12 Μαΐου 2015

Πολιτιστικές περιοχές και σημεία σύγκλισης του μέλλοντος μας και η εξακτίνωση της Αλβανίας ως -ιστός της αράχνης ή- αισθητήρας περιφερειακών διαστάσεων.

.~`~.
I
Υπάρχουν πολιτιστικοί χώροι που λειτουργούν βάσει εσωτερικών νόμων οι οποίοι εδράζονται σε κοινωνικές δομές, εθνοθρησκευτικά περιβάλλοντα και πολιτιστικές διαστάσεις, εντελώς διαφορετικές από αυτές της δυτικής Ευρώπης. Ο Κροάτης μπορεί μέσω του Σέρβου και του Ρουμάνου να δημιουργήσει ένα πεδίο αρμονικής ενοποίησης -ή «γέφυρας»- για τον Ουκρανό και τον Ρώσο ή αντίθετα, οι σφαγές ανάμεσα στον Ουκρανό και τον Ρώσο, μπορούν να φτάσουν μέχρι τον Σέρβο, τον Κροάτη και τον Πολωνο. Η μωαμεθανή Αλβανίδα, μπορεί μέσω της ομόδοξης Βόσνιας και Βουλγάρας να δημιουργήσει ένα αρμονικό πεδίο συνύπαρξης ή συνεννόησης με την Τουρκάλα και την Κούρδισσα ή, αντίθετα, η σφαγή της Κούρδισσας στην περιφέρεια του Ιράκ και της Συρίας, της Τουρκίας και του Ιράν, μπορεί να φτάσει μέχρι την αυλή της Βόσνιας και της Αλβανίδας.

Αυτές είναι κοινωνικές πραγματικότητες και πολιτιστικές οργανικότητες οι οποίες υπάρχουν και λειτουργούν εδώ και αιώνες. Το διαφορετικό στις μέρες μας είναι πως μια Μαροκινή μπορεί να γράψει In šāʾ Allāh ή να ευχηθεί As-salāmu ʿalayki (peace be upon you) σε μια Πακιστανή -η οποία σπουδάζει marketing στο Ηνωμένο Βασίλειο- μέσω facebook ή twitter σε πραγματικό χρόνο.

Στα Βαλκάνια, όπου μπλέκονται αδιαχώριστα Ρωμαιοκαθολικά με Ορθόδοξα και Μουσουλμανικά πολιτιστικά υποβαθρα και ομιλούνται σε παράλληλες ζώνες τα ρουμανικά και τα ουγγρικά, οι νοτιοσλαβικές γλώσσες, τα αλβανικά και τα ελληνικά. Στην περιοχή της Μέσης Ανατολής όπου όλα τα δόγματα, οι γλώσσες -σημιτικές ή μη- και οι εθνοφυλετισμοί της περιοχής συναντώνται (Άραβες, Ιρανοί, Τούρκοι, Σουνίτες και Σιίτες). Στον Νότο και τον Βορρά της μεγάλης αφρικανικής ζώνης της Σαχάρα (η οποία αποτελεί ένα σύνορο ανάμεσα σε ΑφροΑσιατικές και μη γλώσσες, ανάμεσα σε μουσουλμανική, χριστιανική και αυτόχθονη θρησκευτικά Αφρική). Στο μεγάλο πενταεθνές σύγκλισης πολιτισμών και θρησκειών, στην οροσειρά Karakorum όπου ο Ινδικός, ο Κινεζικός και ο ινδοευρωπαϊκός και αλταϊκός Ισλαμικός κόσμος συναντώνται, στο πέρασμα Khunjerab που περιβάλλεται από το Πακιστάν, το Αφγανιστάν, το Τατζικιστάν, την Ινδία και την Κίνα. Σε περιοχές όπως αυτές, θα δούμε τις εικόνες του μέλλοντος μας. Στις περιοχές αυτές θα κριθεί εάν όλοι αυτοί οι χώροι θα γίνουν πεδία αρμονικής συνύπαρξης και ενοποίησης ή χαοτικής διάσπασης, αναρχίας και κατάρρευσης. Ένα είναι σίγουρο. Ότι και εάν επικρατήσει, αρμονία ή χάος, δεν θα παραμείνει μονάχα σε αυτές τις περιοχές, αλλά θα εξακτινωθεί προς κάθε σημείο της ΑφροΕυραΑσίας.


.~`~.
II
Η ρωμαιοκαθολική Αλβανία επηρεάζει την Κροατία και δια μέσου αυτής την Ιταλία, την Ουγγαρία και την Αυστρία (και η τελευταία με τη σειρά της -κυρίως μέσω των χριστιανοκοινωνιστών και της χριστιανοδημοκρατίας- επηρεάζει τη Γερμανία). Η ορθόδοξη Αλβανία επηρεάζει την Ελλάδα, τη Σερβία (και μέσω των σερβικών πληθυσμών της η τελευταία την Ουγγαρία), τη Βουλγαρία και τη Ρουμανία (η οποία μέσω των ουγγρικών πληθυσμών που βρίσκονται στα εδάφη της, επίσης, επηρεάζει την Ουγγαρία). Η μουσουλμανική Αλβανία επηρεάζει την Βοσνία-Ερζεγοβίνη και την Τουρκία (κατά τον προηγούμενο πόλεμο, μάλιστα, η επιρροή του μουσουλμανικού βαλκανικού στοιχείου έφτασε μέχρι το Ιράν και τη Σαουδική Αραβία).

Τα προηγούμενα φανερώνουν γιατί τα βαλκανικά προβλήματα και η σημασία τους είναι περιφερειακών, αν όχι ευρασιατικών, διαστάσεων και γιατί τα προβλήματα αυτά δεν μπορούν να έχουν τοπικές λύσεις (το κουβάρι μπλέκεται όλο και περισσότερο και δημιουργούνται «κόμποι»). Η δυτική πολιτική θεωρία δεν έχει τίποτα να πει για χώρους σαν και αυτούς και για παρόμοιες κοινωνικές καταστάσεις.

Η Αλβανία είναι μια κοινωνία με τρία κοινωνικά συστήματα. Οι «θρησκείες» στους χώρους της Κεντρικής και Ανατολικής Ευρώπης και σε αυτούς των Βαλκανίων δεν έχουν να κάνουν με θεούς και δαίμονες (όπως νομίζουν διάφοροι «άθεοι και άθρησκοι»). Οι «θρησκείες» στις περιοχές αυτές είναι κοινωνικά και ηθικά συστήματα. Αυτό δεν φαίνεται να το έχουν κατανοήσει στην «αριστερά» και τη «δεξιά».

.~`~.