24 Νοεμβρίου 2012

After Western Hegemony – 40th World Congress of Sociology / Μετά τη Δυτική Ηγεμονία - Παγκόσμιο Συνέδριο Κοινωνιολογίας.


.~`~.
I

Το 40ό παγκόσμιο συνέδριο του διεθνούς ιδρύματος κοινωνιολογίας πραγματοποιήθηκε στο Νέο Δελχί, στην Ινδία, από 16 Φεβρουαρίου εώς 19 Φεβρουαρίου 2012.


Η τελευταία δεκαετία του 20ού αιώνα και η πρώτη δεκαετία του νέου αιώνα έχουν βεβαιώσει τις παγκόσμιες ιστορικές εξελίξεις που δείχνουν την αρχή του τέλους αυτού που μπορεί να αποκληθεί αποικιοκρατία μυαλών και πολιτισμών. Οι ιδέες και οι πρακτικές που συνδέονται με τη σύγχρονη Δύση είχαν για πολύ καιρό κριτικά, ιδωθεί με καχυποψία, και απορρίφθηκαν, σωστά ή λανθασμένα, στο παρελθόν... Η αρχή του τέλους της ηγεμονίας των επικρατουσών/κυρίαρχων δυτικών πνευματικών παραδόσεων μπορεί επομένως να είναι η σωστή στιγμή να καθρεφτίσουν τη σχέση των κοινωνικών επιστημών με αυτόν τον μετασχηματισμό...

Με ποιους τρόπους η γλώσσα στην οποία οι κοινωνικές επιστήμες πραγματοποιούνται/φέρονται - κυριολεκτικά η γλώσσα στις οποίες οι κοινωνικοί επιστήμονες διαβάζουν, μιλούν και γράφουν - έχουν επιπτώσεις στο περιεχόμενο των κοινωνικών επιστημών;


.~`~.
II

Η κοινωνική επιστήμη ήταν ευρωκεντρική σε όλη τη διάρκεια της θεσμικής ιστορίας της, από τότε δηλαδή που φτιάχτηκαν τμήματα που δίδασκαν κοινωνικές επιστήμες μέσα στα πανεπιστημιακά συστήματα...

Στην πραγματικότητα, οι διάφοροι κλάδοι της κοινωνικής επιστήμης εντοπίζονταν σε συντριπτικό βαθμό, τουλάχιστον μέχρι το 1945, σε πέντε μόλις χώρες -Γαλλία, Βρετανία, Γερμανία, Ιταλία και Η.Π.Α. Αλλά ακόμα και σήμερα, παρά την παγκόσμια εξάπλωση της κοινωνικής επιστήμης ως δραστηριότητας, οι κοινωνικοί επιστήμονες παραμένουν, στη μεγάλη τους πλειονότητα Ευρωπαίοι.

Όταν ο Δυτικός πολιτισμός θέλησε να μεταμορφωθεί σε Πολιτισμό σκέτο, χρησιμοποιώντας τον Διαφωτισμό για να μετουσιώσει τις καπιταλιστικές αξίες σε εγκόσμιες οικουμενικές αξίες, ήταν σίγουρος ότι είχε με το μέρος του όχι μόνο τον Θεό και την ιστορία, αλλά και όλους τους ορθολογικούς ανθρώπους (με το οποίο εννοούσε τις ελίτ ολόκληρου του συστήματος, φυσικά και της περιφέρειας του), και ότι αν δεν τους είχε σήμερα, θα τους είχε αύριο...

Immanuel Wallerstein


-------------------------------------------------------------------------------------------------
Στις Ηνωμένες Πολιτείες μέχρι το 1971 ζούσε το 90% των οικονομολόγων του πλανήτη (S.Strange, K.Waltz)
-------------------------------------------------------------------------------------------------

Ο Kothari γράφει ότι αυτός και οι Ινδοί συνάδελφοι του «αποστρέφονται τα κενά λόγια των ευκατάστατων, οργισμένων ανθρώπων του βόρειου ημισφαιρίου, που μεταβαίνουν από ήπειρο σε ήπειρο σε μια προσπάθεια να μεταμορφώσουν ολόκληρο τον κόσμο - κάτι που αποτελεί την τελευταία παραλλαγή της αίσθησης της ευθύνης των λευκών». Οι ριζοσπάστες παγκοσμιοποιητές, όπως και οι συντηρητικοί, υποστηρίζει είναι «μυθοπλάστες που χρησιμοποιούν τα σύγχρονα μαζικά μέσα ενημέρωσης και τις επικοινωνίες και τα συνέδρια, για να δημιουργήσουν πολύπλοκες άμυνες γύρω από τις βασικές δομές της πολιτικής και πνευματικής κυριαρχίας».
...ορισμένες διεθνικές σχέσεις είναι παγκόσμιας και όχι μόνο περιφερειακής σημασίας, αλλά ο σκοπός τους δεν είναι να προάγουν την ολοκλήρωση της παγκόσμιας κοινωνίας ως συνόλου αλλά μάλλον την ολοκλήρωση μιας κυρίαρχης κουλτούρας... Είναι γνωστό ότι ο σκοπός των πολυεθνικών εταιριών, των μεγάλων ιδρυμάτων και των επιστημονικών και επαγγελματικών συλλόγων, των οποίων η έδρα είναι σε προηγμένες καπιταλιστικές χώρες, και ιδιαίτερα στις Ηνωμένες Πολιτείες, είναι να προάγουν ένα είδος ολοκλήρωσης που θα συνδέει τις κοινωνίες εκείνων των προηγμένων χωρών και τις ελίτ των φτωχών χωρών' όμως ο σκοπός τους είναι επίσης η διεύρυνση της κοινωνικής και πολιτικής απόστασης μεταξύ των προηγμένων κοινωνιών και των φτωχών κοινωνιών και μεταξύ των εκσυγχρονισμένων ελίτ και των κοινών ανθρώπων στις φτωχές χώρες.
Hedley Bull
*

...όπως η απαρχή των Νέων Χρόνων συνέπεσε χονδρικά με την απαρχή της παγκόσμιας κυριαρχίας της Ευρώπης, έτσι και το τέλος τους συνέπεσε με το τέλος της κυριαρχίας αυτής. Οι Νέοι Χρόνοι δεν ήσαν απλώς φαινόμενο ευρωπαϊκό, αλλά είχαν περιεχόμενο ευρωκεντρικό, τόσο κοσμοθεωρητικά όσο και οικονομικοπολιτικά.
Παναγιώτης Κονδύλης

.~`~.