10 Σεπτεμβρίου 2013

Ανθρωποποίηση' Πολιτισμικά' Αρχιτεκτονική και μουσική.


Πιο σημαντικό στην αρχιτεκτονική είναι αυτό που υπερβαίνει το ίδιο το υλικό... Για παράδειγμα το Taj Mahal που είναι φτιαγμένο από μάρμαρα κλπ., δηλαδή πολύ δαπανηρά υλικά, δεν το θεωρώ σημαντικό αρχιτεκτονικό έργο. Υπάρχουν άλλα κτίσματα, φτιαγμένα με φτηνότερα υλικά, που είναι πολύ πιο ενδιαφέροντα απ' αυτό Γιατί; Διότι στην αρχιτεκτονική υπάρχει το ζήτημα του σχήματος, των αναλογιών, των μεγεθών, στοιχεία πιο αφηρημένα από το ίδιο το υλικό. Αν οι αναλογίες ευσταθούν, τότε το υλικό λαμπρύνεται, γίνεται πιο σημαντικό, πιο ενδιαφέρον. Αν όχι, τότε θα είναι μια αποτυχία, έστω και αν προσθέσετε χρυσό στα υλικά. Το ίδιο πιστεύω ότι συμβαίνει και με τη μουσική. Το πρόβλημα είναι πως να υπερβεί κανείς τα υλικά. Αυτό δε σημαίνει ότι ο ήχος δεν πρέπει να είναι από μόνος του ενδιαφέρων, να εκτελείται καλά από καλούς εκτελεστές, αν υπάρχουν εκτελεστές. Γιατί αν οι εκτελεστές είναι κακοί, τα πάντα καταρρέουν. Άρα είναι κάπως διαφορετικά τα πράγματα από την αρχιτεκτονική. Αν όμως υπάρχουν δυναμικά, ευφυή και βαθιά πλαίσια της μουσικής, τότε ενίοτε δεν έχει και τόση σημασία η κακή εκτέλεση. Αυτό το βλέπουμε στις περιπτώσεις που γνωρίζετε, όπως στον Μότσαρτ, τον Μπετόβεν, το παρελθόν της μουσικής που γνωρίζετε τη δομή της, περιπτώσεις στις οποίες έστω και αν επικρίνετε την εκτέλεση, το κομμάτι σώζεται στη συνείδηση σας. Π.χ. η 5η Συμφωνία είναι κάτι το εξαιρετικό, ακόμα και αν δεν παιχτεί καλά, οπότε θα πείτε ότι δεν είναι ενδιαφέρον επειδή η εκτέλεση δεν ήταν καλή, αλλά το κομμάτι μένει στη θέση του.
Πάντοτε μπορούμε να φανταζόμαστε πράγματα που δεν έχουν καθόλου ύλη, δηλαδή δομικά πράγματα, γεγονός που συμβαίνει στη φυσική, στον τομέα του απειροελάχιστου, των σωματιδίων, καθώς και στην περιοχή της που ασχολείται με την κατανομή γαλαξιών στον ουρανό. Πρόκειται για μια αρχιτεκτονική διαφορετική από αυτή που γνωρίζετε. Πρέπει όμως να μην ξεχνάμε ότι η μουσική είναι κάτι που συμβαίνει στον χρόνο, δηλαδή κάτι που έχει σχέση με εξέλιξη, ενώ η αρχιτεκτονική δεν εμφανίζει εξέλιξη, όταν στέκεται κάπου. Εκτός κι αν κινηματογραφήσετε κάτι που εξελίσσεται, αρχιτεκτονικές μεταβολές, τότε επίσης λαμβάνει χώρα στον χρόνο. Τα χαρακτηριστικά της αρχιτεκτονικής διαφέρουν από εκείνα της μουσικής. Υπάρχουν αντιστοιχίες, όμως αυτές βρίσκονται στο κατώτερο επίπεδο νόησης.


.~`~.