφραγίδες
(Ή: το τραγούδι του ναι και του αμήν)

«Αν είμαι προφήτης και μεστός από εκείνο το προφητικό πνεύμα, που βαδίζει πάνω σε ψηλές κορυφογραμμές ανάμεσα σε δύο θάλασσες ― ανάμεσα στο περασμένο και το μελλοντικό, όπως βαδίζει το βαρύ σύννεφο ― εχθρός όλων των πνιγηρών χαμηλωμάτων, εχθρός όλων όσα είναι κουρασμένα και δεν μπορούν ούτε να πεθάνουν ούτε να ζουν: 

έτοιμος για την αστραπή στον σκοτεινό κόλπο και για λυτρωτικές ακτίνες φωτός, φορτωμένος με αστραπές, που λένε ναι! γελούν ναι! έτοιμος για προφητικές αστραπές: 

― μακάριος όμως εκείνος που είναι έτσι φορτωμένος! Και αληθινά, πολύ καιρό πρέπει να κρέμεται στο βουνό σαν βαριά κακοκαιρία όποιος θα ανάψει μια μέρα το φως του μέλλοντος!

ω, πως θα μπορούσα να μη βρίσκομαι σε οργασμό για την αιωνιότητα και για το γαμήλιο δαχτυλίδι των δαχτυλιδιών ― το δαχτυλίδι της επιστροφής!

Ακόμη δε βρήκα τη γυναίκα, από την οποία θα ήθελα παιδιά, εκτός από τούτη τη γυναίκα που αγαπώ: γιατί σ' αγαπώ, ω αιωνιότητα!

Γιατί σ' αγαπώ, ω αιωνιότητα!»


.~`~.

Αν θεωρείτε πως ο χρόνος που αφιερώνεται και οι ιδέες που εκφράζονται έχουν αξία, μπορείτε να χρησιμοποιήσετε το κουμπί Donate, προκειμένου να συμβάλλετε στην απρόσκοπτη συνέχιση του εγχειρήματος της Κοσμοϊδιογλωσσίας. Ευχαριστώ.


31 | 8 | 3 μ.Κ ~ Year ΙΙΙ AQ | 2022

17 Αυγούστου 2022

Η ιδέα του Πλάτωνα και το πράγμα καθ' αυτό του Καντ.


17 | 8 | 3 μ.Κ ~ Year ΙΙΙ AQ | 2022

Μουσική Συνοδεία


...διαπιστώνουμε ότι το πράγμα καθ' αυτό του Καντ και η ιδέα του Πλάτωνα (το μοναδικό γι' αυτόν όντως ον), τα δύο μεγάλα αυτά σκοτεινά παράδοξα των δύο μέγιστων φιλοσόφων της Εσπερίας, μπορεί να μην ταυτίζονται, όμως συγγενεύουν μολαταύτα πολύ μεταξύ τους και δεν διαφέρουν παρά ως προς έναν και μόνο προσδιορισμό. Αμφότερα τα μεγάλα αυτά παράδοξα αποτελούν πράγματι το καθένα το άριστο υπόμνημα του άλλου, καθώς μοιάζουν με δύο εντελώς διαφορετικές διαδρομές που οδηγούν στον ίδιο προορισμό. Τούτο μπορεί να καταστεί σαφές με τα εξής ολίγα: 

Εκείνο που λέει ο Καντ είναι, ως προς τα ουσιώδη, το ακόλουθο:

Ο χρόνος, ο χώρος και η αιτιότητα δεν είναι προσδιορισμοί του πράγματος καθ' αυτό, αλλά προσιδιάζουν μόνο στην εμφάνισή του, καθώς δεν είναι τίποτε άλλο παρά μορφές που διέπουν την γνώση μας. Καθότι δε κάθε πολλαπλότητα, καθώς και η γένεση και ο αφανισμός των όντων είναι δυνατά χάρη και μόνο στον χρόνο, τον χώρο και την αιτιότητα, έπεται ότι κι αυτά επίσης ανήκουν μόνο στο φαινόμενο κι επουδενί στο πράγμα καθ' αυτό· κατά συνέπεια, οι νόμοι εκείνων δεν μπορούν να εφαρμοσθούν σε τούτο. Τα λεχθέντα ισχύουν ακόμα και για το δικό μας Εγώ, το οποίο και δεν γιγνώσκουμε παρά μόνον ως φαινόμενο και όχι όπως ενδέχεται να είναι καθ' αυτό.

Τούτο είναι, όσον αφορά το υπό θεώρηση σημαντικό ζήτημα, το νόημα και το περιεχόμενο της διδασκαλίας του Καντ.

Ο δε Πλάτων τώρα λέει:

Τα πράγματα αυτού του κόσμου, τα αντιληπτά από τις αισθήσεις μας, δεν έχουν απολύτως κανένα αληθές Είναι, είναι αεί γιγνόμενα και ουδέποτε όντα, δεν έχουν παρά σχετικό απλώς Είναι και δεν υπάρχουν στο σύνολό τους παρά μόνο στο πλαίσιο της μεταξύ τους σχέσης και χάρη σ' αυτήν· ολόκληρη άρα την ύπαρξή τους μπορεί κανείς να την ονομάσει κάλλιστα και "μη-Είναι". Δεν αποτελούν επομένως ούτε και αντικείμενα πραγματικής γνώσης (επιστήμης), καθότι τέτοια γνώση δεν είναι δυνατή παρά μόνον αναφορικά με τα όσα υπάρχουν καθ' αυτά και αυτοτελώς και πάντοτε με τον ίδιο τρόπο· εκείνα, αντιθέτως, δεν είναι τίποτε άλλο παρά το αντικείμενο δόξας βασιζόμενης στην αίσθηση (δόξα μετ' αισθήσεως αλόγου).
Όσο τώρα είμαστε δέσμιοι της κατ' αίσθησιν αντίληψης αυτών, μοιάζουμε με ανθρώπους που βρίσκονται μέσα σ' ένα ζοφερό σπήλαιο και είναι τόσο σφιχτά δεμένοι ώστε να μην μπορούν να στρέψουν ούτε το κεφάλι τους, οι οποίοι έτσι δεν θα βλέπουν τίποτε άλλο πέρα από τις σκιές πραγματικών αντικειμένων τις σχηματιζόμενες στον τοίχο απέναντί τους από το φως μιας φωτιάς πίσω τους (αντικειμένων μεταφερόμενων πέρα δώθε ανάμεσα στους ίδιους και την φωτιά) και οι οποίοι δεν θα μπορούν μάλιστα να δουν ούτε ο ένας τον άλλον, ούτε καν τον ίδιο τους τον εαυτό· το μοναδικό που θα βλέπουν θα είναι οι σκιές στον τοίχο εκείνο, η δε σοφία τους θα περιορίζεται στο να προβλέπουν εκ πείρας την σειρά με την οποία εμφανίζονται οι εν λόγω σκιές. 
Το μοναδικό αντιθέτως που μπορεί εδώ να ονομάζεται "πραγματικά ον" (όντως ον), καθότι αεί ον, ουδέποτε γιγνόμενο και αφανιζόμενο, είναι τα πραγματικά αρχέτυπα των σκιών εκείνων, οι αιώνιες ιδέες, οι πρωταρχικές μορφές όλων των πραγμάτων. Αυτές δεν παρουσιάζουν καμία πολλαπλότητα, καθότι η καθεμιά τους δεν είναι κατά την ουσία της παρά μια και μόνο, όντας η ίδια το αρχέτυπο εκείνο είδωλα ή σκιές του οποίου είναι όλα τα επιμέρους, εφήμερα πράγματα του ίδιου μ' αυτήν ονόματος και είδους. Δεν υπόκεινται επίσης διόλου στην γένεση και τον αφανισμό, καθώς είναι αληθώς όντα, ουδέποτε γιγνόμενα και αφανιζόμενα, όπως είναι τα εφήμερα και αφανιζόμενα είδωλά τους (αμφότεροι δε οι αρνητικοί αυτοί καθορισμοί εμπεριέχουν κατ' ανάγκη την προϋπόθεση ότι ο χρόνος, ο χώρος και η αιτιότητα δεν έχουν καμία σημασία και ισχύ γι' αυτές και ότι άρα οι ίδιες δεν υπάρχουν εντός αυτών). Γι' αυτές και μόνο υπάρχει αυθεντική γνώση, καθώς αντικείμενο μιας τέτοιας δεν μπορεί να είναι παρά μόνο το αεί και το από πάσης απόψεως (ήτοι καθ' αυτό) ον, όχι εκείνο που ναι μεν είναι, όμως συγχρόνως επίσης δεν είναι, ανάλογα με το πως κανείς το θεωρεί.

Αυτή είναι η διδασκαλία του Πλάτωνα.

Είναι προφανές και δεν χρήζει περαιτέρω απόδειξης ότι το βαθύτερο νόημα των δύο θεωριών είναι ακριβώς το ίδιο: Αμφότερες αποφαίνονται ότι ο ορατός κόσμος δεν συνιστά παρά το φαινόμενο, το οποίο, είναι καθ' αυτό μηδαμινό, διαθέτει δε σημασία και αντλεί πραγματικότητα αποκλειστικά και μόνον από εκείνο του οποίου αποτελεί έκφραση (από το πράγμα καθ' αυτό για τον έναν φιλόσοφο, από την ιδέα για τον άλλον), με όλες τις μορφές του φαινομένου, ακόμα και τις πλέον καθολικές και ουσιώδεις, να είναι, σύμφωνα με τις δύο θεωρίες, παντελώς ξένες στο ίδιο το αληθώς ον. Ο Καντ, προκειμένου να άρει τις μορφές αυτές, τις εξέφρασε άμεσα τις ίδιες με αφηρημένους όρους και αποστέρησε ευθέως το πράγμα καθ' αυτό από τον χρόνο, τον χώρο και την αιτιότητα, καθότι πρόκειται για απλές μορφές του φαινομένου. Ο Πλάτωνας, από την άλλη πλευρά, δεν έφτασε έως την ύψιστη διατύπωση, αποστέρησε δηλαδή τις ιδέες του από τις εν λόγω μορφές μόνον έμμεσα, αφαιρώντας από τις μεν εκείνο που είναι δυνατόν χάρη και μόνο στις δε, τουτέστιν την πολλαπλότητα των ομοειδών, την γένεση και τον αφανισμό.

Θέλω ωστόσο, αν και εκ του περισσού, την παράδοξη και σημαντική αυτή συμφωνία να την καταστήσω παραστατική και μ' ένα επίσης παράδειγμα. Έστω ότι έχουμε μπροστά μας ένα ζώο, σε πλήρη δράση.

Ο Πλάτων θα έλεγε: «Το ζώο αυτό δεν έχει ύπαρξη αληθή, αλλά μόνο φαινομενική, αέναο γίγνεσθαι, ύπαρξη σχετική... Αληθώς ον είναι αποκλειστικά και μόνον η απεικονιζόμενη στο ζώο τούτο ιδέα ή το ζώο αυτό καθ' αυτό (αυτό το θηρίον), το οποίο δεν εξαρτάται από τίποτα, υπάρχει απεναντίας καθ' αυτό και αυτοτελώς, χωρίς αρχή και τέλος, πάντοτε κατά τον ίδιο τρόπο. Στο μέτρο δε που αναγνωρίζουμε στο ζώο αυτό την ιδέα του, είναι εντελώς αδιάφορο και άνευ σημασίας το αν έχουμε μπροστά μας αυτό το συγκεκριμένο ζώο ή τον προγονό του που ζούσε πριν από χίλια χρόνια, επίσης το αν αυτό βρίσκεται εδώ ή σε μια ξένη χώρα, το αν παρουσιάζεται με τον έναν ή τον άλλον τρόπο, στην μια ή στην άλλη στάση, ενεργώντας έτσι ή αλλιώς, τέλος το αν είναι η τάδε ή δείνα ατομική οντότητα του είδους. Όλα τούτα είναι μηδενικής σημασίας και αφορούν αποκλειστικά το φαινόμενο. Η ιδέα του ζώου και μόνο διαθέτει αληθές Είναι και συνιστά αντικείμενο πραγματικής γνώσης». Αυτά θα έλεγε ο Πλάτων.

Ο Καντ θα έλεγε περίπου τα ακόλουθα: «το ζώο αυτό είναι ένα φαινόμενο μέσα στον χρόνο, τον χώρο και την αιτιότητα, τα οποία αυτά άπαντα αποτελούν τους ενυπάρχοντες στην γνωστική μας δυνατότητα απριόρι όρους της δυνατότητας της εμπειρίας και όχι προσδιορισμούς του πράγματος καθ' αυτό. Ως εκ τούτου, το ζώο αυτό, όπως εμείς το αντιλαμβανόμαστε στον ορισμένο αυτό χρόνο και τον δεδομένο αυτόν τόπο ως μια, στο πλαίσιο της εμπειρίας (ήτοι βάσει της αλυσίδας αιτίων και αιτιατών), γενόμενη και επίσης κατ' ανάγκη εφήμερη ατομική οντότητα, δεν είναι πράγμα καθ' αυτό, αλλά φαινόμενο, το οποίο δεν έχει εγκυρότητα παρά μόνο σε σχέση με τη γνώση μας. Προκειμένου να αποκτήσουμε γνώση του ως προς το τι ενδεχομένως είναι καθ' αυτό, ανεξάρτητα συνεπώς από όλους τους προσδιορισμούς που εμπεριέχονται στον χρόνο, τον χώρο και την αιτιότητα, απαιτείται ένας τρόπος γνώσης διαφορετικός από τον μοναδικό δυνατό σ' εμάς, ήτοι δια των αισθήσεων και της διάνοιας».

Για να φέρουμε τον τρόπο με τον οποίον το εκφράζει ο Καντ ακόμα πιο κοντά σ' εκείνον του Πλάτωνα, θα μπορούσαμε  να πούμε επίσης το εξής: Ο χρόνος, ο χώρος και η αιτιότητα είναι η δομή εκείνη του νου μας δυνάμει της οποίας η, στην πραγματικότητα, μια και μοναδική υπαρκτή ουσία του κάθε είδους μας παρουσιάζεται ως πολλαπλότητα όντων ομοειδών, τα οποία γεννώνται και αφανίζονται διαρκώς εκ νέου, διαδεχόμενα το ένα το άλλο ατέρμονα. Η σύλληψη των πραγμάτων μέσω της εν λόγω δομής και σύμφωνα μ' αυτήν είναι η εμμενής· εκείνη αντιθέτως που συνειδητοποιεί το πως έχει το όλο αυτό ζήτημα είναι η υπερβατολογική. Αυτή την πορίζεται κανείς αφηρημένα με την Κριτική του καθαρού Λόγου...

Εάν είχαν ποτέ όντως συλλάβει και κατανοήσει την διδασκαλία του Καντ, καθώς επίσης έκτοτε και τον Πλάτωνα, εάν το βαθύτερο νόημα και περιεχόμενο των όσων διδάσκουν οι δύο μεγάλοι διδάσκαλοι το είχαν αναλογισθεί πιστά και σοβαρά, αντί να εκτοξεύουν προς πάσα κατεύθυνση του τεχνικούς όρους του ενός και να παρωδούν το ύφος του άλλου, θα είχαν αναπόφευκτα προ πολλού κατορθώσει να διαπιστώσουν το πόσο πολύ οι δύο μεγάλοι αυτοί σοφοί συμφωνούν μεταξύ τους και το ότι το αμιγές νόημα, ο στόχος αμφότερων των θεωριών μεταξύ τους είναι εντελώς ίδιος. Τότε, όχι μόνο δεν θα συνέκριναν διαρκώς τον Πλάτωνα με τον Λάιμπνιτς, ο οποίος ουδόλως διαπνέεται από το πλατωνικό πνεύμα, ή μάλιστα και μ' έναν εν ζωή ακόμη γνωστό κύριο [εννοεί τον Φ.Χ. Γιακόμπι]... αλλά και θα είχαν όλως προχωρήσει πολύ περισσότερο απ' ό,τι όντως έχουν - ή μάλλον, δεν θα είχαν οπισθοχωρήσει τόσο επονείδιστα πολύ όπως έχει συμβεί τα τελευταία σαράντα χρόνια και δεν θα επέτρεπαν να τους σέρνει από την μύτη σήμερα ο τάδε αύριο ο δείνα αερολόγος, ο δε 19ος αιώνας στην Γερμανία, ο οποίος προμηνυόταν τόσο σημαντικός, δεν θα είχε εγκαινιασθεί με φιλοοσοφικές φαρσοκωμωδίες σαν αυτές που διοργανώθηκαν πάνω στον τάφο του Καντ [πολεμική εναντίον, πρώτα και κύρια, του Χέγκελ και δευτερευόντως των Φίχτε και Σέλλινγκ, δηλαδή κατά των κύριων εκπροσώπων του Γερμανικού ιδεαλισμού]...

Τόσο όμως περιορισμένο είναι το πραγματικό κοινό των γνήσιων φιλοσόφων ώστε οι αιώνες είναι φειδωλοί ακόμα και με μαθητές που να διαθέτουν κατανόηση...

Ακολουθώντας και εξετάζοντας [απλώς] τις διατυπώσεις -διατυπώσεις όπως «παραστάσεις απριόρι, μορφές της εποπτείας και της νόησης συνειδητές ανεξάρτητα από την εμπειρία, πρωταρχικές έννοιες της καθαρής διάνοιας» κ.τ.λ-, έθεσαν τώρα το ερώτημα αν οι ιδέες του Πλάτωνα, οι οποίες, κατά τον ίδιον, είναι επίσης έννοιες πρωταρχικές, επιπλέον δε και αναμνήσεις μιας εποπτείας των αληθώς όντων πρότερης της ζωής, είναι περίπου το ίδιο με τις καντιανές μορφές της εποπτείας και της νόησης, τις ενυπάρχουσες στη συνείδηση μας απριόρι. Τις δύο αυτές εντελώς ετερογενείς θεωρίες, την καντιανή των μορφών, οι οποίες περιορίζουν τη γνώση του ατομικού ανθρώπου στα φαινόμενα, και την πλατωνική των ιδεών, των οποίων η γνώση σημαίνει ακριβώς την ρητή άρνηση των μορφών αυτών - τις δύο αντιδιαμετρικά αντίθετες αυτές θεωρίες, επειδή μοιάζουν λίγο ως προς τις διατυπώσεις τους τις συνέκριναν μετά προσοχής, συνδιασκεπτόμενοι και αντιπαρατιθέμενοι μεταξύ τους για το κατά πόσο ταυτίζονται, κατέληξαν δε εν τέλει στην διατύπωση ότι όντως δεν ταυτίζονται και [από αυτό] εξήγαγαν το συμπέρασμα ότι η πλατωνική θεωρία των ιδεών και η καντιανή κριτική του Λόγου δεν συμφωνούν μεταξύ τους...

Η πλατωνική ιδέα αποτελεί κατ' ανάγκη αντικείμενο, κάτι το γιγνωσκόμενο, μια παράσταση, για δε τον λόγο αυτόν, και για κανέναν όμως άλλον, είναι διάφορη του πράγματος καθ' αυτό. Έχει απεκδυθεί όλες τις δευτερεύουσες μόνο μορφές του φαινομένου [δεν υπόκειται δηλαδή στον χρόνο, τον χώρο και την αιτιότητα], ή μάλλον δεν έχει ακόμα υπαχθεί σε αυτές· ωστόσο, την πρώτη και καθολική μορφή, εκείνη της παράστασης εν γένει, του αντικειμένου για ένα υποκείμενο, την διατηρεί.


Arthur Schopenhauer
Ο Κόσμος ως Βούληση και Παράσταση
Βιβλία Γ' και Δ'
Εκδ. Ροες


Διαβάστε περισσότερα Σπουδαία Αποσπάσματα από τον Πλάτωνα, τον Καντ και τον Σοπενχάουερ, και από άλλα πρόσωπα όπως: ο Αριστοτέλης, ο Βίτγκενσταϊν, ο Πριγκόζιν, ο Φεγεράμπεντ, ο Τολστόι, ο Χομπς, ο Νίτσε, ο Σπένγκλερ, η Άννα Κομνηνή, καθώς και από Κινηματογραφικές επιλογές του 21ου αιώνα

.~`~.

Αν θεωρείτε πως ο χρόνος που αφιερώνεται και οι ιδέες που εκφράζονται έχουν αξία, μπορείτε να χρησιμοποιήσετε το κουμπί Donate, προκειμένου να συμβάλλετε στην απρόσκοπτη συνέχιση του εγχειρήματος της Κοσμοϊδιογλωσσίας. Ευχαριστώ.


17 | 8 | 3 μ.Κ ~ Year ΙΙΙ AQ | 2022

Δέκατη τέταρτη (Fb) Summa.


17 | 8 | 3 μ.Κ ~ Year ΙΙΙ AQ | 2022

Μουσική Συνοδεία


Οι (Fb) Summæ αποτελούνται από σύντομες παρεμβάσεις που γράφονται είτε με αφορμή την επικαιρότητα είτε υπό την πίεση του χρόνου, και δημοσιεύονται μόνο στη σελίδα της Κοσμοϊδιογλωσσίας στο facebook. Ο στόχος της επαναδημοσίευσής τους σε αυτή καθεαυτή την Κοσμοϊδιογλωσσία, δηλαδή εδώ, είναι η δυνατότητα ανάγνωσης για όσους δεν διαθέτουν λογαριασμό σε κοινωνικά δίκτυα. Εδώ μπορείτε να βρείτε συγκεντρωμένες όλες τις (Fb) Summæ.

~

I

''...ουσιαστικά η υπόθεση εργασίας είναι ότι εδώ έχουμε δύο πολιτείες-πολιτισμούς. Τα μόνα δύο πολιτισμικά κράτη που θα εισέλθουν στην τέταρτη βιομηχανική επανάσταση. Οι περισσότεροι άλλοι μεγάλοι πολιτισμοί δεν τα κατάφεραν.

Και δεν είμαστε απλώς δύο κράτη-πολιτισμοί. Είμαστε επίσης οι δύο χώρες στον κόσμο με πληθυσμό πάνω από ένα δισεκατομμύριο. Παρακαλώ, μην με παρεξηγήσετε. Δεν υποτιμώ την κατάσταση. Γνωρίζετε τη σοβαρότητα της τρέχουσας κατάστασης ή τις προκλήσεις του ζητήματος των συνόρων. Επισημαίνω ότι είναι επιτακτική ανάγκη, και για τις δύο χώρες, να καταλήξουν σε μια λύση, που δεν αφορά μόνο τις ίδιες. Εννοώ ότι ο κόσμος όλος έχει πολλά να κερδίσει...

Είμαστε οι δύο πολιτισμοί όπου ξεκίνησε η γεωργία και που θα εισέλθουν στην τέταρτη βιομηχανική επανάσταση. Δεν υπάρχουν πάρα πολλοί άνθρωποι που θα μπορούσαν να πουν: ξεκίνησα τότε και θα συνεχίσω μέχρι... σήμερα.''

Subrahmanyam Jaishankar
Υπουργός Εξωτερικών της Ινδίας 
(σε αναφορά του πριν από κάποιους μήνες στις σχέσεις Κίνας-Ινδίας)

~

II
Το 2019, σε ερώτηση που έγινε στον υπουργό εξωτερικών της Ινδίας, Subrahmanyam Jaishankar, σχετικά με το εάν το Νέο Δελχί πρέπει να επιλέξει πλευρά μεταξύ Η.Π.Α και Κίνας, ο  Jaishankar απάντησε: «η Ινδία πρέπει να πάρει θέση και να διαλέξει πλευρά - την δική μας [ινδική] πλευρά». Η ερώτηση έγινε στο πλαίσιο της μεταφυσικής, ανιστόρητης, και συνθηματολογικής φράσης περί ''σωστής πλευράς της ιστορίας'', την όποια έκανε ευρέως γνωστή ο Ομπάμα, και την οποία αναπαράγουν πάσης φύσεως ''μετριότητες, υπομετριότητες και ανθυπομετριότητες που συναπαρτίζουν τον πολιτικό και παραπολιτικό κόσμο'' διαφόρων κρατών-πελατών (client state) ή δορυφορικών, εξαρτημένων, προστατευόμενων και υποτελών κρατών, που οικειοθελώς και αυτοβούλως ακολουθούν εντολές ή λειτουργούν ως λαγοί ή δίνουν διαπιστευτήρια στο εξωτερικό ως τοπικοί διαχειριστές και βραχίονες εξωεθνικών συμφερόντων, παρουσιάζοντας μια τέτοια επιλογή και στάση στο εσωτερικό του κράτους και στους ιθαγενείς ψηφοφόρους ως ''αναβάθμιση''.
 
Ας ελπίσουμε ότι τοπάρχες σαν αυτούς δεν θα αποδειχθούν καταστροφικοί και μοιραίοι για τα πραγματικά και ουσιαστικά συμφέροντα των κρατών, των λαών και των εθνών τους, θυμίζοντας Λιθουανούς που ''υψώνουν το ανάστημά τους'' απέναντι στην Κίνα την ίδια στιγμή που μια χώρα σαν τη Γαλλία αποστασιοποιείται (πρώτος ορισμός του λαγού), Ουκρανούς που ενώ βρίσκονται σε πόλεμο με τη Ρωσσία κάνουν υποδείξεις στη Γερμανία (δεύτερος ορισμός του λαγού), και Γεωργιανούς που θέλουν να φυτέψουν Αμερικανικές σημαίες σε εδάφη που περιτριγυρίζονται από Τουρκία, Ρωσσία και Ιράν (ορισμός του αφελή και του ιδιοτελή που θέλει να δώσει διαπιστευτήρια). Ας ελπίσουμε ότι τα κράτη αυτών των διαχειριστών και τοπαρχών δεν θα μετατραπούν σε Λιθουανίες και Ουκρανίες του Νότου και σε Γεωργίες της Δύσης. Βέβαια θα μου πείτε εδώ υπήρξαν πολιτικά πρόσωπα και ηγετικές προσωπικότητες σε κράτος που συνορεύει με την Τουρκία, που ισχυρίζονταν ότι είναι προς το συμφερόντων τους η καταστροφή σχεδόν όλων των κρατών που συνορεύουν μαζί της ή αυτών που μπορούν να την εξισορροπήσουν (Συρία, Ιράκ, π. Γιουγκοσλαβία), καθώς και η καταστροφή των σχέσεων του συγκεκριμένου κράτους με τις περιφερειακές και μεγάλες δυνάμεις που μπορούν να την απειλήσουν άμεσα εδαφικά (Ιράν, Ρωσσία). Στη... Βουλγαρία αναφέρομαι.
 
Και για να ολοκληρώσω όπως ξεκίνησα, με το Νέο Δελχί. Η Ινδία έχει θετικότατες και αξιολογότατες σχέσεις με το Ιράν, καθώς ανάμεσά τους βρίσκεται το Πακιστάν. Εάν πάψει να υπάρχει μεταξύ τους το Πακιστάν τότε, και μόνον τότε, θα έχει πραγματικό συμφέρον και ουσιαστικό λόγο η Ινδία να παρουσιάζει το Ιράν ως απειλή. Οτιδήποτε διαφορετικό πρακτικά αποτελεί εξυπηρέτηση εξωεθνικού συμφέροντος περιτυλιγμένη με ιδεολογική, ψευδοϊστορική και ταυτοτική προβιά προκειμένου να λανσαριστεί και να πουληθεί στους Ινδούς ιθαγενείς στο εσωτερικό της χώρας.

~

III
Η περίοδος που διανύουμε κυριαρχείται από την αντίληψη ότι Η.Π.Α και Ε.Σ.Σ.Δ κατά τη διάρκεια του ψυχρού πολέμου προσέφεραν οικουμενικά οράματα, ενώ στις μέρες μας κάτι τέτοιο δεν ισχύει από τις κυρίαρχες και αναδυόμενες ανταγωνιστικές δυνάμεις. 

Η συνθήκη αυτή αποτελεί μέρος της διαδικασίας αποδυνάμωσης και αποσύνθεσης της λεγόμενης «δυτικής» οικουμενικότητας και παγκοσμιότητας (μέρος της οποίας ήταν και ο διεθνισμός της Ε.Σ.Σ.Δ ασφαλώς), ουσιαστικά της κατάρρευσης του ευρωκεντρικού κοσμοειδώλου και των διαφόρων παραλλαγών και μετασχηματισμών του, και της αντικατάστασής του από νέα χαρακτηριστικά μιας αναδυόμενης παγκόσμιας τάξης που σε αυτή την αρχική και μεταβατική φάση χαρακτηρίζεται από πλουραλισμό και ποικιλομορφία. Στοιχεία οικουμενικότητας, σε σπερματική μορφή, υπάρχουν και σε αυτά τα νέα κέντρα μόνο που είτε, πρώτον, δεν έχουν αναπτυχθεί ή εκλεπτυνθεί και προωθηθεί αρκετά είτε, δεύτερον, δεν τα γνωρίζουμε λόγω της απόλυτης, μέχρι πρότινος, ιδεολογικής ηγεμονίας του ευρωκεντρισμού και του δυτικοκεντρισμού (π.χ οι Ινδοί προωθούν μέσω του Ο.Η.Ε, εκπαιδευτικών προγραμμάτων, και άλλων πρακτικών στο πλαίσιο μαλακής ισχύος, το δικό τους οικουμενικό δόγμα υπό την ονομασία: Vasudhaiva Kutumbakam). Τέλος, τρίτον, σε αυτή τη μεταβατική φάση όλα τα οικουμενικά και παγκόσμια, τα οποία συνήθως έχουν άυλη διάσταση (από ιδέες και αξίες μέχρι συναλλαγές και διαμεσολαβητές, ψηφιακού και μη χαρακτήρα) επανα-γειώνονται στο έδαφος και την ιστορία, ή στο χώρο και τον χρόνο. 

Με διαφορετικά λόγια ζούμε την υποχώρηση και πολυδιάσπαση του οικουμενισμού, της πλανητικοποίησης ή του παγκοσμισμού, του μέχρι πρότινος ενός κυρίαρχου ηγεμονικού κέντρου-πόλου, σε πολλά τμήματα, μέρη και κέντρα που συνδυάζουν ποικιλομορφία, ιδιαιτεροκρατικά χαρακτηριστικά και οικουμενικά στοιχεία, σε σπερματική ή ακατέργαστη μορφή, και δυνητικά μπορούν είτε να επανερμηνεύσουν τα κυρίαρχα, είτε να γεννήσουν νέα, είτε να αναζωογονήσουν παλαιά στοιχεία οικουμενισμού. Ουσιαστικά διανύουμε την ολοκλήρωση ενός μακροϊστορίκού κύκλου, δηλαδή μια μεταβατική εποχή.

`~.
Μέρος της διαδικασίας αποσύνθεσης του ευρωκεντρικού κοσμοειδώλου και της υποχώρησης της δυτικοκεντρικής ιδεολογίας και ιστοριογραφίας, καθώς και του οικουμενικού-δογματικού τους χαρακτήρα, έχω περιγράψει παλαιότερα στο πρώτο μέρος (I, II, III) κειμένου με τίτλο: Περί της κρίσης του διανοητικού οικοδομήματος και θεμελιωδών κοσμικών δογμάτων των τελευταίων αιώνων | 1 μ.Κ (Year Ι AQ) | 2020.

~

IV
Έχω επισημάνει αρκετές φορές στο παρελθόν, τόσο κατά την παλαιά | π.Κ - BQ | όσο και κατά τη νέα | μ.Κ - AQ | περίοδο της Κοσμοϊδιογλωσσίας, το ζήτημα της ιστοριογραφίας και της οριοθέτησης του δευτέρου παγκόσμιου πολέμου σε συνάφεια με το ζήτημα του ευρωκεντρισμού. Συγκεκριμένα, έχω κατ' επανάληψη αναφερθεί στο παράδειγμα της εισβολής της Ιαπωνίας στην Κίνα το 1937 αντί της εισβολής Γερμανίας στην Πολωνία το 1939 ως σημείο έναρξης του πολέμου.

Η τελευταία και πιο πρόσφατη αναφορά ήταν λίγες ημέρες πριν από την εισβολή στην Ουκρανία, συγκεκριμένα στο κείμενο με τίτλο «Επιστρέφουν ξανά τα ζωτικά μέτωπα του πρώτου παγκοσμίου πολέμου;», όπου σημείωνα: 

η ιστοριογραφία του Μεγάλου Πολέμου, εκτός του ότι έχει μεταβάλει το δευτερεύον σε πρωτεύον, ορίζει στενότατα τη χρονική του διάρκεια μέσω του περιορισμού της γεωγραφίας του (ανάλογα λειτουργεί και η επιλογή της εισβολής της Γερμανίας στην Πολωνία το 1939 ως σημείο έναρξης του δευτέρου παγκοσμίου πολέμου, και όχι π.χ της εισβολής της Ιαπωνίας στην Κίνα το 1937).

Η πρώτη χρονικά αναφορά στο συγκεκριμένο προβληματισμό ήταν πριν από πέντε χρόνια, το 2017. Τότε είχα επισημάνει τα εξής:

Γιατί ο δεύτερος παγκόσμιος πόλεμος ξεκίνησε το 1939, με την εισβολή της Γερμανίας στην Πολωνία, και όχι το 1937 με την εισβολή της Ιαπωνίας στην Κίνα; Τοποθετώντας ως εναρκτήριο σημείο του δευτέρου παγκοσμίου πολέμου, όχι την εισβολή της Γερμανίας στην Πολωνία αλλά την εισβολή της Ιαπωνίας στην Κίνα, όχι το 1939 αλλά το 1937, και ξαναδιαβάζοντας τα γεγονότα (με λιγότερο ευρωκεντρικό τρόπο) εν είδει νοητικό-ιστορικού πειράματος, μπορεί άραγε να προκύψει κάτι γόνιμο και ενδιαφέρον που θα μας βοηθήσει, όχι μονάχα ως προς την ανάγνωση και ερμηνεία του παρελθόντος αλλά και κυρίως στην καλύτερη κατανόηση της εποχής μας, προκειμένου να εκτιμήσουμε πιθανές εξελίξεις και προοπτικές του μέλλοντος μας; Μπορεί άραγε το ξαναδιάβασμα του θεάτρου της Άπω-Ανατολικής Ασίας, μιας περιοχής που έχει αποκτήσει στις μέρες μας ιδιαίτερη σημασία και που μελλοντικά θα αποκτήσει ακόμη μεγαλύτερη βαρύτητα (πάντα είχε απλά ιστοριογραφικά υποβαθμίστηκε η σημασία της), να μας βοηθήσει να δούμε τις εξελίξεις στην περιοχή αυτή με διαφορετικό μάτι, σήμερα;

Η ανταπόκριση στον προβληματισμό μου έρχεται πέντε χρόνια μετά, μέσω ενός άρθρου στο Atlantic, με αφορμή την έκδοση του νέου βιβλίου του Richard Overy, όπου σημειώνονται τα εξής:

Taking a global view leads to a different picture of the war. For example, when did it begin? Most English speakers would say 1939, with Germany’s invasion of Poland. But by then Japan had already been at continuous war with China for two years and had violently conquered Beijing, Shanghai, and the Chinese capital of Nanjing. (China recently mandated that its textbooks use an even earlier start year for its war with Japan: 1931, when the Japanese invaded Manchuria.) Only by sidelining Asia can you claim that the Second World War ran from 1939 to 1945.

Χρειάστηκαν περίπου τρεις γενιές, από το τέλος του δευτέρου παγκοσμίου πολέμου, προκειμένου να κυκλοφορήσει ένα βιβλίο που τοποθετεί στο επίκεντρο έναν τέτοιο προβληματισμό και ξαναδιαβάζει τα γεγονότα με λιγότερο ευρωκεντρικό τρόπο (και προφανώς ο Overy δεν διάβασε τους δικούς μου προβληματισμούς το 2017). Έτσι κυκλοφόρησε πριν από λίγο καιρό το έργο του Richard Overy με τίτλο ''Blood and Ruins''. Δεν θα ασχοληθώ εδώ με συμφωνίες ή διαφωνίες σχετικά με τις θεματικές του (π.χ το ζήτημα της αυτοκρατορίας διατρέχει το βιβλίο στο σύνολό του) ή γιατί πιθανώς κυκλοφόρησε και έγινε ευρύτερα γνωστό στη τωρινή συγκυρία, απλώς θα τονίσω ότι χρειάστηκαν 77 χρόνια από το τέλος του πολέμου προκειμένου να γραφτεί ένα βιβλίο 1000+ σελίδων που να καταφέρει να ξεφύγει από αυτό: 

«η ιστοριογραφία... του πολέμου... ορίζει στενότατα τη χρονική του διάρκεια μέσω του περιορισμού της γεωγραφίας του (ανάλογα λειτουργεί και η επιλογή της εισβολής της Γερμανίας στην Πολωνία το 1939 ως σημείο έναρξης του δευτέρου παγκοσμίου πολέμου, και όχι π.χ της εισβολής της Ιαπωνίας στην Κίνα το 1937)».

~

V
Ποιο από τα τρία παρακάτω είναι πιθανότερο να μην υπάρχει στο τέλος της δεκαετίας:

1. Οργανισμός Βορειοατλαντικού Συμφώνου (ΝΑΤΟ)

2. Ευρωπαϊκή Ένωση (Ε.Ε)

3. Ρωσική Ομοσπονδία (Ρ.Ο)


.~`~.

Αν θεωρείτε πως ο χρόνος που αφιερώνεται και οι ιδέες που εκφράζονται έχουν αξία, μπορείτε να χρησιμοποιήσετε το κουμπί Donate, προκειμένου να συμβάλλετε στην απρόσκοπτη συνέχιση του εγχειρήματος της Κοσμοϊδιογλωσσίας. Ευχαριστώ.


17 | 8 | 3 μ.Κ ~ Year ΙΙΙ AQ | 2022

13 Αυγούστου 2022

Μπάρμπεκιου στην αυλή του Τζο από το Κεντάκι.


13 | 8 | 3 μ.Κ ~ Year ΙΙΙ AQ | 2022

Μουσική Συνοδεία



Ο Τζο έχει προσκαλέσει φίλους για μπάρμπεκιου. Μεταξύ αυτών είναι ο Χανς και ο Πιερ. Καθώς ψήνει λουκάνικα, πίνοντας μια μπύρα, ακούει μια τέταρτη φωνή: 

«Ένας πόλεμος με την Κίνα για την Ταϊβάν, θα μπορούσε να εξελιχθεί σε γενικευμένο περιφερειακό πόλεμο, με αυξημένη την πιθανότητα χρήσης πυρηνικών» λέει ο Μιγκέλ, που ήταν συμπολεμιστής του Τζο στο Αφγανιστάν.

«Εάν οι Ταϊβανέζοι θέλουν αυτοδιάθεση μέγιστης ή σχεδόν πλήρους αυτονομίας, ή ακόμα και ανεξαρτησία από την Κίνα, αυτό μπορεί να το θεωρούν δικαίωμά τους, όμως είναι στα δικά τους χέρια να το πετύχουν, πείθοντας το Πεκίνο. Εμείς, οι Αμερικανοί, δεν μπορούμε να το κάνουμε αυτό για λογαριασμό τους. Ούτε πρέπει να προσποιούμαστε ότι μπορούμε. Και κυρίως, δεν πρέπει να διακινδυνεύσουμε την πιθανότητα ενός πυρηνικού πολέμου. Στόχος μας θα πρέπει να είναι να επιφέρουμε όσο το δυνατόν μεγαλύτερη οικονομική, πολιτική και διπλωματική ζημία στην Κίνα, με αφορμή την Ταϊβάν», αποκρίθηκε ο Τζο, και συνέχισε: 

«Δεν αναφέρομαι σε άμεση αποκλειστική μονομερής στρατιωτική εμπλοκή από την πλευρά μας, αν και μάλλον δεν θα μπορέσουμε να την αποφύγουμε, γιατί έχω καλό λόγο. Όπως το Βιετνάμ, έτσι και η Κίνα, ενδιαφέρεται βαθύτατα για την εθνική ενότητα και την μη άσκηση επιρροής από εξωτερικές επεμβάσεις και ξένες δυνάμεις. Πολεμήσαμε γενναία στο Βιετνάμ, αλλά χάσαμε γιατί το Ανόι, παρά την τεχνολογική στρατιωτική του κατωτερότητα, ήταν έτοιμο και αποφασισμένο να θυσιάσει σχεδόν τα πάντα για να επανενώσει τη χώρα του. Νοιαζόταν πολύ περισσότερο από εμάς για το αποτέλεσμα. Είχε ισχυρότερη βούληση από τη δική μας. Και ήταν διατεθειμένο να πληρώσει υψηλότερο τίμημα και φόρο αίματος απ' ό,τι ήμασταν εμείς (με όλα τα προηγούμενα να αποτελούν θεμελιώδη στοιχεία της φύσης του πολέμου). Με λίγα λόγια, δεν ήμασταν διατεθειμένοι να κάνουμε τόσα πολλά, από αυτά που ήταν απαραίτητα, για να κρατήσουμε το Βιετνάμ διχασμένο».

«Επιπλέον», συνέχισε, προσθέτοντας στα λόγια του Τζο, ο Μιγκέλ «Η κατάσταση στην Ασία του Ειρηνικού, από συστημική σκοπιά, είναι πιο σύνθετη και περισσότερο έκρυθμή απ' ό,τι πιστεύουν αρκετοί. Και μια περιφερειακή σύγκρουση μπορεί να λάβει ανεξέλεγκτες διαστάσεις, καθώς υπάρχουν ασυμβίβαστες δομικές διαφορές, αντιθέσεις και αντιφάσεις που σχετίζονται με το μεταπολεμικό σύστημα ειρήνης στην Ασία, οι οποίες αργά ή γρήγορα θα επιλυθούν: το ζήτημα της επανένωσης της Κίνας με την Ταϊβάν συνοδεύεται από την διευθέτηση της νησιωτικής διαφοράς μεταξύ Ιαπωνίας και Ρωσσίας, και την επανένωση του Βορρά και του Νότου της Κορεατικής χερσονήσου. Φυσικά, ο ανταγωνισμός Η.Π.Α-Κίνας δυναμοποιεί και ενεργοποιεί τα τρία αυτά μέτωπα/ζητήματα που προϋπήρχαν σε συστημικό επίπεδο».

«Και τέλος πάντων», συνέχισε ολοκληρώνοντας ο Μιγκέλ: «Το να κάνουμε μαθήματα και υποδείξεις στους Κινέζους για την Ταϊβάν είναι σαν να έκαναν κήρυγμα οι Αζτέκοι στους Ναπολιτάνους για την ανεξαρτησία της Σικελίας».

«΄Ή να ισχυρίζονταν οι Μάγια (Maya), μπροστά στον Ρωμαίο Αυτοκράτορα ή τον Οθωμανό Σουλτάνο, ότι η Κρήτη ή η Κύπρος τελούν υπό το Δίκαιο του πέμπτου Ήλιου του Κετζαλκόατλ», συμπλήρωσε ο Χανς.

«Σωστά», είπε γελώντας ο Πιερ «τι δουλειά έχει το ΝΑΤΟ στην Ανατολική Ασία!; Το λένε και οι λέξεις: Οργανισμός Βορειοατλαντικού Συμφώνου, όχι Ειρηνικού».

«Την ίδια δουλειά που έχεις εσύ στον Κόλπο της Γουινέας, μόνο που η Ανατολική Ασία είναι απείρως σημαντικότερη από τη Δυτική Αφρική, και την πατρίδα σου την Ευρώπη», απάντησε ο Τζο, συνεχίζοντας: «Και τέλος πάντων,  γι' αυτό φτιάξαμε τριμερείς (AUKUS) και τετραμερείς (QSD/QUAD). Για να μην μας ζαλίζουν οι δικοί σου. Αλλά πάλι γκρινιάζουν», είπε ολοκληρώνοντας.

«Φαντάζεσαι ο Τρυντώ, όχι ο σημερινός αλλά ο πατέρας του, να έλεγε ότι ο Καναδάς αποφάσισε να αποτελέσει μέρος της μεγάλης οικογένειας των λαών, και ως πράξη αλληλεγγύης να προσχωρούσε στο Σύμφωνο της Βαρσοβίας;», ρώτησε ο Πιερ.

«Θα έπρεπε να αποχωρήσει πρώτα από την Κοινοπολιτεία. Αλλά τι σχέση έχει αυτό;», ρώτησε το Τζο. 

«Η.Π.Α και Καναδάς, Ρωσσία και Ουκρανία», του απάντησε ο Πιερ. 

«Καμία σχέση, και το ξέρεις», αποκρίθηκε ο Τζο. 

Ο Μιγκέλ παρενέβη ρωτώντας: «Πως θα σου φαινόταν εάν το Μεξικό αποφάσιζε να γίνει μέλος του Οργανισμού Συνεργασίας της Σαγκάης;».

«Είμαι σίγουρος ότι πολλοί Αμερικανοί συμπολίτες μας θα ήθελαν να κολυμπήσουν στον Κόλπο της Καλιφόρνια, εντελώς δωρεάν και δίχως να περάσουν σύνορα, και ακόμα περισσότεροι θα επιθυμούσαν να κάνουν ανασκαφές για ανεύρεση νέων μνημείων στη Τενοτστιτλάν και την Πόλη του Μεξικό... Με χρήση πυραύλων», απάντησε με ύφος ο Τζο στον Μιγκέλ.

«Πάντως, ενώ το ΝΑΤΟ είναι πιο συσπειρωμένο από ποτέ, η αποτροπή απέτυχε», λέει ο Χανς.

«Μα ακριβώς», αποκρίθηκε ο Τζο: «Είναι η αποτυχία αποτροπής που έφερε τη συσπείρωση. Πολλοί ισχυρίζονται ότι ο Πούτιν κατάφερε να συσπειρώσει το ΝΑΤΟ. Ναι, από τη δική του πλευρά. Από τη δική μας πλευρά, όμως, είναι η αποτυχία αποτροπής της εισβολής στην Ουκρανία που το κατάφερε αυτό. Σε ό,τι αφορά το Κίεβο, όλοι αυτοί ουσιαστικά λένε: ευχαριστούμε που η θυσία της Ουκρανίας γίνεται αφορμή για την επανασυσπείρωση και επαναβεβαίωση του ΝΑΤΟ», Η ήττα, δηλαδή η αποτυχία αποτροπής και η θυσία και μερική απώλεια της Ουκρανίας, παρουσιάζεται ως νίκη: επαναβεβαίωση αυτού που υπήρχε σαν δεδομένο μέχρι πρότινος».

Ο Μιγκέλ συμπλήρωσε: «Φαντάσου, Χανς, ότι βρίσκεται σε εξέλιξη εισβολή των Κινέζων στο Μεξικό ή τον Καναδά, και εμείς να φωνάζουμε: οι Ηνωμένες Πολιτείες είναι πιο ενωμένες και συσπειρωμένες από ποτέ! Οι Κινέζοι κατάφεραν να μας επανασυσπειρώσουν!»

Και συνέχισε, ο Τζο: «Από τη σκοπιά του διαμοιρασμού βαρών μας συμφέρει αυτή η κατάσταση, γιατί οι Ευρωπαίοι θα κάνουν επιτέλους ορισμένα από τα πράγματα που τους ζητάμε από το 2008, αλλά με τι τίμημα για εμάς; Όλα αυτά έπρεπε να έχουν γίνει πριν, και όχι μετά, από μια εισβολή στην Ουκρανία. Ουσιαστικά, εμείς οι Αμερικανοί, πληρώνουμε τίμημα για το αυτονόητο, το οποίο καθυστερεί αυξάνοντας τα κόστη και τις απώλειες. Αυτό εξηγεί και την παλαιότερη αντίδραση του Μακρόν, στην αρχή της εισβολής, που δήλωσε ότι η Ευρώπη είναι έτοιμη να πληρώσει το τίμημα της ειρήνης, αλλά και του Μπορέλ που είχε πει ότι οι Ευρωπαίοι πρέπει να είναι έτοιμοι να πληρώσουν τίμημα. Ε, ας το πληρώσουν επιτέλους!».

«Και η Ρωσσία πληρώνει και θα πληρώσει μεγάλο τίμημα», είπε ο Χανς. 

«Ναι, αλλά εγώ πληρώνω τίμημα για τις πράξεις της Μόσχας, την απραξία των Ευρωπαίων, και την δική μου αποτυχία αποτροπής της εισβολής, δηλαδή τριπλό τίμημα. Η Ρωσσία πληρώνει τίμημα για μια απόφαση που πήρε και μια πράξη που έκανε η ίδια. Αυτή είναι η διαφορά», του απάντησε ο Τζο.

«Είναι δύσκολο να προβλέψουμε», είπε ο Πιέρ, «εν μέσω αναβρασμού και πολεμικών συναισθημάτων, πως μπορεί να εξελιχθεί η σύγκρουση με τη Ρωσσία. Ούτε υπάρχει εγγύηση ότι το σημερινό σχεδόν ενιαίο μέτωπο θα οδηγήσει στη συναίνεση 30 κρατών εναντίον της Μόσχας μακροπρόθεσμα. Προς το παρόν, το μόνο που ξέρουμε είναι ότι η κοινή γνώμη στην Ευρώπη φαίνεται πως είναι υπέρ των δαπανών για την ευρωπαϊκή άμυνα και την υποστήριξη του ΝΑΤΟ. Όμως εάν επέλθει σταδιακή οικονομική και ενεργειακή κατάρρευση, θα συνεχίσουν να υποστηρίζουν τις αμυντικές δαπάνες οι πολίτες; Και τι θα γίνει στις επόμενες εκλογές και ευρύτερα στο εσωτερικό των εθνικών πολιτικών συστημάτων των κρατών της Ε.Ε;»

«Όταν η Ρωσσία τελειώσει με τον πόλεμο στην Ουκρανία», είπε ο Τζο: «το ΝΑΤΟ θα πρέπει να είναι έτοιμο, είτε να αποτρέψει είτε να νικήσει έναν πόλεμο υψηλής έντασης και μεγάλης κλίμακας. Γιατί αυτή τη στιγμή που μιλάμε δεν είναι».

«Αυτός είναι ο λόγος που θεωρείς πως είναι απαραίτητη η αύξηση των ευρωπαϊκών αμυντικών δαπανών για τις Ηνωμένες Πολιτείες;», τον ρώτησε ο Χανς.

«Θα σου αναφέρω δύο παραδείγματα συμβατικών στρατιωτικών δυνάμεων κρατών που είναι μέλη τόσο του ΝΑΤΟ όσο και της Ε.Ε. Το ένα είναι η χώρα καταγωγής σου», είπε ο Τζο, και συνέχισε:

«Το 1990-1991 η Γερμανία είχε περίπου 470.000 άτομα προσωπικό στον ενεργό στρατό και 1.000.000 εφέδρους. Ο Στρατός Ξηράς είχε 335.000 ενεργούς, 7.000 άρματα μάχης, 15.500 τεθωρακισμένα οχήματα και 4.500 όπλα πυροβολικού. Η Πολεμική Αεροπορία διέθετε 850 μαχητικά αεροσκάφη. Το Πολεμικό Ναυτικό είχε 24 υποβρύχια και 14 κύρια σκάφη επιφανείας. Και μάλιστα οι προηγούμενοι αριθμοί δίχως να προσμετράται ο στρατός της Ανατολικής Γερμανίας. Σήμερα, μια τριαντακονταετία μετά, οι δυνάμεις της Γερμανίας είναι πολύ μικρότερες σε μέγεθος και υποχρηματοδοτούμενες. Επίσης είναι πιο αδύναμες από πλευράς ετοιμότητας, εκπαίδευσης και βιωσιμότητας. Το 2021 (IISS Military Balance) η Γερμανία είχε περίπου 180.000 ενεργούς και 30.500 εφέδρους. Ο Στρατός Ξηράς είχε 60.000 ενεργούς, 245 κύρια άρματα μάχης, 1.600 τεθωρακισμένα οχήματα, 1.200 UAVs, και 260 όπλα πυροβολικού. Η Πολεμική Αεροπορία της Γερμανίας διαθέτει 270 μαχητικά και επιθετικά αεροσκάφη. Το Πολεμικό Ναυτικό έχει στη διάθεσή του 8 υποβρύχια και 20 κύρια σκάφη επιφανείας». 

«Ας δούμε και ένα δεύτερο παράδειγμα», συνέχισε ο Τζο: «Η Πολωνία το 1990-1991, λίγο πριν από τη διάλυση του Συμφώνου της Βαρσοβίας, είχε 470.000 ενεργό προσωπικό και 1.000.000 εφέδρους. Ο Στρατός Ξηράς είχε 330.000 ενεργούς, 7.000 άρματα μάχης, 15.000 τεθωρακισμένα οχήματα και 4.500 όπλα πυροβολικού. Η Πολεμική της Αεροπορία διέθετε 845 μαχητικά αεροσκάφη (δεν συνεχίζω με τα υπόλοιπα). Το 2021 η Πολωνία είχε συνολική δύναμη περίπου 114.000 ατόμων. Ο Στρατός Ξηράς είχε 58.000 ενεργούς, 800 κύρια άρματα μάχης, 2.300 τεθωρακισμένα οχήματα και 700 όπλα πυροβολικού. Η Πολωνική Πολεμική Αεροπορία διέθετε 95 μαχητικά αεροσκάφη (ένα μείγμα γηρασμένων Ρωσικών αεροσκαφών και Αμερικανικών F-16). Βέβαια, η Πολωνία βελτίωσε την αμυντική της ικανότητα υπογράφοντας διμερή συμφωνία αμυντικής συνεργασίας με εμάς»

«Πλέον οι στρατοί έχουν μικρό μέγεθος και είναι πλήρως εκτεχνικευμένοι», είπε ο Χανς.

«Οι πόλεμοι κερδίζονται με έλεγχο στο έδαφος και ιδιοποίηση γης, επί των οποίων οικοδομείται μια τάξη που έχει ως θεμέλιο ένα νόμο», απάντησε ορθά-κοφτά ο Τζο (ενώ σκέφτηκε μέσα του: τα προηγούμενα ουσιαστικά είναι και τα θεμέλια της ειρήνης). Αυτός είναι ο μόνος τρόπος να τελειώσει ένας πόλεμος, όταν δεν υπάρχει συνθηκολόγηση νομικά και ονομαστικά, δηλαδή παραίτηση ουσιαστικά, και επιβολή της βούλησης του ενός επί του άλλου, που αποτελεί και τη βαθύτερη φύση του πολέμου.

«Και με σφαίρες σε αληθινά πεδία μαχών όπου οι άνθρωποι πληρώνουν φόρο αίματος, όχι με tweets σε συμβολικές μάχες», προσέθεσε ο Μιγκέλ, συνεχίζοντας «Παραδείγματος χάριν, οι Ουκρανοί, κυρίως στην αρχή της εισβολής, ήταν τόσο καλοί στα social media, και η ηγεσία τους τόσο εθισμένη σε αυτά, που θυμίζανε την Αρμενία όταν κέρδιζε στην εικονική πραγματικότητα και τη συμβολική σφαίρα και έχανε τον πόλεμο στο έδαφος, στη φυσική πραγματικότητα».

«Επίσης, οι μεταβολές στη δομή των στρατευμάτων δεν αποτελούν φυσικά φαινόμενα. Προκύπτουν μέσα από πολιτικές αποφάσεις», συμπλήρωσε ο Τζο.

«Όπως και να 'χει», αποκρίθηκε ο Χάνς «Η μεταβολή είναι τεράστια, αλλά επίσης είναι αδύνατη και η επιστροφή σε τέτοιους αριθμούς».

«Σωστά», απάντησε ο Τζο, δίνοντάς του ένα λουκάνικο.

«Τι έχασα;», θα ακουστεί μια πέμπτη και τελευταία φωνή, του Γουίλιαμ.

«Καλώς τον! Εσύ σε όλα είσαι Άγγλος εκτός από τα ραντεβού σου. Γενικότερα είσαι εκτός. Τίποτα δεν έχασες, που να σε αφορά άμεσα τουλάχιστον. Πάρε μια μπύρα», θα του πει ο Τζο.

«American brown ale. No thanks... Λοιπόν, η απρόκλητη, αδικαιολόγητη και βάρβαρη στρατιωτική επίθεση της Ρωσικής Ορδής κατά της Ουκρανίας, παραβιάζει κατάφωρα το Διεθνές Δίκαιο, τις Αρχές του Χάρτη των Ηνωμένων Εθνών και τις Αξίες όλου του Δημοκρατικού και Πολιτισμένου κόσμου;», θα δηλώσει εμφατικά ο Γουίλιαμ.

«Σώπα, εσένα περιμέναμε να μας το πεις», θα απαντήσει ο Τζο.

«Νομίζω πως αυτό που χρειάζεται ο πλανήτης είναι ένας ολοκληρωτικός αφανισμός της Ρωσσίας. Ξέρω ότι εκφράζομαι κάπως υπερβολικά, αλλά πρέπει επιτέλους να μπει στη θέση της αυτή η Ορδή ― αυτό δε είναι κράτος, είναι Ορδή!» 

«Και ποιος θα το κάνει αυτό, Άγγλε μου; Εσύ με τους 85.000 ενεργούς στον στρατό ξηράς, τα 280 άρματα μάχης και τα 598 όπλα πυροβολικού; Α, ξέχασα, έχεις και τη Βασίλισσα... "Long live our noble Queen, God save the Queen! Send her victorious, Happy and glorious" και τα λοιπά γνωστά», είπε τραγουδώντας ο Τζο.

«Δεν με άφησες να ολοκληρώσω. Και μην πιάνεις στο στόμα σου τη Βασίλισσα», αποκρίθηκε ο Γουίλιαμ: «Λοιπόν, όπως έλεγα, αυτό που χρειάζεται η Ανθρωπότητα είναι ο αφανισμός της Ρωσσίας σε συνδυασμό με την οικονομική καταστροφή της Γερμανίας... No offence, φίλε Χανς».

«Η Γερμανία είναι πιο σημαντική για εμάς από το νησί σου», τόνισε εμφατικά ο Τζο.

«Να το προσέξετε αυτό, εσείς οι Αμερικανοί, γιατί ούτε έχει υπάρξει ούτε πρόκειται να υπάρξει ποτέ Δυτική τάξη στην Ευρώπη με επιστροφή και της Γερμανίας και της Ρωσσίας», του απάντησε με σοβαρό ύφος ο Γουίλιαμ.

«Μα, η Γερμανία είναι πλέον Δυτική», πετάχτηκε λέγοντας ο Χανς: «και η επιστροφή της Ομοσπονδιακής Δημοκρατίας της Γερμανίας θα εξυπηρετήσει το ευρωπαϊκό μέτωπο του αγώνα της Δύσης εναντίον της Ρωσσίας, προκειμένου οι Ηνωμένες Πολιτείες της Αμερικής να αναλάβουν την επίθεση εναντίον της Κίνας!».

«Οι Ρώσσοι επέστρεψαν, οι Γερμανοί σηκώνονται και οι Αμερικανοί, μαζί με τον αγαπημένο μας οικοδεσπότη Τζο,  στο τέλος θα φύγουν. Όπως συμβαίνει πάντοτε ιστορικά με εμάς τους θαλασσινούς, που αργά ή γρήγορα επιστρέφουμε από εκεί που ήρθαμε», αποκρίθηκε ο Γουίλιαμ.

«Μα πως είναι δυνατόν να σηκωθούν οι Γερμανοί», θα απορήσει, με ελαφρά αγωνία, ο Πιέρ: «όταν έχουν μπροστά τους ενεργειακή και οικονομική κρίση, πιθανή αποβιομηχάνιση και ίσως ακόμα και επισιτιστική κρίση;»

Ο Τζο παρεμβάλλεται, διακόπτοντας τον Αγγλο-Γαλλικό διάλογο, λέγοντας, «Από την τριάδα Οργανισμός Βορειοατλαντικού Συμφώνου (ΝΑΤΟ), Ευρωπαϊκή Ένωση (Ε.Ε) και Ρωσική Ομοσπονδία (Ρ.Ο), η πιο δυσλειτουργική, αναποτελεσματική και δυσκολότερα διατηρήσιμη οντότητα θα είναι αυτή που θα καταρρεύσει και θα διαλυθεί μόλις τελειώσει αυτή η ιστορία».

«Τα βλέπετε όλα πολύ ευρωκεντρικά και δυτικοκεντρικά, και χάνετε το νόημα των εξελίξεων στην παγκόσμια κλίμακα», θα πει μετά από αρκετή ώρα ο Μιγκέλ, και θα συνεχίσει: «Δεν έχετε παρά να παρακολουθήσετε δηλώσεις αξιωματούχων της Ένωσης Χωρών της Νοτιοανατολικής Ασίας (ASEAN), που δεν επιθυμούν να διαλέξουν πλευρά μεταξύ Η.Π.Α και Κίνας, και θεωρούν πως μια τέτοια επιδίωξη δεν θα είχε αποτέλεσμα, ή τον τρόπο που τοποθετείται ο Jaishankar της Ινδίας και τη στάση Αραβικών και Λατινοαμερικανικών κρατών, ή τις τελευταίες δηλώσεις της Naledi Pandor, υπεύθυνης για τις εξωτερικές υποθέσεις της Νότιας Αφρικής, ουσιαστικά την απάντησή της σε δημοσιογράφο κατά τη διάρκεια της συνάντησής της με τον Antony Blinken:».

I’m glad that Secretary Blinken has confirmed that America is not asking us to choose.  I don’t recall any attempt by the United States to do that.  But in terms of our interaction with some of our partners in Europe and elsewhere, there has been a sense of patronizing bullying toward “you choose this or else,” and the recent legislation passed in the United States of America by the House of Representatives we found a most unfortunate bill that we had hoped the media would say more about.  Because when we believe in freedom – as I’m saying, it’s freedom for everybody – you can’t say because Africa is doing this, you will then be punished by the United States.  So that’s been a disappointing passage of legislation by one house, and we hope the other house will not agree to such offensive legislation. So indeed, it is important that all of us accept our ability to hold different opinions.  We are, after all, sovereign nations that are regarded as equal in terms of the United Nations Charter.  We may differ in terms of economic power and economic ability to influence development in different parts of the world, but what will make the world work is if we respect each other.  This is very, very important.  And one thing I definitely dislike is being told “either you choose this or else.”  When a minster speaks to me like that, which Secretary Blinken has never done but some have, I definitely will not be bullied in that way, nor would I expect any other African country worth its salt to agree to be treated.

«Ο κόσμος έχει αλλάξει», είπε τελειώνοντας ο Μιγκέλ.

«Δίκιο έχεις. Όμως αρκετά είπαμε, πάμε να φάμε τώρα», του απάντησε καταλήγοντας ο Τζο.

«Μια στιγμή. Υπάρχει περίπτωση η Γερμανία να μετεξελιχθεί ξανά σε πραγματικά μεγάλη δύναμη;», ρώτησε γεμάτος αγωνία και κάπως ιδρωμένος (λόγω ζέστης), ο Πιερ.

«Καλά έκανε το νησί μου και αποχώρισε από την Ε.Ε», πετάχτηκε ο Γουίλιαμ... (και σκέφτηκε μέσα του: εγώ πάντως εάν δυσκολέψουν τα πράγματα με τον Ούννο --εννοώντας τον Γερμανό αυτή τη φορά-- θα μεταναστεύσω στην Αυστραλία).

«Τέλος, για σήμερα. Ώρα για φαγητό. Στο επόμενο μπάρμπεκιου, Πιερ, θα σου έχω και ειδικό καλεσμένο», είπε ολοκληρώνοντας ο Τζο από το Κεντάκι.



For goodness’ sake, what music is this!?
Americans!

William

.~`~.

Αν θεωρείτε πως ο χρόνος που αφιερώνεται και οι ιδέες που εκφράζονται έχουν αξία, μπορείτε να χρησιμοποιήσετε το κουμπί Donate, προκειμένου να συμβάλλετε στην απρόσκοπτη συνέχιση του εγχειρήματος της Κοσμοϊδιογλωσσίας. Ευχαριστώ.


13 | 8 | 3 μ.Κ ~ Year ΙΙΙ AQ | 2022