24 Ιανουαρίου 2022

Αν βρίσκαμε μόνοι μας την αλήθεια, άραγε θα μας ενδιέφεραν οι γνώμες των ανθρώπων; ― Ρητορική, γραπτός και προφορικός λόγος κατά τον Πλάτωνα.


24 | 1 | 3 μ.Κ ~ Year ΙΙΙ AQ | 2022

Μουσική Συνοδεία


Ο βασιλιάς λέει σε έναν θεό «να ξέρεις πως άλλος έχει την ικανότητα να δημιουργεί τις τέχνες, και άλλος να κρίνει πόσο θα ωφελήσουν και πόσο θα βλάψουν εκείνους που πρόκειται να τις χρησιμοποιήσουν», επισημαίνοντας ουσιαστικά τη διαφορά κυβερνήτη και τεχνουργού ή πολιτικού και επιστήμονα, τόσο επίκαιρη τα χρόνια διαχείρισης της πανδημικής κρίσης. Τα σπουδαία κείμενα είναι σπουδαία για πολλούς λόγους. Όχι μόνο παραμένουν επίκαιρα μέσα στους αιώνες, αλλά εκφράζουν και την ειδική περίπτωση με τρόπο που να ισχύει γενικότερα και ό,τι είναι γενικό με τρόπο ειδικό και ιδιόμορφο, εξ ου και κανείς βρίσκει μέσα σε αυτά σημεία που έχουν εφαρμογή σε εντελώς διαφορετικές καταστάσεις, συνθήκες και εποχές. Η απάτη, διαπιστώνουμε στο κείμενο, πετυχαίνει πιο εύκολα σε εκείνα τα πράγματα που μεταξύ τους διαφέρουν λίγο παρά σε εκείνα που διαφέρουν πολύ, δηλαδή βασίζεται στην ομοιότητα. «Όμως, προχωρώντας με μικρά βήματα, ευκολότερα θα περάσεις απαρατήρητος και θα φθάσεις στο αντίθετο, παρά αν προχωρείς με μεγάλα βήματα». Εδώ κάποιος μπορεί να σκεφτεί τον τρόπο που συμπεριφέρθηκε ύπουλα ένας πρώην φίλος ή παλαιός σύντροφος κατά το παρελθόν, κάποιος άλλος τη σταδιακή επέκταση του ΝΑΤΟ προς ανατολάς, κάποιος τρίτος κάτι άλλο. Διαβάζουμε, επίσης, ότι «μια αληθινή τέχνη του λόγου που να μη συλλαμβάνει την αλήθεια, ούτε υπάρχει, ούτε θα δημιουργηθεί ποτέ». Άρα, τι είναι και πως ονομάζεται ο λόγος που βλέπουμε, ακούμε και ζούμε καθημερινά μέσα από την τηλεόραση, το ραδιόφωνο και το διαδίκτυο; 

Ο διάλογος είναι διαιρεμένος σε τέσσερα μέρη, από τα οποία έχω αφαιρέσει τα ονόματα των δύο προσώπων· στη θέση τους υπάρχουν σημεία και χρώματα, διότι «εσένα ίσως σε ενδιαφέρει ποιος είναι αυτός που λέει την αλήθεια και από ποιον τόπο είναι. Γιατί δεν εξετάζεις μονάχα τούτο, αν το πράγμα είναι έτσι ή αλλιώς.». Στις μέρες μας έχουμε φτάσει στο σημείο να ενδιαφέρει ποιος είναι αυτός που λέει κάτι και από ποιον τόπο είναι, όχι αν λέει την αλήθεια

Το κείμενο αποτελεί συνέχεια και συμπλήρωμα παλαιότερης δημοσίευσης με τίτλο Τρόποι πειθούς και ρητορικοί λόγοι κατά τον Αριστοτέλη ― και η εφαρμογή τους στη σύγχρονη εποχή. Δίχως τον Πλάτωνα και την ακαδημία του άραγε θα υπήρχαν η σκέψη και το έργο του Αριστοτέλη;


I

ο • Έχω να πω όσα άκουσα από τους παλιούς, και αν αυτά είναι αληθινά οι ίδιοι το ξέρουν. Αν όμως βρίσκαμε την αλήθεια μόνοι μας, άραγε θα μας ενδιέφεραν οι γνώμες των ανθρώπων;

Άκουσα, λοιπόν, πως κάπου στη Ναύκρατη της Αιγύπτου υπάρχει ένας από τους αρχαίους τοπικούς θεούς. Το όνομά του είναι Θεύθ. Αυτός είναι που βρήκε πρώτος τους αριθμούς και τον μαθηματικό συλλογισμό και τη γεωμετρία και την αστρονομία, και ακόμα τα παιχνίδια με τους πεσσούς και τους κύβους, και τέλος τους χαρακτήρες των γραμμάτων. Και εκείνη την εποχή βασιλιάς όλης της Αιγύπτου ήταν ο Θαμούς, που έμενε στη μεγάλη πόλη της επάνω περιοχής, την οποία οι Έλληνες την ονομάζουν Αιγυπτιακές Θήβες. Και τον θεό της τον ονομάζουν Άμμωνα. Ήρθε σ' αυτόν ο Θεύθ και του έδειξε τις τέχνες του, υποστηρίζοντας ότι πρέπει να διαδοθούν και στους άλλους Αιγυπτίους. Και ο Θαμούς ρώτησε ποια είναι η χρησιμότητα της καθεμιάς. Καθώς ο Θεύθ τις εξηγούσε μία προς μία, ο βασιλιάς επαινούσε ό,τι έκρινε πως λεγόταν καλά και κατηγορούσε ό,τι έκρινε πως δεν ήταν καλό. Λέγεται πως ο Θαμούς είπε στον Θεύθ πολλά και υπέρ και κατά κάθε τέχνης, που αν τα εξετάσουμε αναλυτικά, θα μακρηγορούσαμε. 

Πάντως όταν έφθασαν στα γράμματα, ο Θεύθ είπε: «Βασιλιά μου, η γνώση αυτών των πραγμάτων θα κάνει τους Αιγυπτίους πιο σοφούς και το μνημονικό τους πιο δυνατό, γιατί βρέθηκε το φάρμακο της σοφίας και της μνήμης».

Όμως ο βασιλιάς απάντησε: «Πολύτεχνε Θεύθ, εσύ που κατέχεις τόσες τέχνες, να ξέρεις πως άλλος έχει την ικανότητα να δημιουργεί τις τέχνες, και άλλος να κρίνει πόσο θα ωφελήσουν και πόσο θα βλάψουν εκείνους που πρόκειται να τις χρησιμοποιήσουν. Και τώρα εσύ, σαν πατέρας της τέχνης των γραμμάτων, από ευμενή διάθεση προς το έργο σου, απέδωσες τα αντίθετα από αυτά που μπορεί πραγματικά τούτη η τέχνη να κάνει. Γιατί τα γράμματα θα φέρουν λησμονιά στις ψυχές όσων θα τα μάθουν, εφόσον οι ίδιοι δε θα φροντίζουν για την άσκηση της μνήμης τους, γιατί αποκτώντας εμπιστοσύνη στη γραφή θα φέρνουν τα πράγματα στo μυαλό τους, όχι από μέσα τους και από τον ίδιο τους τον εαυτό, αλλά από έξω διαμέσου ξένων σημείων. Ώστε δεν βρήκες, λοιπόν, το φάρμακο της μνήμης, αλλά της υπενθύμισης. Και έτσι παρέχεις στους μαθητές σου μια φαινομενική σοφία, όχι όμως και την αλήθεια. Γιατί, έχοντας ακούσει πολλά χωρίς να τα διδαχθούν θα πιστέψουν ότι ξέρουν πολλά, ενώ στην πραγματικότητα θα στερούνται της γνώσης και θα είναι δύσκολο να τους συναναστρέφεται κανείς, αφού αντί σοφοί θα έχουν γίνει δοκησίσοφοι».

□ • Εσύ εύκολα δημιουργείς ιστορίες αιγυπτιακές και απ' όποια άλλη χώρα θέλεις.

ο • Εσένα ίσως σε ενδιαφέρει ποιος είναι αυτός που λέει την αλήθεια και από ποιον τόπο είναι. Γιατί δεν εξετάζεις μονάχα τούτο, αν το πράγμα είναι έτσι ή αλλιώς.

□ • Καλά έκανες και με μάλωσες. Και η δική μου γνώμη σχετικά με τα γράμματα είναι ίδια με εκείνη του Θηβαίου.

ο • Όποιος λοιπόν πιστεύει ότι μέσα στους χαρακτήρες των γραμμάτων άφησε κάποια τέχνη για τους μετά από αυτόν και, επίσης, όποιος δέχεται ότι από τα γράμματα θα προκύψει κάτι σαφές και βέβαιο, πρέπει να διακατέχεται από μεγάλη απλοϊκότητα, αφού νομίζει ότι οι γραμμένοι λόγοι κάνουν κάτι παραπάνω από το να υπενθυμίζουν τα πράγματα που λένε τα γραπτά σ' εκείνον που τα ξέρει...

Γιατί αυτό το κακό έχει η γραφή και μοιάζει στ' αλήθεια με τη ζωγραφική. Και τούτης εδώ τα έργα στέκονται μπροστά μας σα να είναι ζωντανά, όμως αν τα ρωτήσεις κάτι σιωπούν με σοβαροφάνεια. Το ίδιο κάνουν και οι γραπτοί λόγοι. Πας δηλαδή να πιστέψεις ότι αυτοί σκέφτονται κάτι και μιλούν, αν όμως τους ρωτήσεις για κάτι απ' όσα λένε, το οποίο θέλεις να το καταλάβεις, πάντοτε σου εκφράζουν ένα και το ίδιο πράγμα. Και κάθε λόγος, από τη στιγμή που γραφτεί, κυλάει παντού με τον ίδιο τρόπο, και σ' εκείνους που τον γνωρίζουν καλά και σ' εκείνους που δεν έχουν καθόλου σχέση με το περιεχόμενό του, και δεν ξέρει από μόνος του σε ποιους πρέπει να απευθύνεται και σε ποιους όχι. Και όταν τον κακομεταχειρίζονται και τον κακολογούν άδικα, πάντα έχει ανάγκη από τον πατέρα του για να τον βοηθήσει, αφού ο ίδιος δεν μπορεί ούτε να αμυνθεί ούτε να βοηθήσει τον εαυτό του.

□ • Σωστά τα λες.

ο • Βλέπουμε κανέναν άλλο λόγο που να είναι γνήσιος αδελφός τούτου εδώ, του γραπτού, και με ποιον τρόπο δημιουργείται, και πόσο είναι καλύτερος και δυνατότερος από τη φύση του;

□ • Ποιος είναι αυτός ο λόγος, και πως πιστεύεις ότι δημιουργείται;

ο • Αυτός που γράφεται με γνώση μέσα στην ψυχή εκείνου που μαθαίνει, και έχει τη δύναμη να υπερασπιστεί τον εαυτό του, και γνωρίζει σε ποιους πρέπει να μιλάει και σε ποιους να σωπαίνει.

□ • Εννοείς τον έμψυχο και ζωντανό λόγο του γνώστη, κι αυτού του λόγου ο γραπτός σωστό θα ήταν να λέγεται ομοίωμα.

ο • Έτσι ακριβώς... νομίζω πολύ πιο όμορφη γίνεται η σοβαρή ενασχόληση με αυτά όταν κάποιος, κάνοντας χρήση της διαλεκτικής τέχνης, παραλάβει μια πρόσφορη ψυχή και φυτέψει και σπείρει μέσα της λόγους με γνώση, που να έχουν τη δύναμη να βοηθούν και τον εαυτό τους κι εκείνoν που τους φύτεψε, και να μην είναι άκαρποι αλλά να φέρνουν καρπούς, κι από αυτούς να φυτρώνουν άλλοι λόγοι μέσα σε άλλες ψυχές, και να έχουν τη δύναμη να διατηρούν αθάνατο μέσα τους το σπέρμα, και να φέρνουν ευδαιμονία σ' εκείνον που τους έχει, στο βαθμό που αυτό είναι δυνατό στον άνθρωπο.

II

□ • Έχω ακούσει ότι αυτός που πρόκειται να γίνει ρήτορας δεν είναι ανάγκη να γνωρίζει εκείνα που είναι πραγματικά δίκαια, αλλά εκείνα που φαίνονται δίκαια στο πλήθος που θα κρίνει, ούτε τα αληθινά καλά ή όμορφα, αλλά εκείνα που θα φανούν τέτοια. γιατί με αυτά πείθει κανείς, όχι με την αλήθεια.

ο • Αν εγώ σε έπειθα να αποκτήσεις ένα άλογο για να αποκρούεις τους εχθρούς σου, και αν και οι δύο δεν ξέραμε τίποτα σχετικά με τα άλογα, αλλά συνέβαινε να ξέρω απλώς αυτό για σένα: ότι θεωρείς άλογο εκείνο από τα ήμερα ζώα που έχει τα πιο μεγάλα αυτιά.

□ • Αυτό θα ήταν γελοίο.

ο • Όχι ακόμα, αλλά στην περίπτωση πια που σοβαρά θα επιχειρούσα να σε πείσω, συνθέτοντας έναν επαινετικό λόγο για το γαϊδούρι, ονομάζοντάς το άλογο και υποστηρίζοντας ότι αξίζει το καθετί αυτό το ζώο, να το έχει κανείς δικό του και στο σπίτι του και για τις εκστρατείες, και ότι είναι χρήσιμο για να πολεμά κανείς όντας επάνω του και, επίσης, ικανό να μεταφέρει αποσκευές και ωφέλιμο σε πολλά άλλα. 

□ • Τότε πια θα ήταν εντελώς γελοίο.

ο • Όταν λοιπόν ο ταλαντούχος ρήτορας, αγνοώντας τα σχετικά με το καλό και το κακό, παραλάβει μια πόλη που βρίσκεται στην ίδια άγνοια και την πείθει, επαινώντας όχι πια τη σκιά του γαϊδάρου σα σκιά του αλόγου, αλλά το κακό σα να είναι καλό, και έχοντας μελετήσει τις απόψεις που επικρατούν στο πλήθος, το πείσει να κάνει τα κακά αντί τα καλά πράγματα, ποιον καρπό νομίζεις ότι θα θερίσει η ρητορική από τη σπορά της;

□ • Όχι, βέβαια, καλό καρπό.

ο • Μήπως όμως κατηγορήσαμε πιο σκληρά απ' όσο έπρεπε την τέχνη του λόγου; Ίσως η ίδια μπορούσε να μας πει: «Παράξενοι άνθρωποι, γιατί φλυαρείτε έτσι; Εγώ δεν αναγκάζω κανέναν που αγνοεί την αλήθεια να μαθαίνει την τέχνη του λόγου, αλλά, αν κάτι αξίζει η συμβουλή μου, λέω ότι θα με καταλάβει αφού γίνει κάτοχος της αλήθειας. Έχω να πω το εξής σημαντικό: ότι χωρίς εμένα ακόμη και εκείνος που γνωρίζει την αλήθεια των πραγμάτων, δε θα είναι περισσότερο ικανός από άλλους στο να πείθει τους ανθρώπους με τέχνη».

□ • Και, λοιπόν, αν τα λέει αυτά, θα έχει δίκαιο;

ο • Μια αληθινή τέχνη του λόγου, λέει ο Λάκωνας, που να μη συλλαμβάνει την αλήθεια, ούτε υπάρχει, ούτε θα δημιουργηθεί ποτέ. 

III

ο • Άραγε η ρητορική, στο σύνολο της, δεν είναι μια τέχνη της αγωγής της ψυχής διαμέσου των λόγων, που ασκείται όχι μόνο στα δικαστήρια και όπου αλλού συμβαίνουν δημόσιες συγκεντρώσεις, αλλά και στην ιδιωτική ζωή, και δεν είναι η ίδια σε ό,τι αφορά και μικρά και μεγάλα ζητήματα; Και δεν είναι σημαντικότερη η ορθότητά της όταν πρόκειται για σπουδαία, παρά όταν πρόκειται για ευτελή και ασήμαντα πράγματα;... 

Όποιος λοιπόν κάνει αυτό το πράγμα με τέχνη δε θα πετύχει να φανεί το ίδιο πράγμα στους ίδιους ανθρώπους άλλοτε δίκαιο, και όταν πάλι θέλει άδικο; Και στις πολιτικές ομιλίες του προς το λαό, δε θα κάνει να φαίνονται τα ίδια πράγματα άλλοτε καλά, και άλλοτε το αντίθετο;

□ • Έτσι ακριβώς.

ο • Η απάτη σε ποια από τις δύο περιπτώσεις πιάνει πιο εύκολα, σε εκείνα τα πράγματα που μεταξύ τους διαφέρουν πολύ ή σε εκείνα που διαφέρουν λίγο;

□ • Σ' εκείνα που διαφέρουν λίγο.

ο • Όμως, προχωρώντας με μικρά βήματα, ευκολότερα θα περάσεις απαρατήρητος και θα φθάσεις στο αντίθετο, παρά αν προχωρείς με μεγάλα βήματα. Άρα, αυτός που επιχειρεί να εξαπατήσει κάποιον άλλον, χωρίς βέβαια ο ίδιος να εξαπατηθεί, πρέπει να γνωρίζει με ακρίβεια την ομοιότητα και την ανομοιότητα ανάμεσα στα πράγματα.

□ • Είναι αναγκαίο. 

ο • Θα είναι όμως πράγματι ικανός, αν αγνοεί την αλήθεια του κάθε πράγματος, να ξεχωρίζει με ακρίβεια την ομοιότητα, μικρή και μεγάλη, του πράγματος που ο ίδιος δε γνωρίζει;

□ • Αυτό είναι αδύνατο.

ο • Επομένως, εκείνοι που πιστεύουν άλλα από τα αληθινά και εξαπατώνται, είναι φανερό ότι το παθαίνουν αυτό από κάποιες ομοιότητες.

□ • Έτσι γίνεται.

ο • Είναι λοιπόν δυνατό εκείνος που δε γνωρίζει τι είναι το καθένα από τα πράγματα, να κατέχει την τέχνη να μεταφέρει λίγο-λίγο την προσοχή των ακροατών του από το αληθινό στο αντίθετό του διαμέσου των ομοιοτήτων, ή ο ίδιος να αποφεύγει τέτοια παραπλάνηση;

□ • Όχι, ποτέ.

ο • Επομένως, εκείνος που δε γνωρίζει την αλήθεια, μα μονάχα δοξασίες και γνώμες άδειες κυνηγούσε, θα παρουσιάσει μια γελοία και αδέξια τέχνη. 

□ • Υπάρχει τέτοιος κίνδυνος...

ο • Όταν κάποιος πει τη λέξη σίδερο ή ασήμι, δε σκεπτόμαστε όλοι το ίδιο πράγμα;

□ • Βεβαιότατα.

ο • Τι συμβαίνει όμως όταν κάποιος πει τη λέξη δίκαιο ή καλό; Δεν εννοεί ο καθένας άλλο πράγμα, και δεν διχάζονται οι γνώμες και μεταξύ μας αλλά και μέσα στον ίδιο τον εαυτό μας;

□ • Πολύ σωστά.

ο • Επομένως σε μερικά θέματα συμφωνούμε και σε άλλα όχι.

□ •  Είναι φανερό: σ' εκείνα για τα οποία έχουμε αβέβαιη γνώμη.

ο •  Άρα, όποιος πρόκειται να ασχοληθεί με τη ρητορική τέχνη, πρέπει πρώτα να έχει διακρίνει αυτά τα δύο είδη μεθοδικά και να έχει συλλάβει καθαρά κάποιο χαρακτηριστικό του καθενός, εκείνου όπου το πλήθος αναγκαστικά ταλαντεύεται και έχει αβέβαιη γνώμη και εκείνου όπου δεν ταλαντεύεται.

IV

ο • Η μέθοδος της ιατρικής τέχνης είναι ίδια με εκείνη της ρητορικής.

□ • Μα πώς;

ο • Και στις δύο πρέπει να ξεχωρίσεις τμήματα στη φύση αναλύοντας την, στη μια βέβαια του σώματος στην άλλη όμως της ψυχής, αν βέβαια πρόκειται να ενεργήσεις βασιζόμενος όχι μόνο στην εξάσκηση και στην απλή εμπειρία αλλά και στην τέχνη, και να εμφυσήσεις δύναμη και υγεία στο σώμα δίνοντας του φάρμακα και τροφή, ενώ στην ψυχή, με λόγους και με ανάλογη άσκησή της στην τάξη, να δώσεις την πεποίθηση που θέλεις και την αρετή.

□ • Έτσι φαίνεται να είναι...

ο • Αφού, λοιπόν, η δύναμη του λόγου είναι να οδηγεί ψυχές, να ψυχαγωγεί, εκείνος που πρόκειται να γίνει ρήτορας χρειάζεται να ξέρει πόσα είδη έχει η ψυχή. Υπάρχουν λοιπόν τόσα είδη, και αυτής και της άλλης ποιότητας. Έτσι άλλοι άνθρωποι γίνονται τέτοιου είδους, άλλοι διαφορετικού. Με δεδομένη τούτη τη διαίρεση συνάγουμε ότι υπάρχουν και τόσα είδη λόγων, και το καθένα τους είναι αυτής ή εκείνης της ποιότητας. Όσοι λοιπόν άνθρωποι είναι τέτοιας φύσης πείθονται από τέτοιους λόγους, γι' αυτήν εδώ την αιτία και σε ανάλογα πράγματα, ενώ όσοι είναι άλλης φύσης, επειδή είναι τέτοιοι, πείθονται δύσκολα. Πρέπει λοιπόν κανείς να τα κατανοήσει αυτά επαρκώς και, μετά, βλέποντάς τα να υπάρχουν και να γίνονται στην πράξη, να μπορεί να τα παρακολουθεί με την οξύτητα της αντίληψης του, γιατί αλλιώς δε θα μάθει τίποτε παραπάνω απ' όσα άκουγε τότε, όταν διδασκόταν τη τέχνη των λόγων. Όταν όμως καταστεί ικανός να πει ποιου είδους άνθρωπος από ποιους λόγους πείθεται, και μπορεί να διαισθανθεί τι άνθρωπος είναι αυτός που τον πλησιάζει και να πει: τούτος είναι ο άνθρωπος και αυτός είναι ο χαρακτήρας, η φύση του, για τον οποίο έγινε τότε ο λόγος, και ότι σε αυτόν πρέπει να απευθύνεις τους κατάλληλους λόγους, προκειμένου να τον πείσεις για τα ανάλογα πράγματα. Και όταν πια κανείς τα κατέχει όλα αυτά, και επιπλέον, όταν μαζί με αυτά μάθει σε ποιες περιστάσεις χρειάζεται να μιλάει και σε ποιες να συγκρατείται και να σωπαίνει, και να διακρίνει πότε είναι κατάλληλη και πότε ακατάλληλη η στιγμή για να μιλάει σύντομα, και πότε κακομοίρικα ή παραπονεμένα και να μεγαλοποιεί το καθένα από τα είδη των λόγων που έχει μάθει, τότε πια η τέχνη του είναι σωστά και τέλεια επεξεργασμένη, νωρίτερα όμως όχι. Αν όμως κάποιος παραλείπει κάτι από αυτά, όταν μιλάει ή όταν διδάσκει ή όταν γράφει, και παρόλα αυτά ισχυρίζεται πως ο λόγος του έχει τέχνη, εκείνος που δεν τον πιστεύει έχει δίκιο.


Πλάτων

Φαίδρος

.~`~.

Αν θεωρείτε πως ο χρόνος που αφιερώνεται και οι ιδέες που εκφράζονται έχουν αξία, μπορείτε να χρησιμοποιήσετε το κουμπί Donate, προκειμένου να συμβάλλετε στην απρόσκοπτη συνέχιση του εγχειρήματος της Κοσμοϊδιογλωσσίας. Ευχαριστώ.


24 | 1 | 3 μ.Κ ~ Year ΙΙΙ AQ | 2022

21 Ιανουαρίου 2022

Σμύρνη: Παρηγοριά ή παραπλάνηση; ― Και ένα παράρτημα για τα Στενά.


21 | 1 | 3 μ.Κ ~ Year ΙΙΙ AQ | 2022

Μουσική Συνοδεία


Η «Σμύρνολογία» και ο «Σμύρνοκεντρισμός» βλάπτουν σοβαρά την ιστορική, γεωγραφική και στρατηγική «υγεία», δηλαδή τη διαύγεια και την κατανόηση, των εθνικών πραγμάτων. Τα επίδικα του ιστορικού μας χώρου δεν βρίσκονται στη Σμύρνη. Ποτέ δεν βρίσκονταν. Η Σμύρνη κατέχει ιδιαίτερη θέση στο φαντασιακό μας για λόγους εθνικής ιδεολογίας, όχι ιστορικής ουσίας. Η φύση των πραγμάτων και η ουσία τους, τόσο ιστορικά και γεωφυσικά όσο και στρατηγικά, βρίσκεται στα Στενά και καθορίζεται από τα Στενά . ―

Πίσω από τη Σμύρνη υποβόσκει η ιδέα του κράτους του Αιγαίου με κέντρα την Αθήνα και τη Σμύρνη, δηλαδή μια τρύπα στο νερό· καθώς μιλάμε, ξανά, για απουσία άμεσου ελέγχου των Στενών και άρα για ετεροκαθορισμό και έμμεση εξάρτηση από τα Στενά, και για αδυναμία ελέγχου και άμεσης πρόσβασης στον Εύξεινο, η οποία με τη σειρά της σημαίνει ανυπαρξία πρόσβασης, πρώτον, στον Καύκασο ―μέσω του οποίου οδηγούμαστε ανατολικά στην Κασπία, δηλαδή την υδάτινη πύλη της κεντρικής Ασίας, και νότια στην λεκάνη απορροής του Τίγρη και του Ευφράτη, δηλαδή την καρδιά της Μέσης Ανατολής― και, δεύτερον, στον Δούναβη, τον δεύτερο μεγαλύτερο σε μήκος ποταμό της Ευρώπης, με λεκάνη απορροής και παραποτάμους από τις Άλπεις μέχρι τα Καρπάθια και πηγές στον Μέλανα Δρυμό, δηλαδή την καρδιά της Ευρώπης. Και όλα τα προηγούμενα δίχως να αναφερθούμε στην Κριμαία και τον Δνείπερο, τον τρίτο μεγαλύτερο ποταμό στην Ευρώπη, τον Βίστουλα και τη διασύνδεση Βαλτικής-Εύξεινου (καθώς και στη συσχέτιση όλων των προηγούμενων με όσα συμβαίνουν στο τόξο που ξεκινά από τη Λευκορωσία και την Ουκρανία και μέσω της Γεωργίας, της Αρμενίας και του Αζερμπαϊτζάν φτάνει μέχρι το Καζακστάν). 

Ο Εύξεινος Πόντος, η Μαύρη Θάλασσα, κατέχει μια απροσμέτρητη κεντρικότητα που υποτιμάται για ακατανόητους λόγους. Αυτή είναι η παραπλάνηση. Ο Εύξεινος Πόντος και η ανατολική λεκάνη της Μεσογείου είναι δύο θάλασσες που λειτουργούν συμπληρωματικά. Μαζί με όσα είδαμε στην αμέσως προηγούμενη παράγραφο, αυτή είναι η φύση των πραγμάτων.


Από την μυθική εποχή των Αργοναυτών και της Κολχίδας μέχρι την ιστορική περίοδο της Τροίας και της Κωνσταντινούπολης, οι άνθρωποι του ευρύτερου ιστορικού μας χώρου γνώριζαν τη φύση των πραγμάτων. Ακόμα και η αγαπημένη ιστοριογραφικά περίοδος, τόσο για την ιδεολογία του σημερινού κράτους όσο και για το παλαιότερο δόγμα του κράτους του Αιγαίου με απελευθερωμένη τη Σμύρνη και την «Ιωνία» (και τα δύο σε μεγάλο βαθμό αποτελούν εσωτερίκευση, δηλαδή εθνικοποίηση, των συμφερόντων και της αυτοκατανόησης εξωτερικών παραγόντων και δρώντων), δηλαδή η περίοδος του Πελοποννησιακού Πολέμου, έχει ως καθοριστικό της σημείο για τη λήξη του πολέμου τη μάχη στους Αιγός ποταμούς, δηλαδή πάλι τα Στενά και συγκεκριμένα τον Ελλήσποντο. Επιπλέον, ο Μαρδόνιος νωρίτερα κατά τη διάρκεια των Περσικών εισβολών και ο Αλέξανδρος αργότερα στην εκστρατεία του ακολούθησαν ακριβώς την ίδια πορεία, με αντίστροφη κατεύθυνση ο καθένας, διασχίζοντας τον Ελλήσποντο, ελέγχοντας τα Στενά και κατοχυρώνοντας τη θέση τους, προτού εξαπολύσουν τις επιθέσείς τους. Ο στρατηλάτης άλωσε την Μίλητο αφού πρώτα είχε περάσει τα Στενά και αφού είχε κατοχυρωθεί με τη νίκη στη μάχη του Γρανικού (στην πράξη δεν υπάρχει Ιωνία μετά από την κατάληψη της Μιλήτου από τον Αλέξανδρο, εξ ου και το «Ιωνία» σε εισαγωγικά νωρίτερα), με τους Πέρσες να κάνουν μέγα στρατηγικό λάθος, μη αποτρέποντας έγκαιρα την απόβασή του και επιτρέποντάς του να περάσει τον Ελλήσποντο. Μάθημα το οποίο φαίνεται πως είχαν διδαχθεί οι Οθωμανοί, δύο και πλέον χιλιετίες μετά, στην εκστρατεία της Καλλίπολης. Αλήθεια, και για να έχουμε καλό ερώτημα: γιατί Άγγλοι και Γάλλοι αποβιβάστηκαν στην χερσόνησο της Καλλίπολης το 1915 και όχι π.χ στη Σμύρνη; Απάντηση: Διότι τους ενδιέφερε η στρατηγική ουσία και η φύση των πραγμάτων ―που μορφικά περιγράφονται στην δεύτερη παράγραφο του κειμένου― και όχι οι «Σμύρνολογίες» και οι «Σμύρνοκεντρισμοί» που κυριαρχούσαν, και εξακολουθούν να κυριαρχούν, στην Ελλάδα (η απόρριψη της πρότασης του κόμη Κίτσενερ για απόβαση στην Αλεξανδρέττα το 1914 απαιτεί αποκλειστικό κείμενο προκειμένου να εξεταστεί). Σε αντίθεση με τους Οθωμανούς, που στην περίπτωση της εκστρατείας της Καλλίπολης διδάχθηκαν από την ιστορία, οι Έλληνες αγνόησαν τα μαθήματα του παρελθόντος: όπως ο περσικός στόλος παρατηρούσε ανήμπορος όσα εξελίσσονταν στη Μίλητο, έτσι δύο και πλέον χιλιετίες αργότερα μόλις 150 χιλιόμετρα βορειότερα, η σωτηρία και η διάσωση της Σμύρνης δεν ήρθε από τη θάλασσα. Αλλά τι ήξερε ο Αλέξανδρος ο μέγας; Και όμως. Όλοι οι παλαιοί, από τους Μυκηναίους μέχρι τους Οθωμανούς, ήξεραν. Αλλά και οι νεότεροι, από τους Άγγλους και τους Γάλλους μέχρι τους Ρώσσους, ξέρουν. Μόνο οι δυτικοκεντρικοί και ευρωκεντρικοί ―και, μην ξεχάσω, «ναυτοκεντρικοί»― κάτοικοι της Ελλάδας του 20ου και 21ου αιώνα φαίνεται πως επιλέγουν τη λήθη και την παραπλάνηση, μέσω του «Σμύρνοκεντρισμού», συσκοτίζοντας τη στρατηγική ουσία και τις λειτουργίες του ιστορικού χώρου στον οποίον κατοικούν.

~

Η μνήμη, το τραύμα και η διαμόρφωση συλλογικής ταυτότητας αλληλοδιαπλέκονται· και μια τέτοια διεργασία είναι απολύτως κατανοητή και καθόλα σεβαστή. Δεν είναι αυτό το θέμα μας. Ούτε το θέμα είναι απλώς ότι η μνήμη της Σμύρνης είναι η λήθη της Πόλης ― η οποία όχι μόνο συμβολικά αλλά και στρατηγικά είναι ασύγκριτη και ασυναγώνιστη. Μια τέτοια παρατήρηση, παρόλο που θεμελιώνεται αντικειμενικά, δεν μας ανυψώνει αρκετά πέρα και πάνω από το υποκειμενικό. Δεν αρκεί. Η Σμύρνη δεν είναι απλώς παρηγοριά για ένα συλλογικό υποκείμενο που έχει χάσει τον σκοπό και το νόημά του, το λόγο ύπαρξής του. Δεν αποτελεί, δηλαδή, μόνο παρηγορητικό απομεινάρι μιας Μεγάλης Ιδέας η οποία, ως Αθηνό-Σμύρνοκεντρικό κράτος του Αιγαίου, θα αποτελούσε μια στρατηγική τρύπα στο νερό, δίχως τον έλεγχο των Στενών. Η Σμύρνη αποτελεί κυρίως παραπλάνηση, αποκρύπτοντας και βυθίζοντας στη λήθη ιστορικά νοήματα και γεωφυσικά δεδομένα. Όμως η παρηγοριά είναι υποκειμενική ενώ η παραπλάνηση αντικειμενική ― διότι έχει να κάνει με τη φύση των πραγμάτων και τις λειτουργίες του χώρου. Και η φύση των πραγμάτων, όντας ανεξάρτητη από τις αφηγηματικές παρηγοριές ενός συλλογικού υποκειμένου, τα συμφέροντα των ελίτ και τις ιδεολογικές ανάγκες του κράτους, παραμένει πάντοτε η ίδια ― και μόνον τεχνητά και παροδικά είναι δυνατόν να αλλοιωθεί.


~ . ~


Παράρτημα

Αν κρίνει κανείς τα πράγματα με κέντρο τα Στενά και τη Θάλασσα του Μαρμαρά μπορεί να διακρίνει τέσσερις περιοχές, τις οποίες εγώ αντιλαμβάνομαι ως τεταρτημόρια μιας ευρύτερης ενιαίας περιοχής. Είναι τέσσερις καθώς τόσες είναι και οι κατευθύνσεις, οι δίοδοι και τα πεδία διέλευσης και μετάβασης από και προς τα Στενά. Ας τις δούμε ξεκινώντας με ανάποδη φορά από αυτή του ρολογιού ή από βορειοανατολικά προς βορειοδυτικά και από νοτιοδυτικά προς νοτιοανατολικά.

  1. Βορειοανατολικό τεταρτημόριο (ΒΑΤ). Εύξεινος Πόντος και ακτές. Πέραν όσων προηγήθηκαν, έχω γράψει αρκετά πράγματα για την κεντρικότητά του, είτε σε συνάφεια με την αποκατάσταση γεωφυσικών σχέσεων και την ανασύσταση παλαιότατων δικτύων (Πεδία μετάβασης και διασύνδεσης: Εύξεινος, Καύκασος, Κασπία), νησιά και πόλεις (Νησιά και Πόλεις. Αιγαιακή, Παρευξείνια και Μεσογειακή Κλίμακα), είτε περισσότερο έμμεσα συνδυάζοντας πολιτική και ιστορία (Δεκαπέντε θέσεις για τους παγκόσμιους πολέμους ― μέρος α΄). Θα επανέλθω μελλοντικά.
  2. Βορειοδυτικό τεταρτημόριο (ΒΔΤ). Βαλκανική και Αδριατική. Η τριχοτομημένη Θράκη (Τουρκία, Ελλάδα, Βουλγαρία) είναι σημαντικότατη περιοχή. Νοτιοανατολική πύλη της Ευρώπης αλλά και πεδίο μετάβασης Αιγαίου-Εύξεινου και αντίστροφα. Η Μακεδονία αντλεί τη δύναμή της από αυτό το τεταρτημόριο. Η διασύνδεση Αδριατικής, Αιγαίου, Εύξεινου με επίκεντρο τη Θεσσαλονίκη και ευρύτερα τη Μακεδονία αποτελεί ιδανική συνθήκη. Το δέλτα του Δούναβη είναι η κύρια υδάτινη πύλη από το προηγούμενο (1.ΒΑΤ) προς το συγκεκριμένο τεταρτημόριο (2.ΒΔΤ). Στα βορειοδυτικά δύο πόλεις-κλειδοκράτορες, η Βιέννη και η Μπρατισλάβα, αποτελούν από κοινού πύλη για την είσοδο στην καρδιά της Ευρώπης. Λίγο νοτιότερα βρίσκεται μια πόλη-κόμβος στην οποία οδηγούν όλοι οι δρόμοι μεταξύ κεντρικής και νοτιανατολικής Ευρώπης που ακούει στο όνομα Βουδαπέστη. Μια οργανική επανασύνδεση της βαλκανικής με την κεντρική Ευρώπη θα μετέτρεπε τις πολιτικές συλλογικότητες που βρίσκονται στο εσωτερικό του τριγώνου Αδριατική-Εύξεινος-Βαλτική από λαούς-έθνη κομπάρσους και κράτη μαϊντανούς σε πολιτικές οντότητες άξιες λόγου.
  3. Νοτιοδυτικό τεταρτημόριο (ΝΔΤ). Ιόνιο, κάτω Ιταλία, Επτάνησα και ακτές δυτικής Ελλάδας. Προς βορρά το στενό του Οτράντο αποτελεί την πύλη για την Αδριατική. Αξίζει να σημειωθεί ότι οι Μινωικές Γραμμές, που αρχικά επικεντρώνονταν στην ακτοπλοϊκή σύνδεση Ηρακλείου-Πειραιά και Πάτρας-Ανκόνα, το 2008 εξαγοράστηκαν από τον Όμιλο Γκριμάλντι, με έδρα την Νάπολη, που πρόσφατα εκδήλωσε ενδιαφέρον για τα λιμάνια της Ηγουμενίτσας και του Ηρακλείου, ενώ ο συγκεκριμένος όμιλος ενδιαφέρεται και για γραμμές της Attica Group (Superfast και Blue Star Ferries καθώς και Hellenic Seaways). Οι Ιταλοί επιστρέφουν από το γνωστό τους δρόμο (η επενδυτική αυτή εξέλιξη μπορεί να ιδωθεί παράλληλα με τα δικαιώματα αλιείας στο Ιόνιο αλλά και, έμμεσα, με το Αιγαίο. Δείτε και αμέσως παρακάτω). Προς νότο έχουμε τις αφρικανικές ακτές της Μεσογείου νοτίως Σικελίας, Πελοποννήσου και Κρήτης (Τυνησία, Λιβύη, Κόλπος της Σύρτης, μέχρι τα αφρικανικά εδάφη που βρίσκονται στους μεσημβρινούς μεταξύ της Πελοποννήσου και της Κρήτης: Κυρηναϊκή). Η Ε.Ε αντιλαμβάνεται την περιοχή ως «κεντρική» Μεσόγειο. Συμπίπτει σε μεγάλο βαθμό με το Λιβυκό Πέλαγος και με τη λεγόμενη ιόνια λεκάνη της Μεσογείου. Αιγαίο με τα νησιά και τις ακτές του: Επειδή μπορούν να γραφτούν άπειρα πράγματα θα μείνω στα απολύτως περιγραφικά και στοιχειώδη. Δηλαδή στους πορθμούς και τα σημεία διέλευσης που προσφέρει το Αιγαίο: i) Βορειοανατολικά έχουμε τον Ελλήσποντο ή τα Δαρδανέλλια, δηλαδή τον έναν πορθμό των Στενών (μέσω του οποίου κατευθυνόμαστε σε όσα μέρη διαβάσατε νωρίτερα), τον οποίο ελέγχει η Τουρκία. ii) Νοτιοανατολικά, μέσω του άξονα Ρόδος, Κάρπαθος-Κάσος και ανατολική Κρήτη η πρόσβαση προς την ανατολική Μεσόγειο, με την τουρκική προβολή ισχύος ανοιχτά της Καρπάθου και της Κρήτης να δείχνει πως και σε αυτό το σημείο διέλευσης η Τουρκία αξιώνει έλεγχο. iii) Νοτιοδυτικά μέσω της δυτικής Κρήτης, των Κυθήρων και της νότιας Πελοποννήσου προς την κεντρική Μεσόγειο (αν ακολουθήσουμε τον ευρωενωσιακό χαρακτηρισμό) και, τέλος iv), μέσω της διώρυγας της Κορίνθου και του  Πατραϊκού κόλπου στο Ιόνιο πέλαγος.
  4. Νοτιοανατολικό τεταρτημόριο (ΝΑΤ). Ανατολικό τμήμα της Μεσογείου ―ονομάζεται και θάλασσα του Λεβάντε― με ακτές και ενδοχώρες. (Διευκρίνηση: Αν θέλουμε να μιλήσουμε περισσότερο γεωλογικά, ουσιαστικά μια υποθαλάσσια ράχη που ξεκινά χονδρικά από την περιοχή μεταξύ Πελοποννήσου και Κρήτης φτάνοντας μέχρι την αφρικανική ακτή, της Κυρηναϊκής, χωρίζει την «κεντρική» από την ανατολική Μεσόγειο ή τις δύο λεκάνες της ανατολικής Μεσογείου, την ιόνια και αυτή του Λεβαντίνου. Δεσπόζει η Κρήτη ως νησί-επιβλέπων της περιοχής). Αιγυπτιακές ακτές, δέλτα του Νείλου, Σουέζ και Χερσόνησος του Σινά. Λεβάντες (Γαζα, Ισραήλ, Λίβανος, Συρία) ―σε αυτή την περιοχή παραδοσιακά συγκρούονται δυνάμεις που συνήθως η μια προέρχεται από τον Νείλο και η άλλη είτε από τη Μεσοποταμία είτε από τις:―, μεσογειακές ακτές της Χερσονήσου της Ανατολίας. Ολοκλήρωση ναυτικά με τον άξονα Ρόδος, Κάρπαθος-Κάσος, ανατολική Κρήτη, δηλαδή με την πύλη-έξοδο του Αιγαίου και της Ελλάδας προς την ανατολική Μεσόγειο με αγκυροβόλιο το Καστελόριζο. Δεσπόζει το νησί της Κύπρου. Στο ζήτημα του αγωγού δεν θα αναφερθώ για δύο λόγους (πέραν του ότι γενικά θεωρώ τις «αγωγολογίες» παραπλανητικές, καθώς η ουσία δεν βρίσκεται στους αγωγούς per se αλλά στη λειτουργική επαναφορά και επανασύνδεση γεωϊστορικών χώρων και στην αποκατάσταση γεωφυσικών δεσμών). Πρώτον, διότι η κρίση στην ανατολική Μεσόγειο, στον πυρήνα της, δεν είναι ενεργειακό ζήτημα. Οι ανακαλύψεις κοιτασμάτων υδρογονανθράκων αποτελούν αφορμή και ενισχυτικό παράγοντα, όχι αιτία. Δεύτερον, από την τριετία 2015-18 εκφράζω τη θέση πως η ΑΟΖ της Ελλάδας δεν πρόκειται να ενωθεί με την ΑΟΖ της Κύπρου. Τη συγκεκριμένη θέση δεν τη θεμελίωνα μόνο στους συσχετισμούς δύναμης και τη διαφορά βούλησης και αποφασιστικότητας Ελλάδας-Τουρκίας, που σε μεγάλο βαθμό αρκούν από μόνες τους, αλλά και στις τριγωνικές σχέσεις της Τουρκίας και των Η.Π.Α με τη Γερμανία και τη Γαλλία αντίστοιχα, στην κατάσταση-πορεία της Ε.Ε (η αποτυχία της συνόδου του Βερολίνου για τη Λιβύη είναι ενδεικτική), καθώς και στις εξελίξεις σε μέτωπα που σχετίζονται με τη Ρωσσία. Τέλος, το σημαντικότερο περιφερειακό κράτος, δηλαδή η Αίγυπτος, ανέκαθεν ήταν ιδιαίτερα προσεκτικό με το ζήτημα του 28ου μεσημβρινού. Αν τα προηγούμενα φαντάζουν κάπως σύνθετα, κρατήστε το εξής απλό, λιτό και κατανοητό: Η Τουρκία δεν πρόκειται να δεχτεί fait accompli στη Μεσόγειο, ειδικότερα ανατολικά του 28ου μεσημβρινού. Θα μιλήσουν τα όπλα, είτε αποτρεπτικά είτε προτρεπτικά. Όπως συνέβη στη Λιβύη και τη Συρία. Το συγκεκριμένο τεταρτημόριο εδαφικά φτάνει μέχρι τη Μεσοποταμία, τουλάχιστον το βόρειο τμήμα της, ενώ καλύπτει και το μεγαλύτερο μέρος της Μικρασιατικής Χερσονήσου
Σε αυτές τις τέσσερις περιοχές, σε αυτά τα τεταρτημόρια, διαμορφώνονται ισορροπίες δυνάμεων και μεταβάλλονται ισοζύγια ισχύος. Δεν είναι δύσκολο να αντιληφθεί κανείς ότι αλλαγές στις εσωτερικές ισορροπίες ενός τεταρτημόριου (π.χ 3.ΝΔΤ), σε μια περιοχή του (π.χ Λιβύη), μπορούν να επιφέρουν μεταβολές ή να ασκήσουν πιέσεις είτε σε άλλο μέρος του ίδιου τεταρτημόριου (π.χ Δωδεκάνησα) είτε σε άλλο τεταρτημόριο (4.ΝΑΤ) ή τμήμα του (π.χ Κύπρος). Για κάποιον «ανεξήγητο» λόγο στην Ελλάδα το ανατολικόμεσογειακό-λεβαντίνικο τεταρτημόριο (4.ΝΑΤ) γίνεται αντιληπτό ως εναλλακτικό του βαλκανικού-αδριατικού (2.ΒΔΤ) ― ένα ψευδές δίπολο που σχετίζεται κυρίως με ζητήματα ιδεολογίας. Οι ιδεολογικές φούσκες  είναι σαπουνόφουσκες μεν πανίσχυρες δε. Δύο παραδείγματα.

  •  Για τον Έλληνα του 21ου αιώνα η Λιβύη είχε μετατραπεί σε κάτι μακρινό και ξένο, σχεδόν ανύπαρκτο ―συγκριτικά π.χ ακόμη και με το Εδιμβούργο, το οποίο βρίσκεται πιο κοντά στο Ρέικιαβικ της Ισλανδίας και το ρωσικό Μούρμανσκ της θάλασσας του Μπάρεντς και του Αρκτικού Ωκεανού απ' ό,τι στην Αθήνα και το Αιγαίο― μέχρι που η πολιτική τον προσγείωσε απότομα από την ιδεολογική στην ιστορική και γεωγραφική πραγματικότητα. Η αποσύνδεση και η απόδραση από αυτή την πραγματικότητα αποτελούσε σκοπό και νόημα-τέλος όχι απλώς του πολίτη αλλά και του κράτους, με λογική συνέπεια η Ελλάδα να αδυνατεί, έστω, να σκεφτεί ως δυνητικό κέντρο οποιουδήποτε πράγματος. Με παρόμοιο τρόπο λειτούργησαν όλες οι πρόσφατες κρίσεις: μέσω της συμμετοχής στην περιοχή-ζώνη Σένγκεν και της ένταξης στη ζώνη του ευρώ η Ελλάδα επιδίωξε να υπερβεί τη γεωγραφία της, δηλαδή τον ιστορικό της χώρο. Τόσο η οικονομική όσο και η μεταναστευτική-προσφυγική κρίση επανασύνδεσαν την Ελλάδα βίαια με τη γεωγραφία της, «γειώνοντάς» την με την πραγματικότητα από την οποία επιδίωκε να αποσυνδεθεί και να δραπετεύσει. Με απλά λόγια, και σε ό,τι αφορά τα θέματα που εξετάζουμε: Όταν ζόρισαν τα πράγματα φάνηκε η κενότητα π.χ της σχέσης με το Άμστερνταμ και η σημασία του Καΐρου. 
  • Όταν στην Ελλάδα ακούγεται η λέξη «Αλβανία» οι περισσότεροι έχουν μάθει να σκέφτονται τη λέξη «φτώχεια» (οικονομικά) και όχι π.χ το στενό του Οτράντο (στρατηγικά), που σημαίνει τη διασύνδεση των ιταλικών λιμανιών Μπάρι και Μπρίντεζι, μέσω Δυρραχίου και Σκοπίων ―πιθανώς και Πρίστινας―, με τον βουλγαρικό άξονα Σόφια-Μπουργκάς-Βάρνα, δηλαδή τη διασύνδεση Εύξεινου και Αδριατικής με πεδίο μετάβασης τη Βαλκανική (2.ΒΔΤ), που κατ' ουσίαν αποτελεί ανασύσταση κατά το βορειότερο ―καθώς απομονώνει τη Θεσσαλονίκη, διατηρώντας όμως το Δυρράχιο― της ρωμαϊκής via egnatia (ορίστε μια περίπτωση λειτουργικής επαναφοράς και αναβίωσης ενός γεωϊστορικού χώρου και αποκατάστασης γεωφυσικών δεσμών). Επιπλέον, η Τουρκία με την άλλη «φτώχεια», δηλαδή με τη Λιβύη, υπέγραψε το σύμφωνο και μετά έτρεχες ―από το Εδιμβούργο και το Άμστερνταμ― και δεν έφτανες. Βέβαια, ακόμη και εάν καταφέρεις να ξεπεράσεις έναν στενό και ρηχό οικονομισμό δεν είναι καθόλου σίγουρο ότι θα αντιληφθείς τέτοια νοήματα και θα προνοήσεις, όταν σκέφτεσαι με κέντρο τη Σμύρνη.
Όπως και να 'χει. Μέσω μιας τέτοιας προσέγγισης, όπως την παρουσίασα στο παράρτημα, μπορούν να ιδωθούν υπό νέο φως και υπό διαφορετικό πρίσμα οι εξελίξεις σε Λιβύη, Ισραήλ, Λίβανο, Συρία, Ιράκ, Αρμενία, Αζερμπαϊτζάν, Γεωργία, Ουκρανία, π. Γιουγκοσλαβία, Κοσσυφοπέδιο ως κομμάτια ενός ευρύτερου παζλ ή καλύτερα μιας παρτίδας σκάκι, στα πλαίσια των κενών ισχύος που έχουν δημιουργηθεί και των ισοζυγίων δύναμης που έχουν διαμορφωθεί κατά τη διάρκεια της μεταψυχροπολεμικής περιόδου, και της προσπάθειας περιφερειακών και παγκόσμιων δυνάμεων μέσα από θυελλώδεις και σφοδρούς ανταγωνισμούς να εκμεταλλευτούν, σε ένα άναρχο περιβάλλον, αυτές τις μεταβολές επιτυγχάνοντας μια νέα ισορροπία συμφερόντων και δυνάμεων. 

.~`~.

Αν θεωρείτε πως ο χρόνος που αφιερώνεται και οι ιδέες που εκφράζονται έχουν αξία, μπορείτε να χρησιμοποιήσετε το κουμπί Donate, προκειμένου να συμβάλλετε στην απρόσκοπτη συνέχιση του εγχειρήματος της Κοσμοϊδιογλωσσίας. Ευχαριστώ.


21 | 1 | 3 μ.Κ ~ Year ΙΙΙ AQ | 2022

3 Ιανουαρίου 2022

Ένας τίτλος από το μέλλον για όσα ζούμε στο παρόν.


3 | 1 | 3 μ.Κ ~ Year ΙΙΙ AQ | 2022

Μουσική Συνοδεία


Ένας τίτλος από το μέλλον για όσα ζούμε στο παρόν: η άνοδος του παραλογισμού και του ανορθολογισμού και η εγκαθίδρυση της παράνοιας με πρόφαση την επιστήμη ή δήθεν επιστημονικά και επιστημονικοφανή επιχειρήματα.

~

Οι λέξεις «πρόφαση» και «δήθεν» χρησιμοποιούνται μήπως και διασωθεί τίποτα από την δύσμοιρη «την επιστήμη», διότι οι άνθρωποι που την επικαλούνται ―είτε ειδικοί, επιστήμονες και εταιρείες που μιλάνε στο όνομά της, είτε πολιτικοί που εκμεταλλεύονται το κύρος της και τη νομιμοποιητική της δύναμη―, στο τέλος θα την εξευτελίσουν πλήρως.

Βέβαια, όταν μιλάς για «την Επιστήμη» ―στον ενικό και με κεφαλαίο Ε, και όχι για επιστήμες στον πληθυντικό―, κάνοντας οντοποίηση και υποστασιοποποίηση της έννοιας (ως προκάλυμμα προκειμένου να δημιουργήσεις την εντύπωση πως προσδίδεις αποκλειστικά και μόνον εσύ το δεσμευτικό της επιστημονικό περιεχόμενο), δηλαδή όταν κάνεις μεταφυσική, αυτά παθαίνεις και τέτοιους κινδύνους διατρέχεις.

`~.

Άντε και καλή μας χρονιά. Υγιές και ζωογόνο το νέο έτος 3 μ.Κ ~ Year ΙΙΙ AQ | 2022.


.~`~.

Αν θεωρείτε πως ο χρόνος που αφιερώνεται και οι ιδέες που εκφράζονται έχουν αξία, μπορείτε να χρησιμοποιήσετε το κουμπί Donate, προκειμένου να συμβάλλετε στην απρόσκοπτη συνέχιση του εγχειρήματος της Κοσμοϊδιογλωσσίας. Ευχαριστώ.


3 | 1 | 3 μ.Κ ~ Year ΙΙΙ AQ | 2022